Bekendmaking van de Commissie betreffende artikel 4, lid 3, van Richtlijn 2009/22/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende het doen staken van inbreuken in het raam van de bescherming van de consumentenbelangen, die Richtlijn 98/27/EG codificeert, ten aanzien van de instanties die bevoegd zijn tot het instellen van een actie uit hoofde van artikel 2 van eerstgenoemde richtlijn (Voor de EER relevante tekst)
Bekendmaking van de Commissie betreffende artikel 4, lid 3, van Richtlijn 2009/22/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende het doen staken van inbreuken in het raam van de bescherming van de consumentenbelangen, die Richtlijn 98/27/EG codificeert, ten aanzien van de instanties die bevoegd zijn tot het instellen van een actie uit hoofde van artikel 2 van eerstgenoemde richtlijn (Voor de EER relevante tekst)
30.9.2016 | NL | Publicatieblad van de Europese Unie | C 361/1 |
Bekendmaking van de Commissie betreffende artikel 4, lid 3, van Richtlijn 2009/22/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende het doen staken van inbreuken in het raam van de bescherming van de consumentenbelangen, die Richtlijn 98/27/EG codificeert, ten aanzien van de instanties die bevoegd zijn tot het instellen van een actie uit hoofde van artikel 2 van eerstgenoemde richtlijn
(Voor de EER relevante tekst)
(2016/C 361/01)
De volgende instanties zijn door de autoriteiten van de genoemde lidstaat bevoegd verklaard tot het instellen van een actie uit hoofde van artikel 2 van Richtlijn 2009/22/EG.
BELGIË
Naam van de instantie | Contactgegevens | Doel | |||||||||||||||||||
|
|
| |||||||||||||||||||
|
|
|
BULGARIJE
Naam van de instantie | Contactgegevens | Doel | |||||||||
|
| Belangrijkste overheidsinstantie bevoegd voor de toepassing van de wetgeving inzake consumentenbescherming: toezicht houden op de algemene veiligheid van consumentenproducten, economische belangen verdedigen, consumentengeschillen buitengerechtelijk regelen en de collectieve belangen van de consumenten verdedigen. De consumenten informatie en advies verstrekken. Consumentengeschillen regelen. De verzoeningscomités beheren, met inbegrip van het verzoeningscomité voor betalingsgeschillen. Consumentenklachten onderzoeken. Fungeren als RAPEX-contactpunt (EU-systeem voor snelle waarschuwingen betreffende gevaarlijke consumentenproducten). Alle andere instanties coördineren die toezicht houden op de toepassing van Verordening (EG) nr. 2006/2004 betreffende samenwerking tussen de nationale instanties die verantwoordelijk zijn voor handhaving van de wetgeving inzake consumentenbescherming (verordening betreffende samenwerking met betrekking tot consumentenbescherming). Toezicht houden op de tenuitvoerlegging van de twaalf richtlijnen die onder de werkingssfeer van Verordening (EG) nr. 2006/2004 vallen. | |||||||||
|
| De consumenten voorlichten over op de markt beschikbare goederen en diensten; de consumenten voorlichten over de aan goederen en diensten verbonden risico's en over de wijzen waarop die risico's kunnen worden beperkt; de consumenten voorlichten over het effect van goederen en diensten op het milieu; de consumenten voorlichten over hun economische belangen en de wijzen waarop zij die kunnen verdedigen; de consumenten voorlichten over de in Bulgarije geldende wetgeving inzake consumentenbescherming en milieubescherming; de internationale knowhow inzake consumentenbescherming en milieubescherming bestuderen en wetgevende, economische en politieke maatregelen voorstellen om de consumenten en het milieu in Bulgarije te beschermen. | |||||||||
|
| Optreden als onafhankelijke consumentenwaakhond, de consumenten voorlichten over de toestand van de markt, kwaliteit en veiligheid, vraag en aanbod, prijzen en kenmerken van goederen en diensten in onderlinge vergelijking; de consumenten en gespecialiseerde instanties voorlichten over inbreuken op nationale normen en andere wettelijke voorschriften betreffende de productie van en de handel in goederen en diensten; het consumentenbewustzijn versterken door de consumenten voor te lichten over hun rechten en plichten en over de wijze waarop zij deze respectievelijk kunnen verdedigen en nakomen. | |||||||||
|
| De belangen van Bulgaarse verzekeringnemers verdedigen, de consumenten voorlichten over de verzekeringssector en het publiek beter informeren over verzekeringskwesties. | |||||||||
|
|
| |||||||||
|
| De consumenten voorlichten over hun rechten; maatregelen nemen wanneer zich op de dienstenmarkt onregelmatigheden voordoen, de consumenten en toezichthoudende instanties de nodige informatie dienaangaande verstrekken en de consumenten helpen wanneer zij met problemen worden geconfronteerd. | |||||||||
|
| Seminars organiseren en opleiding verstrekken over consumententhema's, voorlichtings- en adviescentra voor consumenten oprichten, collectieve rechtsvorderingen ter verdediging van consumentenbelangen instellen, het initiatief nemen bij de ontwikkeling van wetgeving ter bescherming van de consumentenrechten, deelnemen aan de werkzaamheden van raadgevende overheidsinstanties die zich met consumentenbescherming bezighouden, verzoeningsdiensten verlenen en deelnemen aan de werkzaamheden van verzoeningscomités, consumentenproducten testen en deelnemen aan de door overheidsinstanties uitgevoerde inspecties. | |||||||||
|
| Actief zijn op het gebied van onderzoek en ontwikkeling, expertises verrichten, adviesdiensten verstrekken en andere noodzakelijke activiteiten op het gebied van consumentenbescherming ontwikkelen; neutrale laboratoria oprichten en gebruiken voor onderzoek, expertises en het testen van consumentengoederen; centra oprichten voor het verlenen van juridisch en marktadvies en voor de behandeling van klachten en suggesties van consumenten; gedrukt, video- en audiomateriaal produceren waarin de consumenten wordt uitgelegd wat hun rechten zijn. | |||||||||
|
| Het publiek voorlichten en advies verstrekken over aangelegenheden op het gebied van consumentenbescherming; consumenten in Bulgarije bijstaan ter bescherming van hun rechten en rechtmatige belangen door advies te verstrekken in verband met gerechtelijk of buitengerechtelijk te beslechten juridische geschillen; toezien op de overeenstemming van de Bulgaarse consumentenwetgeving met ontwikkelingen in de EU-wetgeving inzake consumentenbescherming; de belangen van de consumenten in Bulgarije ten aanzien van relevante overheidsinstanties en internationale organisaties behartigen; bijdragen aan de verbetering van het Bulgaarse economische en juridische kader voor het aanbod van producten en diensten; de collectieve belangen van de consumenten beschermen. |
TSJECHIË
Naam van de instantie | Contactgegevens | Doel | |||||||||
|
| Een breed scala aan acties op het gebied van consumentenbescherming, met inbegrip van voorlichting en advies bij consumentengeschillen. | |||||||||
|
| Publicatie van het tijdschrift TEST, objectieve en onafhankelijke producttests, consumentenbescherming in het algemeen. | |||||||||
|
| Een breed scala aan acties op het gebied van consumentenbescherming zoals consumentenadvies, alternatieve geschillenbeslechting en consumenteneducatie. | |||||||||
|
| Bescherming van consumenten tegen misleidende praktijken van oneerlijke ondernemingen, verspreiding van informatie, onderwijsactiviteiten. | |||||||||
|
| Bescherming van de rechten en rechtmatige belangen van consumenten, onderwijs, doeltreffende verspreiding van informatie. | |||||||||
|
| Marktontwikkeling met een accent op de behartiging van de belangen van slachtoffers van oplichting. | |||||||||
|
| Bevordert de rechten van patiënten als consumenten van zorgdiensten, medische hulpmiddelen en medicinale producten in Tsjechië en de Europese Unie, ondersteunt diagnosegerichte patiëntenorganisaties en bepleit de rechten van deelnemers aan het Tsjechische zorgverzekeringsstelsel op toegang tot en vergoeding van zorg van gepaste kwaliteit op tijdige en niet-discriminerende basis. |
DENEMARKEN
Naam van de instantie | Contactgegevens | Doel | |||||||||||||||||||||||||||||
|
| Overeenkomstig de Marketingwet dient de ombudsman voor de consument in de eerste plaats de naleving van de wet te waarborgen, met name op het gebied van consumentenrechten. De ombudsman voor de consument is bevoegd om rechtsvorderingen in te stellen op grond van de volgende richtlijnen:
| |||||||||||||||||||||||||||||
|
| Het Deense geneesmiddelenagentschap zorgt ervoor dat doeltreffende en veilige geneesmiddelen in de handel worden gebracht en dat de uitgaven voor medische behandelingen door de ziektekostenverzekering in verhouding tot de te verwachten medische resultaten staan. Verder houdt het toezicht op de farmaceutische industrie en de fabrikanten van farmaceutische apparatuur. Het Deense geneesmiddelenagentschap is bevoegd om rechtsvorderingen in te stellen in geval van schending van Richtlijn 92/28/EEG van de Raad van 31 maart 1992 betreffende reclame voor geneesmiddelen voor menselijk gebruik. |
DUITSLAND
Naam van de instantie | Contactgegevens | Doel | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming en behartiging van de belangen van gebruikers van gemotoriseerde voertuigen; bescherming van weggebruikers, in het bijzonder consumentenbescherming; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van huurdersbelangen in Berlijn door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van huurders (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de belangen van de energiegebruikers door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van energiegebruikers (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 2, lid 1, van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Voorlichting en advies aan leden en andere gehandicapten en hun gezinnen op alle relevante gebieden uit het oogpunt van consumentenbescherming, met inbegrip van consumentenrechtelijke kwesties in verband met bescherming tegen discriminatie, indien en in zoverre bij wet toegestaan; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van de bovengenoemde personen (zie § 2, lid 3, onder p), van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen door middel van voorlichting en advies, met name op het gebied van hernieuwbare energie en zuinig energieverbruik, met de nadruk op zonne-energie; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de belangen van particuliere eigenaren van huizen, appartementen en grond in het buitenland en van andere personen die geïnteresseerd zijn in eigendom in het buitenland, door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van de bovengenoemde personen (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen door middel van voorlichting en advies op het gebied van patiëntenwelzijn; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 1 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 2, punt I, eerste en tweede alinea, van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van consumentenbelangen in Beieren op het gebied van het huurrecht door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van huurders (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van huurdersbelangen in Hessen door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van huurders (zie §§ 2 en 5 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen op het gebied van het huurrecht in Mecklenburg-Voor-Pommeren door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van huurdersbelangen in Bochum, Hattingen en omgeving door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van huurders (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming, bevordering en behartiging van de belangen van alle huurders; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van huurders (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van huurders- en pachtersbelangen in Hannover en omgeving door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van huurders (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen op het gebied van het huurrecht in Kiel door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 1, lid 2, van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen op het gebied van het huurrecht in Sleeswijk-Holstein door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van huurdersbelangen in Schwerin en omgeving door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van huurders (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van huurdersbelangen in Bremen en omgeving door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van huurders (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van huurdersbelangen in Hamm en omgeving door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van huurders (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van huurdersbelangen in Iserlohn en omgeving door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van huurders (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van huurdersbelangen in Leverkusen door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van huurdersbelangen in Siegerland en omgeving door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van huurders (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van huurdersbelangen in Baden-Baden en omgeving door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van huurders (zie § 1, lid 2, van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van huurdersbelangen in Velbert en omgeving door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van huurders (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 3 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van huurdersbelangen in Stuttgart en omgeving door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van huurders (zie § 1, lid 2, van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van huurders- en pachtersbelangen in Dortmund door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van huurders (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van huurdersbelangen in Noord-Hessen door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van huurders (zie §§ 2 en 3 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van huurdersbelangen in Frankfurt am Main door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van huurders (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen door middel van voorlichting en advies over gokverslaving; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 2, lid 1, van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van huurdersbelangen in het rechtsgebied van de arrondissementsrechtbank van Bad Kreuznach door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van huurders (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van huurdersbelangen in Hamburg door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van huurders (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van huurdersbelangen in München door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van huurders (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van huurdersbelangen in Duisburg door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van huurders (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van huurdersbelangen in Wiesbaden en omgeving door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van huurders (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van huurdersrechten en -belangen in het gebied Opper-Lausitz/Neder-Silezië door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van huurders (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van huurdersbelangen in Düsseldorf en omgeving door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van huurders (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van huurdersbelangen in Flensburg door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van huurders (zie § 1, lid 3, van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van huurdersbelangen in Trier en omgeving door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van huurders (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van huurders- en pachtersbelangen door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van huurders (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van huurdersbelangen in Heidelberg en omgeving door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van huurders (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van huurdersbelangen in Ingolstadt en omgeving door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van huurders (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van huurdersbelangen op het gebied van huur, pacht en huisvesting in de stad en het district Karlsruhe door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van huurders (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van huurdersbelangen in Keulen door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van huurders (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van huurdersbelangen op het gebied van huur, pacht en huisvesting in München door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van huurders (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van huurdersbelangen in Frankfurt an der Oder en omgeving door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van huurders (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van huurdersbelangen in Groot-Hamburg en omgeving door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van huurders (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen door middel van voorlichting en advies op het gebied van openbaar vervoer; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen door middel van voorlichting en advies op het gebied van financiële diensten; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie §§ 3 en 4 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen door middel van voorlichting en advies op het gebied van beleggersbescherming; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 2, lid 1, van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen door middel van voorlichting en advies op het gebied van particuliere bouw; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 2, lid 1, van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 2, lid 1, van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 1, lid 2, en § 2, van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 3, lid 2, van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen in Mecklenburg-Voor-Pommeren door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie de punten 2.1 en 2.2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen in het belang van consumenten (zie § 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de consumentenbelangen door middel van voorlichting en advies; bevoegd tot het instellen van collectieve rechtsvorderingen (zie § 2 van de statuten). |
ESTLAND
Naam van de instantie | Contactgegevens | Doel | ||||||||
|
| Toezicht op de algemene consumentenbescherming in verband met het in de handel brengen van goederen en het verlenen van diensten; toezicht op consumentenovereenkomsten in verband met garanties voor pakketreizen. | ||||||||
|
| Toezicht op het in de handel brengen van en het adverteren voor medicijnen. |
IERLAND
Naam van de instantie | Contactgegevens | Doel | |||||||||
|
| Onafhankelijk statutair ambtenaar met als taken: verstrekking van advies en voorlichting aan consumenten; controle op kredietbemiddelaars; verstrekking van vergunningen aan pandhuishouders; uitvoering van uiteenlopende wetgeving inzake consumentenbescherming. |
GRIEKENLAND
Naam van de instantie | Contactgegevens | Doel | |||||||||||||
|
| Bescherming van de rechten en belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming van de rechten en belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming van de rechten en belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming van de rechten en belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming van de rechten en belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming van de rechten en belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming van de rechten en belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming van de rechten en belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming van de rechten en belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming van de rechten en belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming van de rechten en belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming van de rechten en belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. | |||||||||||||
|
| Bescherming en ontwikkeling van de handel, de industrie en de ambachtsnijverheid; ontwikkeling van het economisch beleid. Krachtens artikel 10, leden 9 en 15, van de Griekse Wet nr. 2251/94 zijn kamers van koophandel, industrie en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve belangen van consumenten. |
SPANJE
Naam van de instantie | Contactgegevens | Doel | ||||||||||
|
| Centrale overheidsinstantie die, overeenkomstig artikel 51 van de grondwet en de geconsolideerde tekst van de Algemene Wet op de bescherming van consumenten en gebruikers, de rechten van consumenten en gebruikers bevordert en beschermt. | ||||||||||
|
| Overheidsagentschap dat bevoegd is voor markttoezicht en bescherming van de rechten van consumenten en gebruikers. | ||||||||||
|
| Overheidsagentschap dat bevoegd is voor markttoezicht en bescherming van de rechten van consumenten en gebruikers. | ||||||||||
|
| Overheidsagentschap dat bevoegd is voor markttoezicht en bescherming van de rechten van consumenten en gebruikers. | ||||||||||
|
| Overheidsagentschap dat bevoegd is voor markttoezicht en bescherming van de rechten van consumenten en gebruikers. | ||||||||||
|
| Overheidsagentschap dat bevoegd is voor markttoezicht en bescherming van de rechten van consumenten en gebruikers. | ||||||||||
|
| Overheidsagentschap dat bevoegd is voor markttoezicht en bescherming van de rechten van consumenten en gebruikers. | ||||||||||
|
| Overheidsagentschap dat bevoegd is voor markttoezicht en bescherming van de rechten van consumenten en gebruikers. | ||||||||||
|
| Overheidsagentschap dat bevoegd is voor markttoezicht en bescherming van de rechten van consumenten en gebruikers. | ||||||||||
|
| Overheidsagentschap dat bevoegd is voor markttoezicht en bescherming van de rechten van consumenten en gebruikers. | ||||||||||
|
| Overheidsagentschap dat bevoegd is voor markttoezicht en bescherming van de rechten van consumenten en gebruikers. | ||||||||||
|
| Overheidsagentschap dat bevoegd is voor markttoezicht en bescherming van de rechten van consumenten en gebruikers. | ||||||||||
|
| Overheidsagentschap dat bevoegd is voor markttoezicht en bescherming van de rechten van consumenten en gebruikers. | ||||||||||
|
| Overheidsagentschap dat bevoegd is voor markttoezicht en bescherming van de rechten van consumenten en gebruikers. | ||||||||||
|
| Overheidsagentschap dat bevoegd is voor markttoezicht en bescherming van de rechten van consumenten en gebruikers. | ||||||||||
|
| Overheidsagentschap dat bevoegd is voor markttoezicht en bescherming van de rechten van consumenten en gebruikers. | ||||||||||
|
| Overheidsagentschap dat bevoegd is voor markttoezicht en bescherming van de rechten van consumenten en gebruikers. | ||||||||||
|
| Overheidsagentschap dat bevoegd is voor markttoezicht en bescherming van de rechten van consumenten en gebruikers. | ||||||||||
|
| Consumenten- en gebruikersorganisatie die zich specialiseert in commerciële communicatie. Verstrekt ook informatie en opleiding aan consumenten en gebruikers en vertegenwoordigt hen in de diverse instanties waarin de consumenten participeren. | ||||||||||
|
| Consumenten- en gebruikersorganisatie van algemene aard. Verstrekt informatie en opleiding aan consumenten en gebruikers en vertegenwoordigt hen in de diverse instanties waarin de consumenten participeren. | ||||||||||
|
| Consumenten- en gebruikersorganisatie van algemene aard. Verstrekt informatie en opleiding aan consumenten en gebruikers en vertegenwoordigt hen in de diverse instanties waarin de consumenten participeren. | ||||||||||
|
| Consumenten- en gebruikersorganisatie van algemene aard. Verstrekt informatie en opleiding aan consumenten en gebruikers en vertegenwoordigt hen in de diverse instanties waarin de consumenten participeren. | ||||||||||
|
| Consumenten- en gebruikersorganisatie van algemene aard. Verstrekt informatie en opleiding aan consumenten en gebruikers en vertegenwoordigt hen in de diverse instanties waarin de consumenten participeren. | ||||||||||
|
| Consumenten- en gebruikersorganisatie van algemene aard. Verstrekt informatie en opleiding aan consumenten en gebruikers en vertegenwoordigt hen in de diverse instanties waarin de consumenten participeren. | ||||||||||
|
| Consumenten- en gebruikersorganisatie van algemene aard. Verstrekt informatie en opleiding aan consumenten en gebruikers en vertegenwoordigt hen in de diverse instanties waarin de consumenten participeren. | ||||||||||
|
| Consumenten- en gebruikersorganisatie van algemene aard. Verstrekt informatie en opleiding aan consumenten en gebruikers en vertegenwoordigt hen in de diverse instanties waarin de consumenten participeren. | ||||||||||
|
| Consumenten- en gebruikersorganisatie die zich specialiseert in financiële diensten. Verstrekt informatie en opleiding aan consumenten en gebruikers en vertegenwoordigt hen in de diverse instanties waarin de consumenten participeren. | ||||||||||
|
| Consumenten- en gebruikersorganisatie van algemene aard. Verstrekt informatie en opleiding aan consumenten en gebruikers en vertegenwoordigt hen in de diverse instanties waarin de consumenten participeren. |
FRANKRIJK
Naam van de instantie | Contactgegevens | Doel | ||||||||
|
Voorzitter: Patrick Mercier Secretaris-generaal: Christian Huard | Bescherming van de economische belangen van consumenten. | ||||||||
|
Voorzitter: Jean-Claude Mailly Secretaris-generaal: Raphaël Manzano | Bescherming van de economische belangen van consumenten. | ||||||||
|
Voorzitter: Marc Lagae Secretaris-generaal: Yves Blein | Bescherming van de economische belangen van consumenten. | ||||||||
|
Website: www.cfdt.fr/asseco Secretaris-generaal: René Machabert | Bescherming van de economische belangen van consumenten. | ||||||||
|
Voorzitter: Henry de Gaulle Secretaris-generaal: Pierre Perio | Bescherming van de economische belangen van consumenten. | ||||||||
|
Voorzitter: Reine-Claude Mader Secretaris-generaal: M.Alain Chosson | Bescherming van de economische belangen van consumenten. | ||||||||
|
Voorzitter: Michèle Fournier-Bernard Secretaris-generaal: Eric Comparat | Bescherming van de economische belangen van consumenten. | ||||||||
|
Voorzitter: Paul de Viguerie Directeur: Olivier Braillon | Bescherming van de economische belangen van consumenten. | ||||||||
|
Voorzitter: Jean-Pierre Giacomo Administrateur: Philippe Denizot | Bescherming van de economische belangen van consumenten. | ||||||||
|
Voorzitter: M.Christian Zytynski Secretaris-generaal: François Édouard | Bescherming van de economische belangen van consumenten. | ||||||||
|
Voorzitter: Henri Joyeux Secretaris-generaal: Olivier Degauquier | Bescherming van de economische belangen van consumenten. | ||||||||
|
Voorzitter: Thierry Damient Directeur: Jean-Yves Martin | Bescherming van de economische belangen van consumenten. | ||||||||
|
Voorzitter: Jean Sivardière Secretaris-generaal: Simone Bigorgne | Bescherming van de economische belangen van consumenten. | ||||||||
|
Voorzitter: Daniel Collet Secretaris-generaal: Daniel Tournez | Bescherming van de economische belangen van consumenten. | ||||||||
|
Voorzitter: Yves Sirot Secretaris-generaal: Sylvie Martin-Pernot | Bescherming van de economische belangen van consumenten. | ||||||||
|
Voorzitter: Alain Bazot Directeur: Jean-Louis Redon | Bescherming van de economische belangen van consumenten. | ||||||||
|
Voorzitter: Chantal Jannet Secretaris-generaal: Elisabeth Leveque | Bescherming van de economische belangen van consumenten. | ||||||||
|
Voorzitter: Hubert Brin Directeur: Monique Sassier | Bescherming van de economische belangen van consumenten. | ||||||||
|
| Bescherming van consumentenbelangen; onderzoeken; verbodsacties. |
ITALIË
Naam van de instantie | Contactgegevens | Doel | |||||||||
|
| Uitsluitend bevordering van de maatschappelijke solidariteit door middel van de bescherming van de rechten van consumenten en gebruikers; niet bevoegd tot het ondernemen van diverse activiteiten; de vereniging beoogt vooral de bescherming van voordelen voor consumenten en gebruikers die vanwege hun lichamelijke of geestelijke toestand of de economische, sociale of gezinssituatie waarin zij zich bevinden, benadeeld zijn (artikel 3 van de statuten). | |||||||||
|
| Uitsluitend bescherming van de rechten en belangen van consumenten en gebruikers, waaronder: rechten op het gebied van gezondheid, veiligheid en de kwaliteit van producten en diensten; relevante voorlichting en eerlijke reclame; billijkheid, transparantie en gelijkheid bij contractuele betrekkingen betreffende goederen en diensten; openbare dienstverlening conform de normen op het gebied van kwaliteit en efficiëntie; voorlichting over verantwoordelijke, kritische, adequate en milieuvriendelijke consumptie en over rationeel energiegebruik; voorlichting over de omgang met geld ter voorkoming van overmatige schuldenlast en woekerpraktijken; bijstand en steun aan slachtoffers van woekerpraktijken en hulpbehoevenden (artikel 1 van de statuten). | |||||||||
|
| Overeenkomstig de statuten: bescherming van consumenten en gebruikers door middel van acties gericht op het waarborgen van hun rechten en van een hogere levensstandaard (artikel 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Steun aan en bescherming, vertegenwoordiging en verdediging van gebruikers van bank- en financiële diensten, van door gemeenschappelijke investeringsfondsen aangeboden diensten of van andere diensten die direct of indirect met het verlenen van krediet samenhangen (artikel 1 van de statuten). | |||||||||
|
| Bevordering en verdediging van de belangen van consumenten en gebruikers van goederen en diensten en het nemen van initiatieven om deze belangen, zowel individueel als collectief, te behartigen (artikel 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Uitsluitend bescherming van gebruikers en consumenten door middel van activiteiten ter bevordering van de maatschappelijke solidariteit en bescherming van de burgerrechten (artikel 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Het verbond van verenigingen en organisaties van Zuid-Tirol is uitsluitend werkzaam op het gebied van consumentenbescherming: bescherming van de belangen van consumenten en gebruikers door middel van de eigen structuren, consumentenstructuren, alsmede zelfstandige afdelingen die losstaan van de andere algemene activiteiten (artikel 1 van de statuten). | |||||||||
|
| Een publieksorganisatie met als doelstellingen: bescherming van mensenrechten door de bevordering en uitoefening van sociale en politieke rechten op nationaal, Europees en internationaal niveau; bestrijding van verspilling en corruptie; in nauwe samenwerking met de overkoepelende consumentenbeweging, het waarborgen van de rechten van consumenten en gebruikers, alsmede bescherming van het milieu, het land, de gezondheid en de individuele en collectieve veiligheid (artikel 1 van de statuten). | |||||||||
|
| Uitsluitend bescherming, door middel van de wettige middelen waarover de instantie beschikt, in het bijzonder door gebruik te maken van rechtsinstrumenten, van de rechten en belangen van consumenten en gebruikers, alsmede immigranten en vluchtelingen, ten aanzien van overheidsinstanties en particuliere fabrikanten en aanbieders van goederen en diensten, om de door de Commissie aangewezen marktverstoringen als gevolg van misbruiken en overtredingen op te heffen (artikel 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Vergemakkelijking van onafhankelijke en democratische sociale training, zonder winstoogmerk; uitvoering van culturele, sociale, politieke en juridische activiteiten ter bevordering, ondersteuning en bescherming van de rechten en belangen van consumenten en gebruikers, in het bijzonder zij die minder bevoorrecht zijn (artikel 3 van de statuten). | |||||||||
|
| Uitsluitend bescherming van consumenten en gebruikers, zonder winstoogmerk, met bijzondere aandacht voor de totstandbrenging van maatschappelijke solidariteit (artikel 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Ondersteuning en bescherming van, alsmede verstrekking van opleiding en voorlichting aan alle consumenten en gebruikers, met bijzondere aandacht voor hen die economisch en sociaal minder bevoorrecht zijn (artikel 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Uitsluitend werkzaam op communautair, nationaal, regionaal en lokaal niveau op de volgende gebieden: verstrekking van inlichtingen; bevordering, ondersteuning, bescherming, vertegenwoordiging en verdediging van de individuele en collectieve rechten en belangen van consumenten en gebruikers van diensten, alsmede de verschillende belangen van consumenten en gebruikers in het algemeen (artikel 1 van de statuten). | |||||||||
|
| Een zo doeltreffend mogelijke bevordering, organisatie en versterking van de individuele en gemeenschappelijke middelen van partners op het gebied van opleiding, voorlichting en zelfbescherming om de behoeften van de gemeenschap vast te stellen en te beantwoorden; bevordering en coördinatie van de oprichting van economische instanties die op basis van zelfbeheer en de directe betrokkenheid van individuen functioneren, ter bescherming van de koopkracht en een bewuste en rationele consumptie; totstandbrenging van een nieuw ontwikkelingsmodel dat met de nieuwe consumentenmiddelen rekening houdt teneinde de verschillende vormen van kapitalistische productie, verwerking en in de handel brengen vast te stellen en te wijzigen; bescherming van het lichamelijke en geestelijke welzijn van burgers tegen producerende en dienstverlenende bedrijven, waarbij onder andere van rechtsmiddelen gebruik wordt gemaakt; hulp bij de ontwikkeling en ondersteuning van de idealen en waarden van de beweging van werknemers en pachtboeren, waarbij vormen van samenwerking op grond van gedeelde en gemeenschappelijke ervaringen worden bevorderd (artikel 3 van de statuten). | |||||||||
|
| Bescherming van de in artikel 2 van de wet van 30 juli 1998 (nr. 281) bedoelde rechten en belangen van consumenten en gebruikers in het algemeen, alsmede van spaarders; verbetering van de levenskwaliteit van genoemde personen; bevordering van de ontwikkeling van een consumentencultuur; verstrekking van voorlichting en opleiding over duurzame en milieuvriendelijke consumptie (artikel 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Zelfstandige instelling zonder winstoogmerk die in Italië actief is met uitsluitend de volgende doelstellingen: totstandbrenging van solidariteit en sociale promotie; bescherming van de rechten van burgers, consumenten en gebruikers (artikel 1 van de statuten). | |||||||||
|
| Vertegenwoordiging en bescherming van de belangen van álle consumenten, met inbegrip van gebruikers van overheids- en particuliere diensten, in het bijzonder zij die vanwege hun zwakke onderhandelingspositie en een gebrek aan informatie ten opzichte van vakmensen benadeeld zijn; verdediging, indien noodzakelijk, van wettelijke rechten tegenover gewone en administratieve gerechtelijke instanties en binnen internationale organisaties; bijstand bij betrekkingen met aanbieders van publieke en particuliere goederen en diensten (artikel 2 van de statuten). | |||||||||
|
| Asso-consum was in de jaren onmiddellijk nadat het werd opgericht hoofdzakelijk actief op parlementair gebied: tussen 2002 en 2007 hebben zijn verslagen aanleiding gegeven tot ten minste 600 parlementaire vragen. Naarmate het meer personeel in dienst nam, beschikte het over meer mogelijkheden om bijstand, advies en opleiding te verstrekken aan consumenten (zowel leden als niet-leden) en om gratis juridisch advies te verlenen op de volgende gebieden: krediet en spaargeld, contracten, telecommunicatie, vervoer, groepsacties, gezondheid, toerisme, milieu, levensmiddelen en privacy. Asso-Consum was onlangs betrokken bij initiatieven van nationale betekenis: de onderhandelingen met Costa Crociere over de schadeloosstelling van de passagiers van de Concordia, de presentatie van het referendum over de afschaffing van de vergoeding van de verkiezingskosten van politieke partijen, en de groepsactie tegen de Banca di Campania met betrekking tot de commissie die werd aangerekend op de hoogste debetsaldi. |
CYPRUS
Naam van de instantie | Contactgegevens | Doel | ||
| Tel. (357) 22 86 71 53 Fax (357) 22 37 51 20 E-mail: perm.sec@mcit.gov.cy | Bescherming van de gezondheid, veiligheid en economische belangen van consumenten; goedkeuring van Europese richtlijnen en toepassing van de geharmoniseerde wetgeving. | ||
| Tel. (357) 22 51 61 12/3/4 Fax (357) 22 51 61 18 E-mail: cyconsas@spidernet.net en cca@spidernet.net www.cyprusconsumers.org.cy | Bescherming van de door de Verenigde Naties en de Europese Unie bepaalde consumentenrechten; voorlichting aan consumenten om deze volledig van hun rechten en verplichtingen op de hoogte te brengen. | ||
| Tel. (357) 22 31 31 11 (357) 22 46 30 03 Fax (357) 22 46 30 77 E-mail: consumersunion@cytanet.com.cy www.consumersunion.org.cy | Verdediging en bevordering van de belangen van álle consumenten; bescherming van hun recht op een comfortabel en gezond bestaan in een duurzame en ontwikkelde omgeving. |
LETLAND
Naam van de instantie | Contactgegevens | Doel | ||
| Tel. (371) 73 38 026 Fax (371) 73 38 024 E-mail: tpkc@apollo.lv www.ptac.gov.lv | Bescherming van de rechten en belangen van consumenten. |
LITOUWEN
Naam van de instantie | Contactgegevens | Doel | ||||||||
|
| De Nationale dienst voor de bescherming van consumentenrechten is een overheidsinstantie met de volgende verantwoordelijkheden: beleidsvoering op het gebied van consumentenbescherming; coördinatie van de activiteiten van inspectie-instellingen die de productveiligheid en de verdediging van consumentenrechten waarborgen. |
LUXEMBURG
Naam van de instantie | Contactgegevens | Doel | ||||||||
|
| Verstrekking van voorlichting en cursussen; consumentenbescherming; verstrekking van juridische diensten; overleg met deskundigen; verstrekking van rechtsbijstand; vertegenwoordiging bij overheidsinstanties. | ||||||||
|
| Bescherming en behartiging van de belangen van automobilisten en consumenten. |
HONGARIJE
Naam van de instantie | Contactgegevens | Doel | |||||||
|
Contact: dr.Baranovszky György, voorzitter | Vertegenwoordiging en bescherming van de belangen van de Hongaarse consumenten; medewerking bij de ontwikkeling van beleid inzake consumentenbescherming en de opstelling van wetgeving op dit gebied; het onderhouden van contacten met nationale en buitenlandse organisaties voor consumentenbescherming. | |||||||
|
| Algemene vertegenwoordiging en bescherming van de consumentenbelangen en handhaving van hun rechten. Medewerking bij de ontwikkeling van beleid inzake consumentenbescherming en de opstelling van wetgeving op dit gebied en bij de vaststelling van officiële prijzen; bijstand bij het krijgen van toegang tot de rechter. | |||||||
|
| Vertegenwoordiging, bescherming en handhaving van de belangen van de Hongaarse energieconsumenten. Medewerking bij de regeling van zaken betreffende energiebeheer bij klein- en grootverbruikers en juridisch advies. | |||||||
|
| Algemene vertegenwoordiging en bescherming van de consumentenbelangen en handhaving van hun rechten. | |||||||
|
| Bescherming van de belangen van de leden van organisaties als weggebruikers. | |||||||
|
| Vertegenwoordiging en bescherming van de belangen van de Hongaarse consumenten; medewerking bij de ontwikkeling van beleid inzake consumentenbescherming en de opstelling van wetgeving op dit gebied; het onderhouden van contacten met nationale en buitenlandse organisaties voor consumentenbescherming. | |||||||
|
Vertegenwoordiger: Dr. Márk Erdélyi, voorzitter | Het doel van de organisatie is de consumentenrechten te handhaven; inbreuken waardoor consumenten worden benadeeld, aan het licht te brengen; de consumentenbelangen te vrijwaren; te zorgen voor een betere voorlichting over de consumentenrechten; door de overheid en andere instanties uitgevoerde activiteiten ter bescherming van de consumenten te ondersteunen; de consumentenrechten uit te breiden; en maatregelen te nemen om de bescherming doeltreffender te maken. | |||||||
|
Vertegenwoordiger: Dr Dénes Lázár, voorzitter | Ontwikkeling van het consumentenbewustzijn; begrip, kennis en bescherming van lokale en nationale consumentenbelangen; aanpassing en ontwikkeling van het nationale consumentengedrag; presentatie van en onderzoek naar consumentengedrag; verlening van diensten op het gebied van consumentenbescherming, bevordering van consumentenvoorlichting en lobbyactiviteiten in het belang van de consument, inspanningen om consumentenbescherming doeltreffender te maken; verlening van bijstand aan consumenten bij juridische geschillen met nutsbedrijven, telecombedrijven, financiële instellingen, verleners van financiële diensten, verzekeringsmaatschappijen, verzekeringsagenten, parkeerbedrijven, reisagentschappen, immobiliënkantoren en alle andere commerciële ondernemingen. |
MALTA
Naam van de instantie | Contactgegevens | Doel | |||||||||||||||||||||
| Godwin Mangion Director General
| Handhaving van de overeenkomstige nationale wetgeving tot omzetting van:
| |||||||||||||||||||||
| Marie Louise Mangion Director Malta Tourism Authority Auberge d'Italie Triq il-Merkanti Valletta Malta Tel. 22915045/22915058 E-mail: marie-louise.mangion@gov.mt | Handhaving van de overeenkomstige nationale wetgeving tot omzetting van:
Beide richtlijnen zijn omgezet op grond van de Maltese Wet op het reiswezen en de toeristendiensten (hoofdstuk 409). | |||||||||||||||||||||
|
| Handhaving van de overeenkomstige nationale wetgeving tot omzetting van Richtlijn 89/552/EEG van de Raad van 3 oktober 1989 betreffende de coördinatie van bepaalde wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen in de lidstaten inzake de uitoefening van televisie-omroepactiviteiten (en zoals nadien gewijzigd). | |||||||||||||||||||||
| Patricia Vella Bonanno Chief Executive Officer
| Handhaving van de overeenkomstige nationale wetgeving tot omzetting van Richtlijn 92/28/EEG van de Raad van 31 maart 1992 betreffende reclame voor geneesmiddelen voor menselijk gebruik. De Medicines Products (Injunction to advertising) Regulations, 2008, zullen naar verwachting in januari/februari 2008 in de Government Gazette of Malta worden bekendgemaakt. | |||||||||||||||||||||
| Philip Micallef Chairman
| Handhaving van de overeenkomstige nationale wetgeving tot omzetting van
| |||||||||||||||||||||
|
President Mr. Benny Borg Bonello info@camalta.org.mt bborgbonello@camalta.org.mt | Handhaving van de overeenkomstige nationale wetgeving tot omzetting van: — Richtlijn 84/450/EEG van de Raad van 10 september 1984 betreffende het nader tot elkaar brengen van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen der lidstaten inzake misleidende reclame en latere wijzigingen van deze richtlijn; — Richtlijn 97/7/EG van het Europees Parlement en de Raad van 20 mei 1997 betreffende de bescherming van de consument bij op afstand gesloten overeenkomsten; — Richtlijn 2005/29/EG van 11 mei 2005 betreffende oneerlijke handelspraktijken van ondernemingen jegens consumenten op de interne markt en tot wijziging van de Richtlijnen 84/450/EEG, 97/7/EG, 98/27/EG en 2002/65/EG en van Verordening (EG) nr. 2006/2004 (richtlijn oneerlijke handelspraktijken); — Richtlijn 87/102/EEG van de Raad van 22 december 1986 betreffende de harmonisatie van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen der lidstaten inzake het consumentenkrediet en daarop volgende wijzigingen van deze richtlijn; — Richtlijn 93/13/EEG van de Raad van 5 april 1993 betreffende oneerlijke bedingen in consumentenovereenkomsten; Richtlijn 85/577/EEG van de Raad van 20 december 1985 betreffende de bescherming van de consument bij buiten verkoopruimten gesloten overeenkomsten. | |||||||||||||||||||||
|
President Stefan Xuereb E-mail: stefan@camalta.org Tel. 21432661 GSM 79233333 Hon General Secretary Grace Attard E-mail: grace.attard@gmail.com Tel. +356 21488391 GSM +356 99225445 | Handhaving van de overeenkomstige nationale wetgeving tot omzetting van: — Richtlijn 84/450/EEG van de Raad van 10 september 1984 betreffende het nader tot elkaar brengen van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen der lidstaten inzake misleidende reclame en latere wijzigingen van deze richtlijn; — Richtlijn 97/7/EG van het Europees Parlement en de Raad van 20 mei 1997 betreffende de bescherming van de consument bij op afstand gesloten overeenkomsten; — Richtlijn 2005/29/EG van 11 mei 2005 betreffende oneerlijke handelspraktijken van ondernemingen jegens consumenten op de interne markt en tot wijziging van de Richtlijnen 84/450/EEG, 97/7/EG, 98/27/EG en 2002/65/EG en van Verordening (EG) nr. 2006/2004 (richtlijn oneerlijke handelspraktijken); — Richtlijn 87/102/EEG van de Raad van 22 december 1986 betreffende de harmonisatie van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen der lidstaten inzake het consumentenkrediet en daarop volgende wijzigingen van deze richtlijn; — Richtlijn 93/13/EEG van de Raad van 5 april 1993 betreffende oneerlijke bedingen in consumentenovereenkomsten; Richtlijn 85/577/EEG van de Raad van 20 december 1985 betreffende de bescherming van de consument bij buiten verkoopruimten gesloten overeenkomsten. |
NEDERLAND
Naam van de instantie | Contactgegevens | Doel | ||||||||||||
|
Website: www.consumentenbond.nl | Consumenten in staat stellen makkelijker en beter keuzen te maken in een duurzame en maatschappelijk verantwoorde samenleving. |
OOSTENRIJK
Naam van de instantie | Contactgegevens | Doel | |||||||||
|
| Behartiging en bevordering van de gemeenschappelijke belangen van de leden, het bedrijfsleven en afzonderlijke bedrijven (Wirtschaftskammergesetz — Wet inzake de kamers van koophandel, artikel 1); bescherming van de collectieve consumentenbelangen overeenkomstig Konsumentenschutzgesetz (KSchG) — Wet inzake consumentenbescherming, artikel 28, lid 1, artikel 28a, lid 1, en artikel 29, lid 1, alsmede Bundesgesetz gegen den unlauteren Wettbewerb (UWG) — Wet inzake oneerlijke reclame, artikel 1, artikel 2, lid 1, en artikel 14, lid 1. | |||||||||
|
| Behartiging en bevordering van de sociale, economische, beroepsmatige en culturele belangen van werknemers; medewerking bij de verbetering van de sociaal-economische situatie van werknemers en hun gezinnen; uitvoering van maatregelen op het gebied van onderwijs, cultuur, milieubescherming, consumentenbescherming, vrijetijdsbesteding, bescherming en bevordering van de gezondheid en de levensomstandigheden en de verwezenlijking van volledige werkgelegenheid; medewerking bij de bepaling van prijzen en de vaststelling van mededingingsregels; advisering en verlening van rechtsbijstand bij zaken op het gebied van het arbeids- en sociaal recht, met inbegrip van vertegenwoordiging; bescherming van de collectieve belangen van de consumenten overeenkomstig UWG, artikel 1, artikel 2, lid 1, en artikel 14, lid 1. | |||||||||
|
| Bevordering van de economische functie van de land- en bosbouw en vertegenwoordiging van de economische belangen van de land- en bosbouw; bescherming van de collectieve belangen van de consumenten overeenkomstig UWG, artikel 1, artikel 2, lid 1, en artikel 14, lid 1. | |||||||||
|
| Vertegenwoordiging van de sociale, economische en culturele belangen van alle werkenden in loondienst (handarbeiders, hoofdarbeiders, ambtenaren, met inbegrip van leerlingen en mensen met soortgelijke dienstverbanden), werklozen, met inbegrip van werklozen die nog nooit in loondienst hebben gewerkt, scholieren en studenten die van plan zijn om in loondienst te gaan werken en andere beroepsgroepen (zoals personen die als freelancer of als zelfstandige een beroep uitoefenen), voor zover zij qua werkzaamheden met werknemers in loondienst kunnen worden vergeleken; bescherming van de collectieve belangen van de consumenten overeenkomstig UWG, artikel 1, artikel 2, lid 1, en artikel 14, lid 1. | |||||||||
|
| Advies en voorlichting aan en bescherming van consumenten tegen misleidende en oneerlijke reclame en verkoopmethoden, alsmede bij juridische vraagstukken in verband met de aanschaf van goederen en diensten; bescherming van de collectieve belangen van de consumenten overeenkomstig UWG, artikel 1, artikel 2, lid 1, en artikel 14, lid 1. | |||||||||
|
| Bevordering van de samenwerking tussen de kamers voor landarbeiders, advisering en behartiging van gemeenschappelijke belangen die onder de verantwoordelijkheid van de kamers voor landarbeiders (afdeling werknemers) vallen; bescherming van de collectieve belangen van de consumenten overeenkomstig KSchG, artikel 28, lid 1, artikel 28a, lid 1, en artikel 29, lid 1. | |||||||||
|
| De oudere generatie waar gewenst toegang verschaffen tot economische, sociale en culturele voorzieningen; medewerking bij het oplossen van vraagstukken op het gebied van het sociale beleid, het ouderenbeleid en het gezondheidsbeleid; steunverlening bij ouderenadvisering, -voorlichting en –zorg; bescherming van de collectieve belangen van de consumenten overeenkomstig KSchG, artikel 28, lid 1, artikel 28a, lid 1, en artikel 29, lid 1. | |||||||||
|
| Bestrijding van oneerlijke mededinging en met name concurrentievervalsing in het bedrijfsleven; bescherming van de collectieve belangen van de consumenten overeenkomstig UWG, artikel 1, artikel 2, lid 1, en artikel 14, lid 1. |
POLEN
Naam van de instantie | Contactgegevens | Doel | |||||||||||||||||||||||||||
|
| Overeenkomstig artikel 208 van de grondwet van de Republiek Polen waarborgt de commissaris voor de rechten van de burgers de in de grondwet en de overige wetgeving omschreven vrijheden en rechten van personen en burgers. Zijn specifieke verantwoordelijkheden zijn in de Wet van 15 juli 1987 inzake de commissaris voor de rechten van de burgers vastgelegd (geconsolideerde versie: Staatsblad 2001, nr. 14, blz. 147). Op grond van die wet treft de commissaris voor de rechten van de burgers de passende maatregelen wanneer hij van inbreuk op vrijheden of schending van mensen- of burgerrechten op de hoogte wordt gesteld. | |||||||||||||||||||||||||||
|
| De ombudsman voor het verzekeringswezen handelt op grond van de Wet van 22 mei 2003 inzake het toezicht op verzekeringen en pensioenen en inzake de ombudsman voor het verzekeringswezen. Op grond van die wet is de ombudsman voor het verzekeringswezen bevoegd verzekeringsmaatschappijen, het Poolse bureau voor motorverzekeringen en het garantiefonds voor verzekeringen om opheldering te vragen over:
De ombudsman voor het verzekeringswezen is eveneens bevoegd vraagstukken betreffende verplichte verzekering naar de minister van financiën door te verwijzen en mogelijke wijzigingen van de regelgeving inzake verplichte verzekering voor te stellen. | |||||||||||||||||||||||||||
|
| Overeenkomstig de Wet van 15 december 2000 inzake mededinging en consumentenbescherming (Staatsblad 2003, nr. 86, blz. 804 en latere wijzigingen) vertegenwoordigt de regionale en gemeentelijke ombudsman voor de consument de lokale autoriteiten op het gebied van consumentenbescherming. De voornaamste verantwoordelijkheden van de ombudsman voor de consument zijn:
De ombudsman voor de consument is met name bevoegd om namens consumenten juridische procedures in te stellen en, met hun toestemming, tussenbeide te komen in lopende procedures inzake consumentenbescherming. | |||||||||||||||||||||||||||
|
| Overeenkomstig artikel 39 van de Wet van 15 december 2000 inzake mededinging en consumentenbescherming (Staatsblad 2003, nr. 86, blz. 804 en latere wijzigingen) zijn consumentenorganisaties bevoegd om consumentenbelangen te vertegenwoordigen in processen tegen administratieve instanties en lokale autoriteiten en om nationaal consumentenbeleid te helpen ontwikkelen. De in deel 1 genoemde organisaties zijn bevoegd om:
| |||||||||||||||||||||||||||
|
PORTUGAL
Naam van de instantie | Contactgegevens | Doel | ||||||||||||
| Tel. (351) 296 62 97 26 Fax (351) 296 62 97 26 E-mail: secretariadodeangradoheroismo@acra.pt consumidores@acra.pt web site: www.acra.pt |
| ||||||||||||
| Tel. (351) 239 40 48 40 Fax (351) 239 40 47 38 E-mail: acop.geral@mail.telepac.pt Website: http://planeta.clix.pt/acop |
| ||||||||||||
| Tel. (351) 265 23 79 70 Fax (351) 265 23 79 70 E-mail: acset-setubal@iol.pt | Consumentenbescherming in het algemeen. | ||||||||||||
|
| Bescherming van de rechten en rechtmatige belangen van consumenten |
ROEMENIË
Naam van de instantie | Contactgegevens | Doel | |||||||
|
| Vertegenwoordiging van de consument en bescherming van zijn belangen, voorlichting van de consument en opleidingen. |
SLOVENIË
Naam van de instantie | Contactgegevens | Doel | ||||||||
|
| Niet-gouvernementele consumentenorganisatie. Overeenkomstig de artikelen 74, 75 en 76 van de Sloveense Wet inzake consumentenbescherming zijn de kamers van koophandel en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve rechten van consumenten. | ||||||||
|
| Niet-gouvernementele consumentenorganisatie. Overeenkomstig de artikelen 74, 75 en 76 van de Sloveense Wet inzake consumentenbescherming zijn de kamers van koophandel en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve rechten van consumenten. | ||||||||
|
| Niet-gouvernementele consumentenorganisatie. Overeenkomstig de artikelen 74, 75 en 76 van de Sloveense Wet inzake consumentenbescherming zijn de kamers van koophandel en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve rechten van consumenten. | ||||||||
|
| Niet-gouvernementele consumentenorganisatie. Overeenkomstig de artikelen 74, 75 en 76 van de Sloveense Wet inzake consumentenbescherming zijn de kamers van koophandel en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve rechten van consumenten. | ||||||||
|
| Niet-gouvernementele consumentenorganisatie. Overeenkomstig de artikelen 74, 75 en 76 van de Sloveense Wet inzake consumentenbescherming zijn de kamers van koophandel en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve rechten van consumenten. | ||||||||
|
| Niet-gouvernementele consumentenorganisatie. Overeenkomstig de artikelen 74, 75 en 76 van de Sloveense Wet inzake consumentenbescherming zijn de kamers van koophandel en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve rechten van consumenten. | ||||||||
|
| Niet-gouvernementele consumentenorganisatie. Overeenkomstig de artikelen 74, 75 en 76 van de Sloveense Wet inzake consumentenbescherming zijn de kamers van koophandel en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve rechten van consumenten. | ||||||||
|
| Niet-gouvernementele consumentenorganisatie. Overeenkomstig de artikelen 74, 75 en 76 van de Sloveense Wet inzake consumentenbescherming zijn de kamers van koophandel en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve rechten van consumenten. | ||||||||
|
| Niet-gouvernementele consumentenorganisatie. Overeenkomstig de artikelen 74, 75 en 76 van de Sloveense Wet inzake consumentenbescherming zijn de kamers van koophandel en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve rechten van consumenten. | ||||||||
|
| Niet-gouvernementele consumentenorganisatie. Overeenkomstig de artikelen 74, 75 en 76 van de Sloveense Wet inzake consumentenbescherming zijn de kamers van koophandel en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve rechten van consumenten. | ||||||||
|
| Niet-gouvernementele consumentenorganisatie. Overeenkomstig de artikelen 74, 75 en 76 van de Sloveense Wet inzake consumentenbescherming zijn de kamers van koophandel en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve rechten van consumenten. | ||||||||
|
| Niet-gouvernementele consumentenorganisatie. Overeenkomstig de artikelen 74, 75 en 76 van de Sloveense Wet inzake consumentenbescherming zijn de kamers van koophandel en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve rechten van consumenten. | ||||||||
|
| Sloveense kamer van koophandel. Overeenkomstig de artikelen 74, 75 en 76 van de Sloveense Wet inzake consumentenbescherming zijn de kamers van koophandel en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve rechten van consumenten. | ||||||||
|
| Sloveense kamer van ambachtsnijverheid. Overeenkomstig de artikelen 74, 75 en 76 van de Sloveense Wet inzake consumentenbescherming zijn de kamers van koophandel en ambachtsnijverheid bevoegd tot het instellen van verbodsacties ter bescherming van de collectieve rechten van consumenten. |
SLOWAKIJE
Naam van de instantie | Contactgegevens | Doel | |||||||||
|
| Vertegenwoordiging in rechte van consumenten. Verstrekking van deskundig advies. Bemiddeling in geschillen tussen consumenten en verkopers. | |||||||||
|
| Bemiddeling in geschillen tussen consumenten en verkopers. | |||||||||
|
| Vertegenwoordiging in rechte van consumentenbelangen. | |||||||||
|
| Buitengerechtelijke beslechting van consumentengeschillen; vertegenwoordiging in rechte; vertegenwoordiging bij overheidsinstanties. | |||||||||
|
| Beslechting van consumentengeschillen door middel van buitengerechtelijke geschillenbeslechting; vertegenwoordiging in rechte van consumenten. | |||||||||
|
| Bescherming van consumentenrechten op de plaats van vestiging; vertegenwoordiging in rechte van consumenten. | |||||||||
|
| Vertegenwoordiging van consumenten; indiening van verzoeken om rechterlijke beslissingen. | |||||||||
|
| Vertegenwoordiging van consumenten in consumentengeschillen, in het bijzonder betreffende diensten waarop een monopolie bestaat. | |||||||||
|
| Verstrekking van adviesdiensten; consumentenbijstand in rechte. | |||||||||
|
| Verstrekking van adviesdiensten; consumentenbijstand in rechte. | |||||||||
|
| Bescherming van consumentenrechten van eigenaars en huurders van flats. | |||||||||
|
| Bescherming van consumentenrechten en -belangen. Verstrekking van adviesdiensten; beslechting van consumentengeschillen door middel van buitengerechtelijke geschillenbeslechting; vertegenwoordiging in rechte van consumenten. Voorlichting van consumenten; versterking van het consumentenbewustzijn. | |||||||||
|
| Alternatieve geschillenbeslechting en onlinegeschillenbeslechting, collectief verhaal, belangenbehartiging, onderwijs- en publicatieactiviteiten, centrum voor consumentenadvies, nationale en internationale activiteiten die gericht zijn op de bescherming van consumentenrechten en een betere handhaving van de wetgeving. |
FINLAND
Naam van de instantie | Contactgegevens | Doel | ||||||
| Tel. (358 9) 772 61 Fax (358 9) 772 67 557 E-mail posti@kuluttajavirasto.fi Web: www.kuluttajavirasto.fi |
| ||||||
| Tel. (358 9) 877 50 120 Fax (358 9) 877 50 120 E-mail: info@kuluttajat-konsumenterna.fi Web: www.kuluttajat-konsumenterna.fi | Toezicht op de doeltreffendheid van de consumentenbescherming en de op dit gebied geboekte vooruitgang. | ||||||
| Tel. (358 9) 454 22 10 Fax (358 9) 454 22 120 E-mail suomen@kuluttajaliitto.fi Web: www.kuluttajaliitto.fi | Bewaking van consumentenbelangen door het instellen van civiele acties. | ||||||
| Tel. (358 9) 772 61 Fax (358 9) 772 67 557 E-mail posti@kuluttajavirasto.fi Web: www.kuluttajavirasto.fi | Controle op pakketreizen en de in dat verband geboden garanties. | ||||||
| Tel. (358 10) 831 51 Fax (358 10) 831 53 28 E-mail: rahoitustarkastus@rahoitustarkastus.fi Web: www.rahoitustarkastus@fi | Toezicht op de marketing voor en de contractvoorwaarden van consumentenkrediet in samenwerking met de ombudsman voor de consument. | ||||||
| Tel. (358 9) 47 33 41 Fax (358 9) 71 44 69 E-mail kirjaamo@nam.fi web: www.laakelaitos.fi | Toezicht op reclame voor geneesmiddelen. | ||||||
| Tel. (358 9) 396 72 70 Fax (358 9) 39 67 27 97 Web: www.sttv.fi | Toezicht op reclame voor tabak en alcohol. | ||||||
| Tel. (358 9) 69 661 Fax (358 9) 69 66 410 E-mail kirjaamo@ficora.fi Web: www.ficora.fi | Toezicht op radio- en televisiereclame, rekening houdend met:
| ||||||
| Tel. (358 9) 415 59 50 Fax (358 9) 415 59 660 E-mail: kirjaamo@vakuutusvalvonta.fi Web www.vakuutusvalvonta.fi | Toezicht op marketing voor verzekeringen en het gebruik van verzekeringsvoorwaarden. |
ZWEDEN
Naam van de instantie | Contactgegevens | Doel | ||
| Tel. ( 46) 8 429 05 00 Fax (46) 8 429 89 00 E-mail: konsumentverket@konsumentverket.se Web: www.konsumentverket.se | Het Konsumentverket is de centrale overheidsinstelling voor consumentenzaken. Het heeft de bescherming van de consumentenbelangen als taak. |
VERENIGD KONINKRIJK
Naam van de instantie | Contactgegevens | Doel | ||||||||||||
|
| De CMA is een niet-ministeriële overheidsinstantie die de concurrentie tracht te bevorderen ten voordele van de consumenten. Zij heeft tot doel de markten goed te doen functioneren voor de consumenten, de ondernemingen en de economie. | ||||||||||||
|
| De Information Commissioner heeft op grond van de Data Protection Act en de Freedom of Information Act een aantal specifieke taken. | ||||||||||||
|
| De CAA heeft een aantal specifieke taken, waaronder: behartiging van de redelijke belangen van luchtreizigers; bescherming tegen de gevolgen van faillissementen van reisbureaus, touroperators en luchtvaartmaatschappijen. | ||||||||||||
|
| De Gas and Electricity Markets Authority heeft de volgende verantwoordelijkheden: regulering van de gas- en elektriciteitsmarkten in Groot-Brittannië; bescherming van de belangen van de afnemers van gas en elektriciteit. | ||||||||||||
|
| De Director General of Electricity Supply for Northern Ireland heeft de volgende verantwoordelijkheden: regulering van de gas- en elektriciteitsmarkten in Noord-Ierland; bescherming van de belangen van de afnemers van gas en elektriciteit. | ||||||||||||
|
| Het Office of Communications reguleert de communicatiesector in het Verenigd Koninkrijk en is verantwoordelijk voor de regulering van de diensten op het gebied van radio, televisie, telecommunicatie en draadloze communicatie. | ||||||||||||
|
| Het Office of Water Services is verantwoordelijk voor de economische regulering van de geprivatiseerde waterbedrijven in Engeland en Wales en heeft als taken: bescherming van de consumentenbelangen wat betreft prijsbepaling en dienstverleningsnormen; arbitrage bij geschillen. | ||||||||||||
|
| Het Office of Rail Regulation is verantwoordelijk voor de regulering van de spoorwegen in Groot-Brittannië. Het is onder andere verantwoordelijk voor de bescherming van de belangen van de gebruikers van spoorwegdiensten. | ||||||||||||
|
| De Weights and Measures Authorities maken deel uit van de lokale overheid in Groot-Brittannië en hebben de volgende verantwoordelijkheden: handhaving van de wet- en regelgeving betreffende de verkoop en de levering van goederen en diensten; adviesverlening aan consumenten en ondernemers. | ||||||||||||
|
| Het DETINI heeft de volgende verantwoordelijkheden: handhaving van de wet- en regelgeving betreffende de verkoop en de levering van goederen en diensten in Noord-Ierland; adviesverlening aan consumenten en ondernemers. | ||||||||||||
|
| De FCA is een onafhankelijk orgaan dat de financiële dienstensector van het Verenigd Koninkrijk reguleert. De FCA heeft de volgende doelstellingen: instandhouding van het vertrouwen in het financiële stelsel van het Verenigd Koninkrijk; vergroting van het inzicht van het publiek; het waarborgen van consumentenbescherming. |