Home

Financieel activiteitenverslag 2018 — Afdeling II — Europese Raad en Raad

Financieel activiteitenverslag 2018 — Afdeling II — Europese Raad en Raad

13.8.2019

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 272/1


FINANCIEEL ACTIVITEITENVERSLAG 2018 —

Afdeling II — Europese Raad en Raad

(2019/C 272/01)

INHOUD

1.

INLEIDING3

2.

DOELSTELLINGEN EN BEGROTING VOOR HET BEGROTINGSJAAR 20183

2.1.

Belangrijkste financiële doelstellingen3

2.2.

Opstelling van de begroting van de Europese Raad en de Raad in 20183

2.2.1.

Algemene aanpak3

2.2.2.

Begroting 20184

2.2.3.

Begroting 2018 en financiële vooruitzichten van rubriek 5 van de EU-begroting4

3.

ALGEMEEN OVERZICHT VAN DE BEGROTINGSUITVOERING IN 20186

3.1.

Activiteiten en doelstellingen van de Europese Raad en de Raad in 20186

3.1.1.

Vergaderingen6

3.1.2.

Wetgevingswerkzaamheden7

3.1.3.

Administratieve modernisering7

3.1.4.

Verwezenlijking van de doelstellingen in 20188

3.2.

Ontvangsten8

3.3.

Uitgaven in 201811

3.3.1.

Wijziging van de begroting in 201811

3.3.2.

Overzicht van de uitvoering van de begroting in de periode 2010– 201813

3.3.3.

Besteding van de kredieten per categorie in 201814

3.4.

Overgedragen kredieten16

3.4.1.

Automatisch van 2017 naar 2018 overgedragen kredieten16

3.4.2.

Van 2018 naar 2019 overgedragen kredieten17

3.4.3.

Bij besluit van 2017 naar 2018 overgedragen kredieten19

3.4.4.

Met het oog op betaling naar 2018 overgedragen kredieten die bij besluit van 2016 naar 2017 waren overgedragen19

3.5.

Bestemmingsontvangsten20

3.5.1.

Bestemmingsontvangsten ontstaan vóór 201820

3.5.2.

Voor betaling overgedragen bestemmingsontvangsten van 201721

3.5.3.

Voor betaling naar 2019 overgedragen bestemmingsontvangsten ontstaan vóór 201822

3.5.4.

Bestemmingsontvangsten ontstaan in 201822

1. INLEIDING

In dit document wordt overeenkomstig artikel 249 van Verordening (EU, Euratom) 2018/1046 van het Europees Parlement en de Raad (1) (“Financieel Reglement” — FR) (artikel 142 van het Financieel Reglement dat van kracht was tot 2018 (2)) verslag uitgebracht over het begrotings- en financieel beheer van afdeling II van de EU-begroting (Europese Raad en Raad) voor het begrotingsjaar 2018.

Het onderhavige verslag is gebaseerd op de voorlopige rekeningen voor 2018, de bevindingen van de jaarlijkse activiteitenverslagen van de ordonnateurs van de Raad en de informatie over de begrotingsuitvoering uit het financiële systeem van de Raad.

In hoofdstuk 2 van dit verslag staat een overzicht van het voor het begrotingsjaar 2018 vastgestelde kader. Een algemeen overzicht van de uitvoering van de in 2018 beschikbare begrotingskredieten staat in hoofdstuk 3.

De bijlage laat de uitvoering van de begroting 2018 per onderdeel zien.

2. DOELSTELLINGEN EN BEGROTING VOOR HET BEGROTINGSJAAR 2018

2.1. Belangrijkste financiële doelstellingen

De belangrijkste financiële doelstellingen van het secretariaat-generaal van de Raad voor 2018 waren:

het waarborgen van de ononderbroken ondersteuning van de voorzitter van de Europese Raad en van de Raad door een doeltreffend en doelmatig gebruik van de financiële middelen;

het voortzetten van het proces van administratieve modernisering met het doel de kwaliteit van de organisatie en het juiste gebruik van de middelen te verbeteren;

het bepalen van de definitieve kostprijs van het Europagebouw met de Belgische regering.

2.2. Opstelling van de begroting van de Europese Raad en de Raad in 2018

2.2.1. Algemene aanpak

Bij het opstellen van de begroting 2018 van de Europese Raad en de Raad (hierna “ER & R” te noemen) werd uitgegaan van de algemene doelstelling om de totale omvang van de begroting 2017 in nominale termen niet te overschrijden voor niet-salarisgerelateerde uitgaven.

Verhogingen in verband met wettelijke of contractuele verplichtingen, of op gebieden die als essentieel voor het goede functioneren van het SGR zijn aangemerkt, zijn gecompenseerd door het prioriteren en herprogrammeren van bepaalde projecten in het licht van de uitvoering van de begroting in de voorbije jaren.

Wat de personeelsformatie betreft, heeft het SGR de organisatie verder gestroomlijnd, door de volgende acties:

het omzetten van 25 AST-ambten (10 AST5, 5 AST4, 5 AST3, 5 AST2) in 25 SC-ambten (10 SC2 en 15 SC1), 20 AST-ambten (10 AST7 en 10 AST6) in 20 AD-ambten (10 AD7 en 10 AD5) en 1 tijdelijk AD12-ambt in een permanent AD12-ambt in het kader van de voortzetting van de administratieve modernisering,

het overdragen van 1 AD5-ambt en 1 AST1-ambt aan de Commissie in het kader van de regeling inzake de organisatie en werking van een computercrisisteam voor de instellingen, organen en instanties van de Europese Unie (CERT-EU),

het toevoegen van 4 AD5- en 2 AST1-ambten om rekening te houden met de nieuwe talenregeling voor de Ierse vertaling, in opdracht van de Commissie.

2.2.2. Begroting 2018

De begrotingsautoriteit heeft de totale begroting 2018 van de ER & R vastgesteld op 572,9 miljoen EUR. Dit komt overeen met een verhoging met 11,3 miljoen EUR (+ 2,0 %) in vergelijking met de begroting 2017.

Het aantal ambten in de personeelsformatie voor de ER & R voor 2018 was vastgelegd op 3031.

Tabel 1 geeft een overzicht van de begroting 2018 per categorie.

Tabel 1

Begroting 2018 van de ER & R ten opzichte van 2017 (per categorie)

(EUR)

Categorie

Begroting 2017

Begroting 2018

Verschil 2018/2017 met EB(3)

1

2

3=2/1

Personeelsformatie

315 446 000

328 800 000

4,2 %

Overige personeelsuitgaven

24 878 000

24 359 000

–2,1 %

Gebouwen (m.u.v. verkrijging)

57 789 000

56 360 377

–2,5 %

Informaticasystemen

42 800 000

41 300 000

–3,5 %

Meubilair

942 000

733 000

–22,2 %

Technisch materieel

3 659 000

4 344 000

18,7 %

Vervoer

1 048 000

1 496 000

42,7 %

Reiskosten van de delegaties

17 802 000

17 802 000

0,0 %

Kosten van vertolking

79 816 000

79 316 000

–0,6 %

Vergaderingen en conferenties

4 984 000

4 945 000

–0,8 %

Informatie

8 285 000

10 152 000

22,5 %

Diversen

2 127 000

1 787 000

–16,0 %

Reserve

2 000 000

1 500 000

–25,0 %

Totaal (m.u.v. verkrijging)

561 576 000

572 894 377

2,0 %

Verkrijging van onroerende goederen

Totaal-generaal

561 576 000

572 894 377

2,0 %

2.2.3. Begroting 2018 en financiële vooruitzichten van rubriek 5 van de EU-begroting

Tabel 2 geeft een overzicht van de ontwikkeling van de begroting van de ER & R voor de periode 2010– 2018. Het aandeel van de ER & R in rubriek 5 van de meerjarige financiële vooruitzichten is gedaald van 8,0 % in 2010 tot 5,5 % in 2018.

Tabel 2

Evolutie in afdeling II van de EU-begroting (Europese Raad en Raad) in het kader van rubriek 5 van de financiële vooruitzichten in de periode 2010– 2018

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

(Bedragen in lopende prijzen)

mln. €

verschil

mln. €

verschil

mln. €

verschil

mln. €

verschil

mln. €

verschil

mln. €

verschil

mln. €

verschil

mln. €

verschil

mln. €

verschil

Rubriek 5

7 962

4,7 %

8 173

2,7 %

8 607

5,3 %

9 181

6,7 %

8 405

–8,5 %

8 661

3,0 %

9 483

9,5 %

9 921

4,6 %

10 346

4,3 %

ER/R

634

5,1 %

563

–11,2 %

534

–5,2 %

536

0,3 %

534

–0,2 %

542

1,4 %

545

0,6 %

562

3,0 %

573

2,0 %

Aandeel ER/R in rubriek 5

8,0 %

6,9 %

6,2 %

5,8 %

6,4 %

6,3 %

5,7 %

5,7 %

5,5 %

De vermindering in 2011 valt hoofdzakelijk toe te schrijven aan de overdracht van middelen aan de EDEO, terwijl de verminderingen in 2012 en in 2014 verband houden met verminderingen van kredieten voor bepaalde activiteiten in het licht van de uitvoering gedurende de voorgaande jaren en de werkelijke behoeften.

3. ALGEMEEN OVERZICHT VAN DE BEGROTINGSUITVOERING IN 2018

3.1. Activiteiten en doelstellingen van de Europese Raad en de Raad in 2018

In het kader van het financieel activiteitenverslag verstrekt het SGR informatie over zijn vanuit financieel oogpunt relevante kernactiviteiten, waarbij de werking van de Europese Raad en de Raad tijdens het begrotingsjaar wordt beschreven. Het verslag vestigt ook de aandacht op de belangrijkste resultaten van het jaar.

3.1.1. Vergaderingen

Tabel 3 geeft een overzicht van de ontwikkeling van het aantal vergaderingen dat tussen 2010 en 2018 door het SGR is georganiseerd voor de Europese Raad en de Raad.

Naast de 4 604“institutionele” vergaderingen organiseerde het SGR in 2018 nog eens 3 129 bijeenkomsten (bijvoorbeeld studie- en informatiebijeenkomsten en briefings, en bijeenkomsten met derde landen).

Tabel 3

Evolutie van het aantal vergaderingen in de periode 2010– 2018

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Topbijeenkomsten

7

9

7

6

9

12

9

11

15

Raadszittingen

86

85

77

74

81

81

75

77

75

Coreper

122

135

140

140

135

138

109

105

117

Coreper art. 50

22

29

Groepen

4 127

4 373

4 480

4 164

4 016

3 471

3 569

4 039

4 304

Ad-hocgroep art. 50

32

61

Totaal

4 342

4 602

4 704

4 384

4 241

3 702

3 762

4 290

4 604

Andere vergaderingen

1 996

2 075

2 189

2 027

2 189

2 271

2 034

3 030

3 129

Totaal-generaal

6 338

6 677

6 893

6 411

6 430

5 973

5 796

7 320

7 733

In 2018 is voortdurend toegewerkt naar de voltooiing van de procedure voor de ondertekening en sluiting van het akkoord over de terugtrekking van het VK uit de EU.

Het totale aantal door het SGR georganiseerde vergaderingen steeg met 6 % (413) ten opzichte van 2017. Dit komt voornamelijk door de verhoogde activiteit van het voorzitterschap van het tweede semester en de activiteiten van de ad-hocgroep voor de brexit.

Voorts organiseerde het SGR op 25 april 2018 de tweede conferentie “Supporting the future of Syria and the Region”, waaraan 57 landen, 10 regionale organisaties en 19 VN-agentschappen deelnamen om de situatie in Syrië en de gevolgen van de crisis voor de regio te bespreken. Dit evenement, waarvoor aanzienlijke veiligheids- en logistieke middelen nodig waren, alsmede belangrijke diplomatieke inspanningen, werd samen met het directoraat-generaal Nabuurschapsbeleid van de Europese Commissie georganiseerd.

Daarnaast vond op 18 en 19 oktober 2018 de 12e Ontmoeting Azië-Europa (de ASEM-top) plaats. De top werd bijgewoond door de leiders van 51 Europese en Aziatische landen, EU-vertegenwoordigers en de secretaris-generaal van de Asean (Associatie van Zuidoost-Aziatische staten). De staatshoofden en regeringsleiders bespraken hoe de dialoog en de samenwerking tussen de twee continenten inzake een brede waaier aan onderwerpen, zoals handel en investeringen, connectiviteit, duurzame ontwikkeling en klimaat, verder kunnen worden opgevoerd.

Het SGR kon aan de grotere vraag naar vergaderingen voldoen dankzij de grotere beschikbaarheid van vergaderzalen in het Europagebouw, waar al sinds het jaar voordien alle soorten vergaderingen, en niet alleen bijeenkomsten op hoog niveau, kunnen plaatsvinden.

3.1.2. Wetgevingswerkzaamheden

Een andere kwantitatieve indicator van de activiteiten is het aantal rechtshandelingen dat in het Publicatieblad (PB) wordt bekendgemaakt (zie tabel 4). In 2018 werden 1210 rechtshandelingen in het PB bekendgemaakt. Opgemerkt zij dat de bekendmaking van de rechtshandelingen in het PB de laatste fase van het wetgevingsproces is.

Tabel 4

Evolutie van het aantal rechtshandelingen in de periode 2010– 2018

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

In het PB bekendgemaakte rechtshandelingen

825

986

958

1 132

1 437

1 412

1 259

1 187

1 210

3.1.3. Administratieve modernisering

Het SGR heeft in 2018 de kwaliteit en efficiëntie van zijn interne organisatie verder verbeterd.

Vorderingen met de uitvoering van het actieplan

In 2018 ging het SGR door met de uitvoering van het (op 27 september 2016) gepresenteerde “Actieplan voor een meer dynamisch, flexibel en op samenwerking gericht SGR” van de secretaris-generaal, waarin vijf prioriteiten voor het SGR zijn aangemerkt:

een doeltreffende administratie voor de voorzitter van de Europese Raad en de Europese Raad;

betere en meer consistente ondersteuning van de Raad en de voorzitterschappen ervan;

verbeterde interne en externe communicatie en informatie;

investeringen in mensen en management, en

het benutten van technologie om het functioneren van het SGR te verbeteren.

Bijna alle acties werden in 2018 voltooid of werden doorlopend van aard.

De belangrijkste verwezenlijkingen van het actieplan in 2018 zijn:

de strategie voor digitale diensten van het SGR;

het vademecum inzake externe betrekkingen;

het SGR-dienstenpakket voor het voorzitterschap;

administratieve modernisering (onder meer een enquête onder het personeel, 360o-feedback voor leidinggevenden en het leermanagementsysteem voor de EU-instellingen (EU-Learn));

Ingrijpende herstructurering van de SGR-diensten om verschillende functies van de organisatie efficiënter te maken.

3.1.4. Verwezenlijking van de doelstellingen in 2018

Hierna wordt toegelicht in hoeverre de voor het begrotingsjaar 2018 vastgestelde doelstellingen werden verwezenlijkt:

Personeelsformatie

In 2018 heeft het SGR 137 personeelsleden in dienst genomen (74 ambtenaren en 63 tijdelijke functionarissen). In de loop van het jaar verlieten 184 personeelsleden (154 ambtenaren en 30 tijdelijke functionarissen) het SGR, met als resultaat een nettoverlaging met 47 bezette ambten in de personeelsformatie van de ER & R.

Financieel beheer

Het SGR heeft in 2018 zijn financieel beheer en financiële resultaten verder verbeterd. De financiële governance van de organisatie werd op verscheidene punten verbeterd, bijvoorbeeld via:

de instelling van een bestuursadviesraad, die bestaat uit hogere leidinggevenden uit verschillende departementen en de voorzitter van het personeelscomité. De taak van deze adviesraad is tweeledig: enerzijds advies verlenen over strategische prioriteiten en monitoren van de voortgang van de gekozen prioriteiten, en anderzijds helpen met het prioriteren van middelen en ervoor zorgen dat de werking van het SGR goed aansluit bij zijn missie;

de totstandbrenging van een taskforce reorganisatie om na te gaan welke invloed de reorganisaties van het SGR van 1 juni en 1 juli op het financieel beheer hebben en om de diensten ondersteuning te verlenen bij het creëren en implementeren van adequate financiële structuren.

de evaluatie van de “interne regels voor de besteding van kredieten die zijn opgenomen in afdeling II van de algemene begroting van de Europese Unie” na de bekendmaking van een nieuw Financieel Reglement;

de goedkeuring van richtsnoeren voor een gemeenschappelijk kader voor project- en taskforcebeheer (CPMF), die een leidraad moeten bieden voor het organiseren van horizontale teams met inachtneming van het Statuut en het Financieel Reglement, en die een beperkte reeks effectieve en eenvoudige praktijken beschrijven.

In verband met de verbetering van de cashflowpositie van de Europese bedrijven bedroeg de gemiddelde betalingstermijn van facturen in het SGR in 201821 dagen; de maximumtermijn is 30 kalenderdagen (Richtlijn 2011/7/EU van het Europees Parlement en de Raad (4)).

Gebouwenbeleid

In de loop van 2018 werd uitvoerig onderhandeld naar aanleiding van de mededeling van de Belgische overheid dat de Belgische staat ondanks het akkoord over de uiteindelijke prijs van het Europagebouwproject niet zou overgaan tot de verkoop van de vier aangrenzende percelen. Beide partijen kwamen tot een vergelijk over een alternatieve oplossing die leidde tot een lager bedrag voor de slotbetaling (zie punt 3.4.3.).

3.2. Ontvangsten

In tabel 5 staat het algemene resultaat van de ontvangsten in 2018. De woorden “Verworven rechten 2017” verwijzen naar de inningsopdrachten die in 2017 werden gegeven maar waarvoor de inning van de bedragen pas heeft plaatsgevonden in 2018. De woorden “Verworven rechten 2018” verwijzen op hun beurt naar inningsopdrachten die in 2018 zijn gegeven.

Tabel 5

Overzicht ontvangsten begroting 2018 (in EUR)

(EUR)

Hoofdstuk

Verworven rechten 2017

Geïnde ontvangsten van 2017

Verworven rechten 2018

Geïnde ontvangsten van 2018

Totaal verworven rechten 2017 + 2018

Totaal geïnd 2017+2018

Te innen in 2019

1

2

3

4

5 = 1 + 3

6 = 2 + 4

7 = 5 – 6

4 0

Inhoudingen op bezoldigingen van het personeel

0

0

30 454 292

30 454 292

30 454 292

30 454 292

0

4 1

Bijdragen aan de pensioenregeling

223 436

127 312

25 753 759

25 752 178

25 977 195

25 879 490

97 705

5 0

Opbrengst van de verkoop van roerende en onroerende goederen

1 913

1 913

7 300

2 550

9 213

4 463

4 750

5 1

Huuropbrengst

34 297

34 297

667 694

421 285

701 991

455 582

246 410

5 2

Opbrengst van uitgezette of uitgeleende middelen, bankrenten en andere renten

0

0

3 809

3 809

3 809

3 809

0

5 5

Ontvangsten afkomstig van de levering van diensten en werkzaamheden

104 455

104 455

704 463

428 001

808 917

532 456

276 461

5 5

Ontvangsten afkomstig van de levering van diensten en werkzaamheden (EDEO)

100 000

100 000

397 124

297 124

497 124

397 124

100 000

5 7

Overige bijdragen en terugbetalingen die voortvloeien uit de administratieve werking

1 504 160

1 074 878

20 132 298

19 972 853

21 636 458

21 047 731

588 728

5 8

Diverse vergoedingen

0

0

48 334

48 304

48 334

48 304

30

5 8

Diverse vergoedingen (EDEO)

0

0

0

0

0

0

0

5 9

Overige ontvangsten uit administratief beheer

0

0

0

0

0

0

0

6 3

Bijdragen in het kader van specifieke overeenkomsten

9 935

9 935

1 213 693

1 213 693

1 223 628

1 223 628

0

7 0

Achterstandsrente

0

0

243

243

243

243

0

9 0

Diverse ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

Totaal

1 978 196

1 452 790

79 383 010

78 594 333

81 361 206

80 047 123

1 314 083

Het totale volume van de ontvangsten wat betreft de verworven rechten, dat wil zeggen verstrekte inningsopdrachten, was 81,4 miljoen EUR in 2018. Hiervan werd 80,0 miljoen EUR in het begrotingsjaar zelf geïnd; de resterende 1,3 miljoen EUR wordt geïnd in 2019.

Het grootste deel van het totaal aan geïnde ontvangsten (71 %, ofwel 56,4 miljoen EUR van 80,0 miljoen EUR) in 2018 heeft betrekking op EU-belastingen, -heffingen en -bijdragen die bij het personeel van het SGR werden geïnd. Van dit bedrag komt 30,5 miljoen EUR overeen met de inhoudingen op de bezoldigingen van het personeel, terwijl de bijdragen aan de pensioenregeling en de overdrachten van pensioenrechten 25,9 miljoen EUR bedragen.

Het resterende bedrag ten belope van 29 % (23,6 miljoen EUR) is afkomstig van diverse vormen van administratief beheer. Het is in hoofdzaak afkomstig uit de volgende bronnen:

de terugvordering van delen van de bedragen die in voorgaande jaren aan de lidstaten zijn betaald voor reiskosten van delegatieleden, op basis van hun aangiften voor 2017 en 2018 (respectievelijk 0,4 miljoen EUR en 6,7 miljoen EUR) (hoofdstuk 5 7);

de inning van betalingen door lidstaten voor extra vertolking op verzoek in bepaalde talen (11 miljoen EUR) (hoofdstuk 5 7);

bijdragen voor de administratieve kosten in het kader van het “Schengenacquis” met IJsland en Noorwegen (1,2 miljoen EUR) (hoofdstuk 6 3);

de bijdragen van andere instellingen en de betalingen van ambtenaren van de Raad voor het kinderdagverblijf van de Raad (0,9 miljoen EUR) (hoofdstuk 5 7);

betalingen door het Hof van Justitie, de Rekenkamer en het Europees Universitair Instituut in Florence als bijdrage in het gemeenschappelijk financieel systeem met de Raad (0,7 miljoen EUR) (hoofdstuk 5 7);

overdrachten van de EDEO naar de Raad als voorschotten op de terugbetaling van de kosten in verband met de organisatie van de conferentie over Syrië die in Brussel is gehouden (0,2 miljoen EUR) (hoofdstuk 5 5);

ontvangsten afkomstig uit de terugvordering van juridische kosten in rechtszaken die door de Raad werden gewonnen en uit aan de Raad betaalde schadevergoedingen (0,01 miljoen EUR) (hoofdstuk 5 7);

overdrachten van de EDEO naar de Raad als voorschotten voor de door het SGR aan de EDEO verleende diensten (0,4 miljoen EUR) (hoofdstuk 5 5);

ontvangsten uit het verhuren van gebouwen en de daarmee verbonden terugbetalingen, onder andere het aandeel van de Commissie in de huur van het EU-infopunt in Brussel (0,5 miljoen EUR) (hoofdstuk 5 1).

3.3. Uitgaven in 2018

3.3.1. Wijziging van de begroting in 2018

In het begrotingsjaar 2018 zijn de kredieten middels verschillende overschrijvingen herverdeeld. In tabel 6 zijn de besluiten opgenomen die tot een wijziging van de kredieten in de begroting 2010– 2018 hebben geleid.

Tabel 6

Aantal wijzigingen van de begroting per type in de periode 2010– 2018

Wijziging

Jaar

Type

Rechtsgrondslag

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Gewijzigde begroting

Artikel 41 FR

0

0

0

0

0

0

0

0

0

B-overschrijving

Artikel 25 FR

47

23

23

22

32

27

31

45

52

C-overschrijving

Artikel 25 FR

2

2

2

2

2

2

2

1

2

D-overschrijving

Artikel 27 FR

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Totaal

49

25

25

24

34

29

33

46

54

In 2018 werden twee C-overschrijvingen, die vergezeld gingen van informatie aan de begrotingsautoriteit (overeenkomstig artikel 25 van het Financieel Reglement (artikel 29 van het Financieel Reglement van 2018)), uitgevoerd:

C1-overschrijving op 23 juli 2018 van 990 000 EUR ter financiering van:

de bijkomende vervoersbehoeften in verband met de 12e Ontmoeting Azië-Europa (ASEM) (630 000 EUR);

technische audiovisuele projecten ter verbetering van de kwaliteit van de tijdens Europese Raads- en Raadsevenementen geleverde diensten (360 000 EUR).

C2-overschrijving op 26 november 2018 van 2 181 000 EUR ter financiering van:

opleidingssessies begin 2019 die contractanten in 2018 moesten beginnen voorbereiden (150 000 EUR);

onvoorziene kosten van de organisatie van de ASEM-top, zoals noodzakelijke aanpassingen van de externe bijeenkomstruimte (inrichtingswerkzaamheden en meubilair) (550 000 EUR);

de bekabelingswerkzaamheden van de IT-diensten in de hoofdcontrolekamer van de audiovisuele apparatuur (339 000 EUR);

de verschuiving tussen diensten van het beheer van het programma informatie- en kennisbeheer (IKM) (1 042 000 EUR);

de interne ontwikkeling van een nieuw Newsroom-publicatieplatform (100 000 EUR).

52 B-overschrijvingen op grond van artikel 25, lid 4, van het FR (artikel 29, lid 4, van het FR 2018) leidden in 2018 tot een interne wijziging van de begroting van de ER & R.

In tabel 7 staat een overzicht van de begrotingsonderdelen die in 2018 aanzienlijk (5) zijn gewijzigd door middel van overschrijvingen.

Tabel 7

Begrotingsonderdelen waarvoor in 2018 aanzienlijke overschrijvingen zijn verricht

(EUR)

Post

Rubriek

Oorspronkelijke begroting 2018

Overschrijvingen

Definitieve kredieten

Verschil

1 1 0 5

Overuren

1 450 000

– 250 000

1 200 000

– 17 %

2 0 0 0

Huur

1 109 000

764 500

1 873 500

69 %

2 0 0 4

Beveiligingswerkzaamheden

2 547 000

– 800 000

1 747 000

– 31 %

2 0 1 1

Water, gas, elektriciteit en verwarming

4 766 000

– 568 199

4 197 801

– 12 %

2 0 1 2

Beveiliging en bewaking van de gebouwen

18 493 000

– 460 000

18 033 000

– 2 %

2 1 0 0

Aanschaf van hardware en software

10 716 000

–1 308 620

9 407 380

– 12 %

2 1 0 1

Externe dienstverlening voor informaticasystemen

21 799 000

1 975 593

23 774 593

9 %

2 1 0 2

Werkzaamheden aan en onderhoud van hardware en software

7 195 000

370 443

7 565 443

5 %

2 1 0 3

Telecommunicatie

1 590 000

443 585

2 033 585

28 %

2 1 2 0

Aanschaf en vervanging van technisch materieel

2 494 000

404 779

2 898 779

16 %

2 1 2 2

Huur, werkzaamheden, onderhoud en reparatie

1 538 000

– 255 789

1 282 211

– 17 %

2 1 3 2

Huur, onderhoud en reparatie van het wagenpark

1 046 000

476 000

1 522 000

46 %

2 2 0 0

Reiskosten van de delegaties

17 802 000

4 529 114

22 331 114

25 %

2 2 0 2

Kosten van vertolking

79 316 000

–4 874 614

74 441 386

– 6 %

2 2 1 0

Documentatie en bibliotheek

3 770 000

–1 016 500

2 753 500

– 27 %

2 2 1 1

Publicatieblad

1 777 000

– 995 500

781 500

– 56 %

2 2 1 3

Voorlichting en openbare evenementen

4 385 000

448 000

4 833 000

10 %

3.3.2. Overzicht van de uitvoering van de begroting in de periode 2010– 2018

De afgelopen negen jaar bedroeg het totale uitvoeringspercentage van de begroting van de ER & R gemiddeld 91,9 % (zie diagram 1). Het uitvoeringspercentage heeft betrekking op de vastleggingen die tijdens het begrotingsjaar zijn verricht uit de beschikbare goedgekeurde begroting.

De eigenlijke jaarlijkse betalingen tussen 2010 en 2018 beliepen gemiddeld 82,6 % van de begroting. Het verschil tussen de totale uitvoering en de betalingen voor een bepaald jaar (d.w.z. de niet-betaalde vastleggingen) is overeenkomstig artikel 13, lid 4, van het Financieel Reglement (artikel 12, lid 7, van het FR 2018) overgedragen naar het volgende begrotingsjaar om de nodige betalingen te verrichten.

Diagram 1

Algemene uitvoering van de begroting in de periode 2010– 2018

Image 1

Voor 2018 hebben de overgedragen kredieten betrekking op verplichtingen die vóór het einde van het begrotingsjaar zijn aangegaan maar waarvoor vóór het einde van het jaar de betreffende goederen nog niet waren geleverd en/of de betrokken facturen niet werden ontvangen.

3.3.3. Besteding van de kredieten per categorie in 2018

De uitgaven in 2018 zijn onderverdeeld in 14 uitgavencategorieën.

In tabel 8 wordt de definitieve begroting na overschrijvingen (kolom 2) vergeleken met de uitvoering van de begroting in vastleggingen (kolom 3). Het verschil tussen de definitieve begroting en de vastgelegde kredieten komt overeen met de bedragen die in 2018 niet werden gebruikt en die derhalve geannuleerd zijn.

Tabel 8

Overzicht van de uitvoering van de begroting 2018 (per categorie

(EUR)

Categorie

Begroting 2018 (oorspronkelijk)

Begroting 2018 (definitief(*1))

Vastleggingen

Uitvoeringspercentage

Geannuleerde kredieten

1

2

3

4=3/2

5=2– 3

Personeelsformatie

328 800 000

328 650 000

309 799 583

94,3 %

18 850 417

Overige personeelsuitgaven

24 359 000

24 509 000

22 777 378

92,9 %

1 731 622

Gebouwen (m.u.v. verkrijging)

56 360 377

55 574 877

54 112 447

97,4 %

1 462 430

Informaticasystemen

41 300 000

42 781 000

42 770 511

100,0 %

10 489

Meubilair

733 000

933 000

923 624

99,0 %

9 376

Technisch materieel

4 344 000

4 365 000

4 184 365

95,9 %

180 635

Vervoer

1 496 000

2 036 000

1 938 566

95,2 %

97 434

Reiskosten van de delegaties

17 802 000

22 331 114

11 121 429

49,8 %

11 209 685

Kosten van vertolking

79 316 000

74 441 386

64 551 319

86,7 %

9 890 067

Vergaderingen en conferenties

4 945 000

5 290 500

4 948 665

93,5 %

341 835

Informatie

10 152 000

8 650 000

8 383 365

96,9 %

266 636

Diversen

1 787 000

1 787 000

989 228

55,4 %

797 772

Reserve

1 500 000

1 500 000

0

0,0 %

1 500 000

Totaal (m.u.v. verkrijging)

572 894 377

572 848 877

526 500 479

91,9 %

46 348 398

Verkrijging van onroerende goederen

45 500

45 035

99,0 %

465

Totaal-generaal

572 894 377

572 894 377

526 545 514

91,9 %

46 348 863

Het totale uitvoeringspercentage van de begroting 2018 bedraagt 91,9 %. Het verschil tussen de definitieve begroting en de begrotingsuitvoering valt als volgt te verklaren:

De totale onderbesteding in de categorie van de personeelsformatie bedraagt 18,8 miljoen EUR. Deze onderbesteding heeft vooral te maken met kleinere behoeften aan basissalarissen (11,8 miljoen EUR) en het feit dat het niet nodig was om de voorziening voor de jaarlijkse salarisaanpassing (3,1 miljoen EUR) te gebruiken. Een deel van de onderbesteding voor salarissen heeft te maken met de nettoverlaging met 47 bezette ambten in de personeelsformatie van de ER & R. Andere elementen die de onderbesteding verklaren, zijn een kleinere behoefte aan verschillende wettelijke rechten (2,6 miljoen EUR) en aan sociale zekerheid (0,6 miljoen EUR) plus lagere uitgaven voor overuren (0,4 miljoen EUR).

In de categorie van de overige personeelsuitgaven is 29 % van de onderbesteding (0,5 miljoen EUR van 1,7 miljoen EUR) toe te schrijven aan de lagere betalingen voor arbeidscontractanten, gedetacheerde nationale deskundigen en andere externe dienstverlening. Een verlaging van de uitgaven voor dienstreizen leverde een besparing op van 0,3 miljoen EUR. Met betrekking tot de voorzitter van de Europese Raad komt een besparing van 0,4 miljoen EUR voort uit de onderbesteding van het reisbudget en de reisvergoedingen. De resterende 0,5 miljoen EUR houdt hoofdzakelijk verband met besparingen op medische en sociale diensten.

De algemene uitvoering van de uitgaven voor gebouwen leidde tot een besparing van 1,5 miljoen EUR. Van dit bedrag is 1,3 miljoen EUR toe te schrijven aan lagere kosten voor beveiliging en bewaking van gebouwen, onderhoud en schoonmaak, en water-, gas- en elektriciteitsverbruik. De resterende 0,2 miljoen EUR is afkomstig van besparingen op bepaalde inrichtings-, installatie- en beveiligingswerkzaamheden.

Op het gebied van informatietechnologie en meubilering bedroeg het uitvoeringspercentage van de begroting bijna 100 %.

De besparing van 0,2 miljoen EUR op technisch materieel valt voornamelijk te verklaren door een geringere behoefte aan huur en onderhoud van beveiligingsinstallaties.

De besparing van 0,1 miljoen EUR op vervoer is voornamelijk terug te voeren op de uiteindelijke behoeften in verband met de organisatie van de ASEM-top.

De uitvoering van de reiskosten van de delegaties leidde tot een besparing van 11,2 miljoen EUR. Het voor de reiskosten van de delegaties beschikbare bedrag beliep na de overdrachten 22,3 miljoen EUR. Oorspronkelijk was hiervoor 17,8 miljoen EUR begroot, vermeerderd met 6,6 miljoen EUR uit de overdracht van besparingen op sommige financiële middelen voor vertolking. Tijdens het begrotingsjaar werd evenwel 1,8 miljoen EUR overgeheveld ter financiering van extra vertolking in bepaalde talen. Aangezien de lidstaten niet-bestede bedragen van voorgaande jaren moeten terugbetalen, werd in de begroting 2018 slechts een bedrag van 11,1 miljoen EUR voor latere betalingen vastgelegd.

De onderbesteding wat betreft kredieten voor vertolking beloopt 9,9 miljoen EUR. Die onderbesteding is het uiteindelijke resultaat na de overschrijving van 6,6 miljoen EUR aan financiële middelen voor vertolking naar financiële middelen voor reiskosten van delegaties (6). Het eindresultaat omvat tevens een retouroverdracht van 1,8 miljoen EUR van een aantal financiële middelen voor reiskosten met het oog op de dekking van de kosten voor extra vertolking in bepaalde talen.

0,2 miljoen EUR van de totale onderbesteding van 0,3 miljoen EUR voor het organiseren van vergaderingen en conferenties weerspiegelt de geringer dan begrote behoeften voor de organisatie van de ASEM-top. De geringere behoefte aan specifieke reiskosten zorgde voor een extra besparing van 0,1 miljoen EUR.

Het bestedingspercentage van de kredieten in de categorie “informatie” was 96,9 %, hetgeen resulteert in een besparing van 0,3 miljoen EUR. Dit bedrag stemt voornamelijk overeen met besparingen bij het Publicatieblad (0,2 miljoen EUR) en geringe besparingen op het gebied van gastheeruitzendingen (host broadcasting) en outreach (0,1 miljoen EUR).

De onderbesteding van 0,8 miljoen EUR in de categorie diversen wordt voornamelijk verklaard door lagere uitgaven op het gebied van proceskosten (0,7 miljoen EUR) ten gevolge van het kleiner dan verwacht aantal antidumpingzaken dat ter kennis van de Raad is gebracht; de overige 0,1 miljoen EUR is een combinatie van een verminderde behoefte aan uniformen en aan kantoorbenodigdheden, papier, studies, en port.

3.4. Overgedragen kredieten

3.4.1. Automatisch van 2017 naar 2018 overgedragen kredieten

Zoals in tabel 9 is aangegeven, werd 51,8 miljoen EUR overgedragen van 2017 naar 2018.

Tabel 9

Besteding van de van 2017 naar 2018 overgedragen kredieten (per categorie)

(EUR)

Categorie

Van 2017 overgedragen kredieten

Betalingen 2018

Uitvoeringspercentage

Geannuleerde kredieten

1

2

3=2/1

4=1– 2

Personeelsformatie

366 146

306 771

83,8 %

59 375

Overige personeelsuitgaven

2 939 481

2 466 286

83,9 %

473 195

Gebouwen

15 430 019

11 543 809

74,8 %

3 886 210

Informaticasystemen

20 002 333

18 557 862

92,8 %

1 444 471

Meubilair

323 588

312 101

96,4 %

11 488

Technisch materieel

1 489 754

1 331 588

89,4 %

158 166

Vervoer

295 754

226 689

76,6 %

69 065

Reiskosten van de delegaties

Kosten van vertolking

6 910 863

4 679 388

67,7 %

2 231 475

Vergaderingen en conferenties

877 538

677 635

77,2 %

199 903

Informatie

2 380 596

2 157 277

90,6 %

223 319

Diversen

772 364

546 590

70,8 %

225 774

Reserve

Totaal

51 788 437

42 805 994

82,7 %

8 982 442

Het bestedingspercentage van de van 2017 overgedragen kredieten was 82,7 %. De voornaamste redenen voor dit bestedingspercentage zijn:

werkzaamheden/goederen/diensten die het SGR in de loop van het vorige jaar heeft besteld, zijn gedeeltelijk of geheel niet geleverd;

de facturen voor uitgevoerde werkzaamheden/verrichte diensten/geleverde goederen werden nog niet ontvangen. Opgemerkt zij dat dit onvermijdelijk een begrotingslast creëert voor het volgende begrotingsjaar, aangezien voor deze transacties nieuwe vastleggingskredieten zullen moeten worden gevonden in 2019.

3.4.2. Van 2018 naar 2019 overgedragen kredieten

De van 2018 naar 2019 overgedragen kredieten belopen in totaal 56,6 miljoen EUR.

Tabel 10

Van 2018 naar 2019 overgedragen kredieten (per categorie)

(EUR)

Categorie

Begroting 2018 (oorspronkelijk)

Begroting 2018 (definitief(*2))

Vastleggingen

Betalingen 2018

Naar 2019 overgedragen kredieten

Percentage overgedragen kredieten

1

2

3

4

5=3– 4

6=4/3

Personeelsformatie

328 800 000

328 650 000

309 799 583

309 367 346

432 237

0,1 %

Overige personeelsuitgaven

24 359 000

24 509 000

22 777 378

20 930 792

1 846 586

8,1 %

Gebouwen

56 360 377

55 574 877

54 112 447

38 069 307

16 043 141

29,6 %

Informaticasystemen

41 300 000

42 781 000

42 770 511

23 222 070

19 548 442

45,7 %

Meubilair

733 000

933 000

923 624

633 483

290 141

31,4 %

Technisch materieel

4 344 000

4 365 000

4 184 365

2 615 658

1 568 707

37,5 %

Vervoer

1 496 000

2 036 000

1 938 566

1 106 390

832 176

42,9 %

Reiskosten van de delegaties

17 802 000

22 331 114

11 121 429

11 121 429

0

0,0 %

Kosten van vertolking

79 316 000

74 441 386

64 551 319

52 642 447

11 908 872

18,4 %

Vergaderingen en conferenties

4 945 000

5 290 500

4 948 665

4 293 568

655 097

13,2 %

Informatie

10 152 000

8 650 000

8 383 365

5 387 494

2 995 870

35,7 %

Diversen

1 787 000

1 787 000

989 228

555 947

433 280

43,8 %

Reserve

1 500 000

1 500 000

Totaal (m.u.v. verkrijging)

572 894 377

572 848 877

526 500 479

469 945 930

56 554 549

10,7 %

Verkrijging van onroerende goederen

45 500

45 035

45 035

100,0 %

Totaal-generaal

572 894 377

572 894 377

526 545 514

469 945 930

56 599 584

10,7 %

De van 2018 naar 2019 overgedragen bedragen komen vooral uit de volgende categorieën:

informatica ten belope van 19,5 miljoen EUR, waarvan 12,2 miljoen EUR uit externe dienstverlening, 5,3 miljoen EUR uit hardware en software, 1,2 miljoen EUR uit IT-werkzaamheden en -onderhoud, en 0,8 miljoen EUR uit telecommunicatie;

gebouwen ten belope van 16,0 miljoen EUR, waarvan 6,3 miljoen EUR uit diverse inrichtingswerkzaamheden, 4,3 miljoen EUR uit schoonmaak en onderhoud, 2,3 miljoen EUR uit beveiliging en preventie, 1,2 miljoen uit werkzaamheden voor het beveiligen van de terreinen, 1,0 miljoen EUR uit elektriciteit, water, gas en verwarming samen, en 0,4 miljoen EUR uit andere uitgaven in verband met gebouwen, zoals gebouwstudies en -controles;

een bedrag van 11,9 miljoen EUR om de kosten van vertolking in november en december 2018 te dekken, maar waarvoor de definitieve factuur in 2019 binnenkomt;

3,0 miljoen EUR in verband met uitgaven voor voorlichting, waarvan 2,0 miljoen EUR betrekking heeft op voorlichting en openbare evenementen en publicaties van de Raad, en 1,0 miljoen EUR op uitgaven voor documentatie en bibliotheek;

andere personeelsuitgaven ten belope van 1,8 miljoen EUR, vooral in verband met externe dienstverlening (0,1 miljoen EUR), opleiding (0,9 miljoen EUR), medische dienst en kinderdagverblijven (0,4 miljoen EUR), dienstreizen (0,3 miljoen EUR) en bijstandsmaatregelen ten behoeve van het personeel (0,1 miljoen EUR);

technisch materieel ten belope van 1,6 miljoen EUR, waarvan 1 miljoen EUR betrekking heeft op aankoop en onderhoud van conferentieapparatuur, 0,4 miljoen EUR op aankoop en onderhoud van audiovisuele apparatuur voor de persdienst, 0,1 miljoen EUR op beveiligingsapparatuur en 0,1 miljoen EUR op aankoop en onderhoud van apparatuur voor restaurants en kantines en andere apparatuur;

vergaderingen en conferenties ten belope van 0,7 miljoen EUR, grotendeels in verband met nog niet ontvangen facturen voor de organisatie van de bijeenkomsten van de Europese Raad en de zittingen van de Raad in 2018;

aankoop van onroerend goed ten belope van 0,05 miljoen EUR ter dekking van de notariskosten voor de slotbetaling van het Europagebouw.

meubilair ten belope van 0,3 miljoen EUR voor bepaalde kantoren en aanvullende aankooporders voor meubilair ter dekking van de behoeften van de Raad alvorens de nieuwe raamovereenkomst wordt ondertekend.

3.4.3. Bij besluit van 2017 naar 2018 overgedragen kredieten

Zoals in tabel 11 is aangegeven, is een bedrag van 8,8 miljoen EUR bij besluit overgedragen van 2017 naar 2018, overeenkomstig artikel 13, lid 2, van het Financieel Reglement (FR) en artikel 4 van de uitvoeringsvoorschriften (UV) (artikel 12, lid 2, van het FR 2018).

Tabel 11

Bij besluit van 2017 naar 2018 overgedragen kredieten (per categorie)

(EUR)

Categorie

Kredieten van 2017 overgedragen bij besluit

Vastleggingen 2018

Uitvoeringspercentage

Geannuleerde kredieten

Betalingen 2018

Voor betaling overgedragen naar 2019

1

2

3 = 2 / 1

4 = 1 – 2

5

6 = 2 – 4

Verkrijging van onroerende goederen

8 787 738

4 114 794

46,8 %

4 672 944

0

4 114 794

Totaal ER/R

8 787 738

4 114 794

46,8 %

4 672 944

0

4 114 794

Het bedrag houdt verband met de slotbetaling voor het Europagebouw en de geplande aankoop van vier aangrenzende percelen, omdat het niet mogelijk was de desbetreffende definitieve verkoopakte in 2017 te ondertekenen vanwege vertragingen in verband met interne procedures bij de Belgische overheid en daarbij aansluitende vertragingen bij het opstellen van de juridische documenten door de notarissen.

Het bestedingspercentage van de bij besluit overgedragen kredieten was 46,8 % omdat de Belgische overheid uiteindelijk niet overging tot de verkoop van de vier aangrenzende percelen. Het vastgelegde bedrag werd volledig naar 2019 overgedragen met het oog op betaling.

3.4.4. Met het oog op betaling naar 2018 overgedragen kredieten die bij besluit van 2016 naar 2017 waren overgedragen

Kredieten die bij besluit van 2016 naar 2017 waren overgedragen en in 2017 waren vastgelegd maar niet betaald, waren voor betaling overgedragen naar 2018. Zoals in tabel 12 is aangegeven, werd 0,3 miljoen EUR overgedragen met het oog op betaling.

Tabel 12

Met het oog op betaling naar 2018 overgedragen kredieten die bij besluit van 2016 naar 2017 waren overgedragen (per categorie)

(EUR)

Categorie

Voor betaling overgedragen van 2017

Betalingen 2018

Uitvoeringspercentage

Geannuleerde kredieten

1

2

3 = 2 / 1

4 = 1 – 2

Technisch materieel

330 991

330 991

100,0 %

0

Totaal ER/R

330 991

330 991

100,0 %

0

Het bedrag heeft betrekking op de vervanging van uitrusting in het Europagebouw (technisch materieel) die in oktober 2016 waterschade heeft opgelopen.

Het bestedingspercentage van de van 2017 overgedragen kredieten was 100 %.

3.5. Bestemmingsontvangsten

3.5.1. Bestemmingsontvangsten ontstaan vóór 2018

Het totale bedrag van de vóór 2018 ontstane bestemmingsontvangsten beliep 23,0 miljoen EUR.

Tabel 13

Besteding van de vóór 2018 ontstane bestemmingsontvangsten (per categorie)

(EUR)

Categorie

Bestemmingsontvangsten vóór 2018

Vastleggingen 2018

Betalingen 2018

Uitvoeringspercentage

Geannuleerde bestemmingsontvangsten

1

2

3

4 = 2 / 1

4 = 1 – 2

Personeelsformatie

1 424 860

1 424 860

1 424 860

100,0 %

Overige personeelsuitgaven

1 226 806

1 222 768

1 212 356

99,7 %

4 038

Gebouwen

793 382

672 317

540 213

84,7 %

121 065

Informaticasystemen

473 332

472 157

360 276

99,8 %

1 175

Meubilair

Technisch materieel

34 894

31 090

29 168

89,1 %

3 804

Vervoer

2 747

2 747

2 747

100,0 %

Reiskosten van de delegaties

11 555 185

11 555 185

11 555 185

100,0 %

Kosten van vertolking

7 042 505

7 042 505

7 042 505

100,0 %

Vergaderingen en conferenties

148 367

136 571

134 123

92,0 %

11 796

Informatie

62 023

62 023

62 023

100,0 %

Diversen

273 300

273 300

252 369

100,0 %

Totaal ER/R

23 037 401

22 895 523

22 615 825

99,4 %

141 878

SLA's met de EDEO

126 150

117 101

117 101

92,8 %

9 049

Totaal-generaal

23 163 551

23 012 625

22 732 926

99,3 %

150 927

De totale bestemmingsontvangsten in verband met de activiteiten van het SGR beliepen 23,2 miljoen EUR, waarvan 23,0 miljoen EUR in 2018 werd vastgelegd. De overige 0,2 miljoen EUR werd conform artikel 14 van het FR (artikel 12, lid 4, van het FR 2018) geannuleerd.

Een ander deel van de vóór 2018 ontstane bestemmingsontvangsten (0,1 miljoen EUR) is afkomstig van de bedragen die in 2017 door de EDEO naar de Raad zijn overgeheveld ter dekking van de uitgaven voor de diensten die in de verschillende Service Level Agreements (SLA’s) tussen de twee instellingen zijn omschreven en door het SGR zijn verricht. Van het vastgelegde bedrag van 0,1 miljoen EUR werd in 2017 100 % betaald.

3.5.2. Voor betaling overgedragen bestemmingsontvangsten van 2017

Van 2017 is in totaal 0,3 miljoen EUR aan bestemmingsontvangsten voor betaling overgedragen.

Tabel 14

Besteding van bestemmingsontvangsten die vóór 2018 zijn ontstaan en naar 2018 voor betaling zijn overgedragen (per categorie)

(EUR)

Categorie

Voor betaling overgedragen bestemmingsontvangsten van 2017

Betalingen 2018

Uitvoeringspercentage

Geannuleerde bestemmingsontvangsten

1

2

4 = 2 / 1

4 = 1 – 2

Personeelsformatie

Overige personeelsuitgaven

10 362

167

1,6 %

10 195

Gebouwen

149 078

78 610

52,7 %

70 468

Informaticasystemen

3

0,0 %

3

Meubilair

Technisch materieel

29 555

23 460

79,4 %

6 095

Vervoer

1 779

295

16,6 %

1 485

Reiskosten van de delegaties

Kosten van vertolking

Vergaderingen en conferenties

5 530

5 274

95,4 %

256

Informatie

Diversen

38 773

7 627

19,7 %

31 146

Totaal ER/R

235 082

115 433

49,1 %

119 648

SLA's met de EDEO

17 526

17 526

100,0 %

Totaal-generaal

252 608

132 959

52,6 %

119 648

3.5.3. Voor betaling naar 2019 overgedragen bestemmingsontvangsten ontstaan vóór 2018

De vóór 2018 ontstane bestemmingsontvangsten, die in 2018 werden vastgelegd maar niet betaald, werden van 2018 naar 2019 overgedragen en bedroegen in totaal 0,3 miljoen EUR.

Tabel 15

Naar 2019 overgedragen bestemmingsontvangsten ontstaan vóór 2018 (per categorie)

(EUR)

Categorie

Bestemmingsontvangsten vóór 2018

Vastleggingen 2018

Betalingen 2018

Naar 2019 overgedragen bestemmingsontvangsten

Percentage overgedragenkredieten

1

2

3

4 = 2 – 3

5 = 4 / 2

Personeelsformatie

1 424 860

1 424 860

1 424 860

0,0 %

Overige personeelsuitgaven

1 226 806

1 222 768

1 212 356

10 412

0,9 %

Gebouwen

793 382

672 317

540 213

132 103

19,6 %

Informaticasystemen

473 332

472 157

360 276

111 881

23,7 %

Meubilair

Technisch materieel

34 894

31 090

29 168

1 922

6,2 %

Vervoer

2 747

2 747

2 747

0,0 %

Reiskosten van de delegaties

11 555 185

11 555 185

11 555 185

0,0 %

Kosten van vertolking

7 042 505

7 042 505

7 042 505

0,0 %

Vergaderingen en conferenties

148 367

136 571

134 123

2 449

1,8 %

Informatie

62 023

62 023

62 023

0,0 %

Diversen

273 300

273 300

252 369

20 931

7,7 %

Totaal ER/R

23 037 401

22 895 523

22 615 825

279 699

1,2 %

SLA's met de EDEO

126 150

117 101

117 101

0,0 %

Totaal-generaal

23 163 551

23 012 625

22 732 926

279 699

1,2 %

De overgedragen bedragen komen vooral uit de volgende categorieën:

gebouwen ten belope van 0,1 miljoen EUR in verband met inrichtingswerkzaamheden;

computersystemen ten belope van 0,1 miljoen EUR voor externe assistentie;

diversen ten belope van 0,02 miljoen EUR, voornamelijk voor proceskosten en juridische kosten.

3.5.4. Bestemmingsontvangsten ontstaan in 2018

De in 2018 ontstane bestemmingsontvangsten bedroegen in totaal 23,7 miljoen EUR. Daarvan is 351 460 EUR afkomstig van bedragen die door de EDEO naar de Raad werden overgeheveld.

Tabel 16

Besteding van de in 2018 ontstane bestemmingsontvangsten (per categorie)

(EUR)

Categorie

Bestemmingsontvangsten 2018

Vastleggingen 2018

Betalingen 2018

Beschikbare bestemmingsontvangsten

1

2

3

4 = 1 – 3

Personeelsformatie

1 489 158

1 489 158

Overige personeelsuitgaven

1 472 997

112 414

62 508

1 410 489

Gebouwen

984 112

195 806

81 498

902 614

Informaticasystemen

976 647

262 528

69 889

906 758

Meubilair

0

Technisch materieel

210 364

143 204

139 077

71 286

Vervoer

5 454

5 454

Reiskosten van de delegaties

6 911 068

6 911 068

Kosten van vertolking

11 066 291

11 066 291

Vergaderingen en conferenties

139 883

132 947

55 875

84 008

Informatie

68 116

68 116

Diversen

33 737

33 737

Totaal ER/R

23 357 827

846 899

408 847

22 948 980

SLA's met de EDEO

351 460

208 560

124 366

227 095

Totaal-generaal

23 709 288

1 055 459

533 213

23 176 075

De met de activiteiten van het SGR verband houdende bestemmingsontvangsten voor 2018 bedroegen 23,4 miljoen EUR. In de loop van het begrotingsjaar werd 0,8 miljoen EUR vastgelegd, terwijl een bedrag van 23,0 miljoen EUR naar 2019 werd overgedragen overeenkomstig artikel 14 van het FR (artikel 12, lid 4, van het FR 2018).

Ongeveer 50 % van de bestemmingsontvangsten (11 miljoen EUR) houdt verband met vertolking en is afkomstig van de extra betalingen voor bepaalde talen met het oog op de dekking van de kosten voor extra vertolking in die talen. Een bedrag van 7 miljoen EUR is gerelateerd aan de reiskosten van de delegaties ten gevolge van het saldo na de indiening van hun reisdeclaraties. Het resterende bedrag heeft in hoofdzaak betrekking op de terugbetaling van bedragen in verband met het administratieve beheer van de Raad.



BIJLAGE

RAAD

BESTEDING VAN DE KREDIETEN 2018

(EUR)

Begrotingsonderdeel

Oorspronkelijke kredieten

Overschrijvingen/ Wijzigingen

Definitieve kredieten

Vastleggingen

Betalingen

Van rechtswege overgedragen naar

Bij besluit overgedragen naar

Geannuleerde kredieten

2018

2018

2018

2018

2018

2019

2019

1

2

3

4

5

6

7

8 = 3 – 5 – 6 – 7

1 0 0 0

Basissalaris

342 000,00

342 000,00

332 041,32

332 041,32

9 958,68

1 0 0 1

Aan het ambt verbonden rechten

70 000,00

70 000,00

67 800,00

67 800,00

2 200,00

1 0 0 2

Rechten in verband met de persoonlijke situatie van het personeelslid

10 000,00

10 000,00

8 874,30

8 874,30

1 125,70

1 0 0 3

Sociale zekerheid

14 000,00

14 000,00

12 561,06

12 561,06

1 438,94

1 0 0 4

Andere beheersuitgaven

675 000,00

675 000,00

448 958,89

402 841,62

46 117,27

226 041,11

1 0 0 7

Jaarlijkse aanpassing van de bezoldigingen

50 000,00

50 000,00

50 000,00

1 0 0

Salaris en andere rechten

1 161 000,00

1 161 000,00

870 235,57

824 118,30

46 117,27

290 764,43

1 0 1 0

Tijdelijke toelage

185 000,00

185 000,00

48 718,50

48 718,50

136 281,50

1 0 1

Beëindiging van de dienst

185 000,00

185 000,00

48 718,50

48 718,50

136 281,50

Totaal hoofdstuk 1 0 — Leden van de instelling

1 346 000,00

1 346 000,00

918 954,07

872 836,80

46 117,27

427 045,93

1 1 0 0

Basissalarissen

246 398 000,00

246 398 000,00

234 570 365,90

234 570 365,90

11 827 634,10

1 1 0 1

Aan het ambt verbonden statutaire rechten

1 920 000,00

1 920 000,00

1 347 756,93

1 347 756,93

572 243,07

1 1 0 2

Statutaire rechten in verband met de persoonlijke situatie van het personeelslid

62 300 000,00

62 300 000,00

61 048 177,01

61 048 177,01

1 251 822,99

1 1 0 3

Sociale zekerheid

10 100 000,00

10 100 000,00

9 492 622,43

9 492 622,43

607 377,57

1 1 0 4

Aanpassingscoëfficiënten

52 000,00

100 000,00

152 000,00

141 318,09

141 318,09

10 681,91

1 1 0 5

Overuren

1 450 000,00

– 250 000,00

1 200 000,00

776 122,53

776 122,53

423 877,47

1 1 0 6

Statutaire rechten bij indiensttreding, overplaatsing en beëindiging van de dienst

2 400 000,00

2 400 000,00

1 658 877,78

1 226 640,47

432 237,31

741 122,22

1 1 0 7

Jaarlijkse aanpassing van de bezoldigingen

3 128 000,00

3 128 000,00

3 128 000,00

1 1 0

Salaris en andere rechten

327 748 000,00

– 150 000,00

327 598 000,00

309 035 240,67

308 603 003,36

432 237,31

18 562 759,33

1 1 1 0

Vergoedingen bij ontheffing van het ambt om redenen van dienstbelang

362 000,00

362 000,00

173 981,82

173 981,82

188 018,18

1 1 1 2

Rechten van de voormalige secretarissen-generaal

690 000,00

690 000,00

590 360,50

590 360,50

99 639,50

1 1 1

Beëindiging van de dienst

1 052 000,00

1 052 000,00

764 342,32

764 342,32

287 657,68

1 1 2 0

Voorziening (ambtenaren en tijdelijke functionarissen)

1 1 2

Voorziening

Totaal hoofdstuk 1 1 — Ambtenaren en tijdelijke functionarissen

328 800 000,00

– 150 000,00

328 650 000,00

309 799 582,99

309 367 345,68

432 237,31

18 850 417,01

1 2 0 0

Andere personeelsleden

10 565 000,00

234 000,00

10 799 000,00

10 532 544,62

10 527 294,62

5 250,00

266 455,38

1 2 0 1

Gedetacheerde nationale deskundigen

993 000,00

993 000,00

987 789,12

986 208,64

1 580,48

5 210,88

1 2 0 2

Stages

680 000,00

680 000,00

659 500,22

636 110,57

23 389,65

20 499,78

1 2 0 3

Externe dienstverlening

498 000,00

– 130 000,00

368 000,00

213 649,77

114 848,26

98 801,51

154 350,23

1 2 0 4

Aanvullende dienstverlening voor de vertaaldienst

200 000,00

200 000,00

130 510,00

126 095,00

4 415,00

69 490,00

1 2 0 7

Jaarlijkse aanpassing van de bezoldigingen

104 000,00

– 104 000,00

1 2 0

Andere personeelsleden en externe dienstverlening

13 040 000,00

13 040 000,00

12 523 993,73

12 390 557,09

133 436,64

516 006,27

Totaal hoofdstuk 1 2 — Andere personeelsleden en externe dienstverlening

13 040 000,00

13 040 000,00

12 523 993,73

12 390 557,09

133 436,64

516 006,27

1 3 0 0

Diverse uitgaven voor aanwerving

192 000,00

–55 000,00

137 000,00

136 100,00

124 158,91

11 941,09

900,00

1 3 0 1

Bijscholing

2 028 000,00

205 000,00

2 233 000,00

2 230 918,58

1 359 887,62

871 030,96

2 081,42

1 3 0

Uitgaven voor personeelsbeheer

2 220 000,00

150 000,00

2 370 000,00

2 367 018,58

1 484 046,53

882 972,05

2 981,42

1 3 1 0

Buitengewone bijstand

30 000,00

30 000,00

3 592,88

305,13

3 287,75

26 407,12

1 3 1 1

Sociale betrekkingen tussen de leden van het personeel

117 000,00

117 000,00

116 700,00

74 377,81

42 322,19

300,00

1 3 1 2

Aanvullende steun voor gehandicapten

210 000,00

–20 000,00

190 000,00

176 373,80

146 691,42

29 682,38

13 626,20

1 3 1 3

Overige sociale uitgaven

66 000,00

20 000,00

86 000,00

85 400,00

81 792,36

3 607,64

600,00

1 3 1

Bijstandsmaatregelen ten behoeve van het personeel van de instelling

423 000,00

423 000,00

382 066,68

303 166,72

78 899,96

40 933,32

1 3 2 0

Medische dienst

505 000,00

505 000,00

370 327,28

245 870,06

124 457,22

134 672,72

1 3 2 2

Kinderdagverblijven en -bewaarplaatsen

2 895 000,00

2 895 000,00

2 598 244,00

2 352 740,95

245 503,05

296 756,00

1 3 2

Activiteiten in verband met alle aan de instelling verbonden personen

3 400 000,00

3 400 000,00

2 968 571,28

2 598 611,01

369 960,27

431 428,72

1 3 3 1

Uitgaven voor dienstreizen van het secretariaat van de Raad

3 130 000,00

3 130 000,00

2 831 151,83

2 555 951,83

275 200,00

298 848,17

1 3 3 2

Reiskosten van personeel in verband met de Europese Raad

800 000,00

800 000,00

785 622,26

725 622,26

60 000,00

14 377,74

1 3 3

Dienstreizen

3 930 000,00

3 930 000,00

3 616 774,09

3 281 574,09

335 200,00

313 225,91

Totaal hoofdstuk 1 3 — Overige uitgaven in verband met de aan de instelling verbonden personen

9 973 000,00

150 000,00

10 123 000,00

9 334 430,63

7 667 398,35

1 667 032,28

788 569,37

TOTAAL TITEL 1 — Aan de instelling verbonden personen

353 159 000,00

353 159 000,00

332 576 961,42

330 298 137,92

2 278 823,50

20 582 038,58

2 0 0 0

Huur

1 109 000,00

764 500,00

1 873 500,00

1 872 944,07

1 872 944,07

555,93

2 0 0 2

Verkrijging van onroerende goederen

45 500,00

45 500,00

45 035,11

45 035,11

464,89

2 0 0 3

Inrichtings- en installatiewerkzaamheden

8 855 377,00

100 000,00

8 955 377,00

8 933 610,77

2 660 173,45

6 273 437,32

21 766,23

2 0 0 4

Beveiligingswerkzaamheden

2 547 000,00

– 800 000,00

1 747 000,00

1 722 095,07

556 816,26

1 165 278,81

24 904,93

2 0 0 5

Initiële kosten voor de verkrijging, oprichting en inrichting van gebouwen

690 000,00

240 000,00

930 000,00

928 750,78

252 289,49

676 461,29

1 249,22

2 0 0

Gebouwen

13 201 377,00

350 000,00

13 551 377,00

13 502 435,80

5 342 223,27

8 160 212,53

48 941,20

2 0 1 0

Schoonmaak en onderhoud

19 080 000,00

– 208 500,00

18 871 500,00

18 363 217,28

14 078 900,36

4 284 316,92

508 282,72

2 0 1 1

Water, gas, elektriciteit en verwarming

4 766 000,00

– 568 199,00

4 197 801,00

3 997 861,27

2 994 243,15

1 003 618,12

199 939,73

2 0 1 2

Beveiliging en bewaking van de gebouwen

18 493 000,00

–60 000,00

18 033 000,00

17 399 660,63

15 138 196,26

2 261 464,37

633 339,37

2 0 1 3

Verzekeringen

270 000,00

12 500,00

282 500,00

279 888,34

267 368,25

12 520,09

2 611,66

2 0 1 4

Overige uitgaven voor de gebouwen

550 000,00

134 199,00

684 199,00

614 419,07

248 375,46

366 043,61

69 779,93

2 0 1

Uitgaven in verband met de gebouwen

43 159 000,00

–1 090 000,00

42 069 000,00

40 655 046,59

32 727 083,48

7 927 963,11

1 413 953,41

Totaal hoofdstuk 2 0 — Gebouwen en daarmee samenhangende kosten

56 360 377,00

– 740 000,00

55 620 377,00

54 157 482,39

38 069 306,75

16 088 175,64

1 462 894,61

2 1 0 0

Aanschaf van hardware en software

10 716 000,00

–1 308 620,03

9 407 379,97

9 407 311,14

4 074 329,13

5 332 982,01

68,83

2 1 0 1

Externe dienstverlening voor het toepassen en opzetten van informaticasystemen

21 799 000,00

1 975 592,68

23 774 592,68

23 764 174,70

11 601 291,26

12 162 883,44

10 417,98

2 1 0 2

Werkzaamheden aan en onderhoud van hardware en software

7 195 000,00

370 442,66

7 565 442,66

7 565 440,93

6 359 503,70

1 205 937,23

1,73

2 1 0 3

Telecommunicatie

1 590 000,00

443 584,69

2 033 584,69

2 033 584,69

1 186 945,73

846 638,96

2 1 0

Informatica en telecommunicatie

41 300 000,00

1 481 000,00

42 781 000,00

42 770 511,46

23 222 069,82

19 548 441,64

10 488,54

2 1 1 1

Aanschaf en vervanging van meubilair

692 000,00

190 500,00

882 500,00

876 100,72

605 703,81

270 396,91

6 399,28

2 1 1 2

Huur, onderhoud en reparatie van meubilair, alsmede werkzaamheden daaraan

41 000,00

9 500,00

50 500,00

47 522,92

27 778,82

19 744,10

2 977,08

2 1 1

Meubilair

733 000,00

200 000,00

933 000,00

923 623,64

633 482,63

290 141,01

9 376,36

2 1 2 0

Aanschaf en vervanging van technisch materieel en technische installaties

2 494 000,00

404 778,87

2 898 778,87

2 853 665,35

1 798 417,33

1 055 248,02

45 113,52

2 1 2 1

Externe dienstverlening voor het bedienen en opzetten van technisch materieel en technische installaties

312 000,00

– 127 990,00

184 010,00

166 479,20

69 675,28

96 803,92

17 530,80

2 1 2 2

Huur, onderhoud en reparatie van technisch materieel en technische installaties, alsmede werkzaamheden daaraan

1 538 000,00

– 255 788,87

1 282 211,13

1 164 220,24

747 565,41

416 654,83

117 990,89

2 1 2

Technisch materieel en technische installaties

4 344 000,00

21 000,00

4 365 000,00

4 184 364,79

2 615 658,02

1 568 706,77

180 635,21

2 1 3 1

Aanschaf en vervanging van het wagenpark

14 000,00

14 000,00

14 000,00

14 000,00

2 1 3 2

Huur, onderhoud en reparatie van het wagenpark

1 046 000,00

476 000,00

1 522 000,00

1 424 566,10

877 954,80

546 611,30

97 433,90

2 1 3 3

Mobiliteitsplan

450 000,00

50 000,00

500 000,00

500 000,00

214 434,82

285 565,18

2 1 3

Vervoer

1 496 000,00

540 000,00

2 036 000,00

1 938 566,10

1 106 389,62

832 176,48

97 433,90

Totaal hoofdstuk 2 1 — Informatica, materieel en meubilair

47 873 000,00

2 242 000,00

50 115 000,00

49 817 065,99

27 577 600,09

22 239 465,90

297 934,01

2 2 0 0

Reiskosten van de delegaties

17 802 000,00

4 529 114,00

22 331 114,00

11 121 429,00

11 121 429,00

11 209 685,00

2 2 0 1

Diverse reiskosten

470 000,00

470 000,00

367 007,15

304 507,15

62 500,00

102 992,85

2 2 0 2

Kosten van vertolking

79 316 000,00

–4 874 614,00

74 441 386,00

64 551 318,52

52 642 446,52

11 908 872,00

9 890 067,48

2 2 0 3

Representatie

175 000,00

175 000,00

102 942,56

89 307,70

13 634,86

72 057,44

2 2 0 4

Diverse kosten voor interne vergaderingen

4 040 000,00

220 000,00

4 260 000,00

4 215 150,45

3 718 223,70

496 926,75

44 849,55

2 2 0 5

Organisatie van conferenties, congressen en vergaderingen

260 000,00

125 500,00

385 500,00

263 564,86

181 529,89

82 034,97

121 935,14

2 2 0

Vergaderingen en conferenties

102 063 000,00

102 063 000,00

80 621 412,54

68 057 443,96

12 563 968,58

21 441 587,46

2 2 1 0

Documentatie en bibliotheek

3 770 000,00

–1 016 500,00

2 753 500,00

2 733 978,41

1 769 163,24

964 815,17

19 521,59

2 2 1 1

Publicatieblad

1 777 000,00

– 995 500,00

781 500,00

593 457,30

593 457,30

188 042,70

2 2 1 2

Algemene publicaties

220 000,00

62 000,00

282 000,00

281 704,32

173 181,85

108 522,47

295,68

2 2 1 3

Voorlichting en openbare evenementen

4 385 000,00

448 000,00

4 833 000,00

4 774 224,47

2 851 691,87

1 922 532,60

58 775,53

2 2 1

Informatie

10 152 000,00

–1 502 000,00

8 650 000,00

8 383 364,50

5 387 494,26

2 995 870,24

266 635,50

2 2 3 0

Kantoorbenodigdheden

358 000,00

358 000,00

345 368,94

268 621,78

76 747,16

12 631,06

2 2 3 1

Porto

60 000,00

60 000,00

60 000,00

33 546,79

26 453,21

2 2 3 2

Studies, enquêtes en adviezen

60 000,00

17 000,00

77 000,00

76 025,00

19 825,00

56 200,00

975,00

2 2 3 4

Verhuizing

18 000,00

18 000,00

13 849,00

8 093,85

5 755,15

4 151,00

2 2 3 5

Financiële kosten

10 000,00

10 000,00

7 500,00

3 158,58

4 341,42

2 500,00

2 2 3 6

Proceskosten, juridische kosten, schadevergoedingen en schadeloosstellingen

1 000 000,00

1 000 000,00

323 973,63

173 055,91

150 917,72

676 026,37

2 2 3 7

Overige operationele uitgaven

281 000,00

–17 000,00

264 000,00

162 510,98

49 645,29

112 865,69

101 489,02

2 2 3

Diverse uitgaven

1 787 000,00

1 787 000,00

989 227,55

555 947,20

433 280,35

797 772,45

Totaal hoofdstuk 2 2 — Operationele uitgaven

114 002 000,00

–1 502 000,00

112 500 000,00

89 994 004,59

74 000 885,42

15 993 119,17

22 505 995,41

TOTAAL TITEL 2 — Gebouwen, materieel en operationele uitgaven

218 235 377,00

218 235 377,00

193 968 552,97

139 647 792,26

54 320 760,71

24 266 824,03

10 0

Voorzieningen

10 1

Reserve voor onvoorziene uitgaven

1 500 000,00

1 500 000,00

1 500 000,00

TOTAAL TITEL 10 — Overige uitgaven

1 500 000,00

1 500 000,00

1 500 000,00

Totale begroting

572 894 377,00

572 894 377,00

526 545 514,39

469 945 930,18

56 599 584,21

46 348 862,61