Home

Voorstel voor een BESLUIT VAN DE RAAD betreffende het namens de Europese Unie in het Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties in te nemen standpunt over de voorstellen tot wijziging van de VN/ECE-Reglementen nrs. 0, 13, 16, 17, 44, 55, 83, 93, 94, 95, 100, 115, 137, 144, 151, 152 en 153, de voorstellen tot wijziging van de Mondiale Technische Reglementen nrs. 7, 15 en 18, het voorstel tot wijziging van Gemeenschappelijke Resolutie M.R.3, de voorstellen voor twee nieuwe VN/ECE-reglementen met betrekking tot achteruitrijbewegingen en wegrijdinformatiesystemen en het voorstel voor een nieuw mondiaal technisch reglement inzake het bepalen van vermogen van elektrische voertuigen

Voorstel voor een BESLUIT VAN DE RAAD betreffende het namens de Europese Unie in het Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties in te nemen standpunt over de voorstellen tot wijziging van de VN/ECE-Reglementen nrs. 0, 13, 16, 17, 44, 55, 83, 93, 94, 95, 100, 115, 137, 144, 151, 152 en 153, de voorstellen tot wijziging van de Mondiale Technische Reglementen nrs. 7, 15 en 18, het voorstel tot wijziging van Gemeenschappelijke Resolutie M.R.3, de voorstellen voor twee nieuwe VN/ECE-reglementen met betrekking tot achteruitrijbewegingen en wegrijdinformatiesystemen en het voorstel voor een nieuw mondiaal technisch reglement inzake het bepalen van vermogen van elektrische voertuigen

BESLUIT VAN DE RAAD

Brussel, 14.10.2020

COM(2020) 656 final

2020/0295(NLE)

Voorstel voor een BESLUIT VAN DE RAAD betreffende het namens de Europese Unie in het Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties in te nemen standpunt over de voorstellen tot wijziging van de VN/ECE-Reglementen nrs. 0, 13, 16, 17, 44, 55, 83, 93, 94, 95, 100, 115, 137, 144, 151, 152 en 153, de voorstellen tot wijziging van de Mondiale Technische Reglementen nrs. 7, 15 en 18, het voorstel tot wijziging van Gemeenschappelijke Resolutie M.R.3, de voorstellen voor twee nieuwe VN/ECE-reglementen met betrekking tot achteruitrijbewegingen en wegrijdinformatiesystemen en het voorstel voor een nieuw mondiaal technisch reglement inzake het bepalen van vermogen van elektrische voertuigen

TOELICHTING

De Overeenkomst van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (hierna “VN/ECE” genoemd) betreffende het aannemen van eenvormige technische eisen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen en de voorwaarden voor wederzijdse erkenning van goedkeuringen verleend op basis van deze eisen (“herziene overeenkomst van 1958”) en de Overeenkomst betreffende de vaststelling van mondiale technische reglementen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen (“parallelle overeenkomst”), beogen geharmoniseerde voorschriften te ontwikkelen om technische belemmeringen voor de handel in motorvoertuigen tussen de overeenkomstsluitende partijen van de VN/ECE op te heffen en ervoor te zorgen dat die voertuigen een hoog niveau van veiligheids- en milieubescherming bieden. De overeenkomsten zijn voor de EU in werking getreden op respectievelijk 24 maart 1998 en 15 februari 2000. Zij worden beide beheerd door het VN/ECE-Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen (werkgroep 29 of WP.29).

WP.29 biedt een uniek kader voor wereldwijd geharmoniseerde voorschriften voor voertuigen. WP 29 is een permanente werkgroep in het institutionele kader van de Verenigde Naties met een specifiek mandaat en reglement van orde. Deze werkgroep functioneert als een mondiaal forum voor open discussies over regels voor motorvoertuigen waar de uitvoering van de herziene overeenkomst van 1958 en de parallelle overeenkomst wordt besproken. Iedere lidstaat van de Verenigde Naties en iedere door VN-lidstaten opgerichte regionale organisatie voor economische integratie kan volledig deelnemen aan de werkzaamheden van WP.29 en partij worden bij de door WP.29 beheerde overeenkomsten betreffende voertuigen. De Europese Unie is partij bij de overeenkomsten 1 .

De zittingen van WP.29 van de VN/ECE worden driemaal per jaar gehouden, namelijk in maart, juni en november. Bij elke zitting kunnen nieuwe VN/ECE-reglementen, nieuwe mondiale technische reglementen van de VN, wijzigingen van bestaande reglementen en resoluties van de VN krachtens de herziene overeenkomst van 1958 en wijzigingen van bestaande mondiale technische reglementen van de VN krachtens de parallelle overeenkomst worden aangenomen om rekening te houden met de technische vooruitgang. Vóór elke zitting van WP.29 worden deze wijzigingen eerst op technisch niveau besproken in specifieke ondergeschikte organen van WP29.

Vervolgens vindt op het niveau van WP.29 een stemming plaats (d.w.z. voor de voorstellen in het kader van de herziene overeenkomst van 1958, met gekwalificeerde meerderheid van de aanwezige en stemmende overeenkomstsluitende partijen en voor de voorstellen in het kader van de parallelle overeenkomst, bij consensus van de aanwezige en stemmende overeenkomstsluitende partijen).

Het standpunt dat namens de Unie moet worden ingenomen ten aanzien van de nieuwe reglementen en mondiale technische reglementen, de wijzigingen, supplementen en corrigenda ervan, en resoluties wordt vóór elke WP.29 vastgesteld bij een besluit van de Raad uit hoofde van artikel 218, lid 9, VWEU.

Op 10 november 2010 kan WP.29 tijdens zijn 182e zitting de voorstellen tot wijziging van de VN/ECE-Reglementen nrs. 0, 13, 16, 17, 35, 44, 55, 83, 93, 94, 95, 100, 115, 137, 144, 151, 152 en 153, het voorstel voor een nieuw VN/ECE-reglement inzake globale emissies onder reële rijomstandigheden, het voorstel voor een nieuw VN/ECE-reglement inzake de goedkeuring van voorzieningen voor achteruitrijbeweging en motorvoertuigen wat het bewustzijn van de bestuurder van kwetsbare weggebruikers achter het voertuig betreft, het voorstel voor een nieuw VN/ECE-reglement inzake de goedkeuring van motorvoertuigen wat het wegrijdinformatiesysteem voor de detectie van voetgangers en fietsers betreft, het voorstel voor een nieuw VN/ECE-reglement inzake gegevensrecorders voor incidenten, de voorstellen tot wijziging van de Mondiale Technische Reglementen nrs. 7, 15 en 18, het voorstel voor een nieuw mondiaal technisch reglement inzake het bepalen van het vermogen van elektrische voertuigen en het voorstel tot wijziging van Gemeenschappelijke Resolutie M.R.3 betreffende het binnenmilieu in voertuigen (VIAQ) goedkeuren.

Het WP.29-systeem versterkt de internationale harmonisatie van voertuignormen. De overeenkomst van 1958 speelt hierbij een sleutelrol omdat EU-fabrikanten gemeenschappelijke typegoedkeuringsreglementen kunnen hanteren in de wetenschap dat hun producten door de overeenkomstsluitende partijen zullen worden erkend als zijnde in overeenstemming met hun nationale wetgeving. Deze regeling heeft het bijvoorbeeld mogelijk gemaakt dat bij Verordening (EG) nr. 661/2009 betreffende de algemene veiligheid van motorvoertuigen meer dan 50 EU-richtlijnen zijn ingetrokken en vervangen door de overeenkomstige reglementen die in het kader van de overeenkomst van 1958 zijn opgesteld.

Een soortgelijke benadering wordt gevolgd door Verordening (EU) 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad 2 , die administratieve bepalingen en technische voorschriften bevat voor de typegoedkeuring en het in de handel brengen van alle nieuwe voertuigen, systemen, onderdelen en technische eenheden. Met die verordening zijn de in het kader van de herziene overeenkomst van 1958 vastgestelde reglementen (“VN/ECE-reglementen”) als voorschriften voor typegoedkeuring of als alternatieven voor de wetgeving van de Unie in het EU-typegoedkeuringssysteem opgenomen.

Zodra de voorstellen tot wijziging van of nieuwe VN/ECE-reglementen door WP.29 zijn aangenomen, en zodra de uitvoerend secretaris van de VN/ECE de overeenkomstsluitende partijen van deze handelingen in kennis heeft gesteld, kunnen deze handelingen, mits er geen bezwaren zijn van de overeenkomstsluitende partijen die een blokkerende minderheid vormen, na zes maanden uiteindelijk in werking treden en worden omgezet in de toepasselijke nationale voorschriften van elke overeenkomstsluitende partij. In de EU wordt de omzetting voltooid na de bekendmaking van deze handelingen in de publicatiebladen van de EU.

  • de voorstellen tot wijziging van de VN/ECE-Reglementen nrs. 0, 13, 16, 17, 35, 44, 55, 83, 93, 94, 95, 100, 115, 137, 144, 151, 152 en 153, die betrekking hebben op de actualisering van de bepalingen inzake de internationale typegoedkeuring van gehele voertuigen, remsystemen van zware voertuigen, veiligheidsgordels, sterkte van stoelen, kinderbeveiligingssystemen, mechanische koppelingen gemonteerd op motorvoertuigen, emissies van voertuigen van de categorieën M1 en N1, beschermingsvoorzieningen aan de voorzijde tegen klemrijden, beschermingsvoorzieningen tegen frontale en zijdelingse botsingen, voertuigen met elektrische aandrijflijn, lpg- en cng-retrofitsystemen, frontale botsingen met bijzondere aandacht voor beveiligingssystemen, oproepsystemen voor noodsituaties bij ongelukken, dodehoekinformatiesystemen, geavanceerde noodremsystemen voor voertuigen van de categorieën M1 en N1 en de integriteit van het brandstofsysteem en de veiligheid van de elektrische aandrijflijn bij een kop-staartbotsing;

  • het voorstel voor een nieuw VN/ECE-reglement inzake de goedkeuring van voorzieningen voor achteruitrijbeweging en motorvoertuigen wat het bewustzijn van de bestuurder van kwetsbare weggebruikers achter het voertuig betreft;

  • het voorstel voor een nieuw VN/ECE-reglement inzake de goedkeuring van motorvoertuigen wat het wegrijdinformatiesysteem voor de detectie van voetgangers en fietsers betreft;

  • de voorstellen tot wijziging van de Mondiale Technische Reglementen nrs. 7, 15 en 18 met betrekking tot hoofdsteunen, de wereldwijd geharmoniseerde testprocedure voor lichte voertuigen (WLTP) en boorddiagnosesystemen (OBD-systemen) voor voertuigen van categorie L;

  • het voorstel voor een nieuw mondiaal technisch reglement inzake de bepaling van het vermogen van elektrische voertuigen;

  • het voorstel tot wijziging van Gemeenschappelijke Resolutie M.R.3 betreffende het binnenmilieu in voertuigen (VIAQ);

die zijn ingediend voor stemming op de zitting van WP.29 van november 2020, die plaatsvindt op 10 november 2020. Daarnaast moet het standpunt van de Unie bepaald worden over:

  • de voorstellen tot machtiging om wijzigingen van Mondiaal Technisch Reglement nr. 8 inzake elektronische stabiliteitscontrolesystemen uit te werken en een nieuw mondiaal technisch reglement van de VN betreffende de duurzaamheid van accu’s aan boord van voertuigen op te stellen, en

  • de voorstellen voor interpretatiedocumenten betreffende de VN/ECE-Reglementen nrs. 155 en 156 en het voorstel voor een richtsnoer voor het gebruik van de databank voor de uitwisseling van typegoedkeuringen (DETA) overeenkomstig VN/ECE-Reglement nr. 155.

De Unie moet de bovengenoemde handelingen ondersteunen omdat zij volledig in overeenstemming zijn met het internemarktbeleid van de Unie voor de automobielindustrie en met het vervoers-, klimaat- en energiebeleid van de Unie. Deze handelingen hebben een zeer positief effect op het concurrentievermogen van de automobielindustrie in de EU en op de internationale handel. Door voor deze handelingen te stemmen zal technologische vooruitgang bevorderd worden, zullen schaalvoordelen worden geboden, zal versnippering van de interne markt worden voorkomen en zullen gelijke normen voor auto’s in de hele Unie worden gewaarborgd.

Aangezien de Unie de uniforme bepalingen van VN/ECE-Reglement nr. 35 niet toepast, is het niet nodig een standpunt van de Unie vast te stellen over het voorstel tot wijziging van VN/ECE-Reglement nr. 35, dat momenteel door WP.29 van de VN/ECE wordt behandeld.

Het voorstel voor een nieuw VN/ECE-reglement betreffende globale emissies onder reële rijomstandigheden en het voorstel voor een nieuw VN/ECE-reglement betreffende gegevensrecorders voor incidenten zijn niet klaar voor een stemming tijdens de zitting van WP.29 van november 2020 en moeten verder worden besproken.

Externe expertise is voor dit voorstel niet relevant. Het voorstel zal wel door het technisch comité motorvoertuigen worden bestudeerd.

4.1.    Procedurele rechtsgrondslag

4.1.1.    Beginselen

Artikel 218, lid 9, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) voorziet in de vaststelling van besluiten tot bepaling van “de standpunten die namens de Unie worden ingenomen in een krachtens een overeenkomst opgericht lichaam, wanneer dit lichaam handelingen met rechtsgevolgen vaststelt, met uitzondering van handelingen tot aanvulling of wijziging van het institutionele kader van de overeenkomst”.

Het begrip “handelingen met rechtsgevolgen” omvat tevens handelingen die rechtsgevolgen hebben uit hoofde van de op het betrokken lichaam toepasselijke volkenrechtelijke bepalingen. Onder dit begrip vallen tevens instrumenten die volkenrechtelijk niet bindend zijn, maar die “beslissende invloed [kunnen hebben] op de inhoud van de regelgeving die de wetgever van de Unie vaststelt” 3 .

2020/0295 (NLE)

Voorstel voor een

4.1.2.    Toepassing op het onderhavige geval

WP.29 is een lichaam waarin de uitvoering van de herziene overeenkomst van 1958 en de parallelle overeenkomst wordt besproken door de overeenkomstsluitende partijen van de VN/ECE.

De door WP.29 vast te stellen handelingen zijn handelingen met rechtsgevolgen.

De in de beoogde handeling opgenomen VN/ECE-reglementen zijn bindend voor de Unie en kunnen samen met de mondiale technische reglementen en resoluties van de VN beslissende invloed hebben op de inhoud van de EU-regelgeving met betrekking tot de typegoedkeuring van voertuigen.

De beoogde handelingen strekken niet tot aanvulling of wijziging van het institutionele kader van het verdrag.

De procedurele rechtsgrondslag voor het voorgestelde besluit is derhalve artikel 218, lid 9, VWEU.

4.2.    Materiële rechtsgrondslag

4.2.1.    Beginselen

De materiële rechtsgrondslag voor een overeenkomstig artikel 218, lid 9, VWEU te nemen besluit wordt in de eerste plaats bepaald door de doelstelling en de inhoud van de beoogde handeling ten aanzien waarvan namens de Unie een standpunt moet worden ingenomen. Wanneer de beoogde handeling een tweeledige doelstelling heeft of bestaat uit twee componenten waarvan er een kan worden gezien als hoofddoelstelling of overwegende component terwijl de andere doelstelling of de andere component slechts ondergeschikt is, moet het overeenkomstig artikel 218, lid 9, VWEU te nemen besluit op één materiële rechtsgrondslag worden gebaseerd, namelijk die welke vereist is gelet op de hoofddoelstelling of de overwegende component.

4.2.2. Toepassing op het onderhavige geval

De doelstelling en inhoud van de beoogde handeling hebben in de eerste plaats betrekking op de onderlinge aanpassing van wettelijke bepalingen. De materiële rechtsgrondslag van het voorgestelde besluit is derhalve artikel 114 VWEU.

4.3.    Conclusie

De rechtsgrondslag voor het voorgestelde besluit is artikel 114 VWEU, in samenhang met artikel 218, lid 9, VWEU.

betreffende het namens de Europese Unie in het Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties in te nemen standpunt over de voorstellen tot wijziging van de VN/ECE-Reglementen nrs. 0, 13, 16, 17, 44, 55, 83, 93, 94, 95, 100, 115, 137, 144, 151, 152 en 153, de voorstellen tot wijziging van de Mondiale Technische Reglementen nrs. 7, 15 en 18, het voorstel tot wijziging van Gemeenschappelijke Resolutie M.R.3, de voorstellen voor twee nieuwe VN/ECE-reglementen met betrekking tot achteruitrijbewegingen en wegrijdinformatiesystemen en het voorstel voor een nieuw mondiaal technisch reglement inzake het bepalen van vermogen van elektrische voertuigen

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 114, in samenhang met artikel 218, lid 9,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

  1. De Unie is bij Besluit 97/836/EG van de Raad 4 toegetreden tot de Overeenkomst van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) betreffende het aannemen van eenvormige technische eisen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen en de voorwaarden voor wederzijdse erkenning van goedkeuringen verleend op basis van deze eisen (“herziene overeenkomst van 1958”). De herziene overeenkomst van 1958 is op 24 maart 1998 in werking getreden.

  2. De Unie is bij Besluit 2000/125/EG van de Raad 5 toegetreden tot de Overeenkomst betreffende de vaststelling van mondiale technische reglementen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen (“parallelle overeenkomst”). De parallelle overeenkomst is op 15 februari 2000 in werking getreden.

  3. Verordening (EU) 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad 6 bevat administratieve bepalingen en technische voorschriften voor de typegoedkeuring en het in de handel brengen van alle nieuwe voertuigen, systemen, onderdelen en technische eenheden. Met die verordening zijn de in het kader van de herziene overeenkomst van 1958 vastgestelde reglementen (“VN/ECE-reglementen”) als voorschriften voor typegoedkeuring of als alternatieven voor de wetgeving van de Unie in het EU-typegoedkeuringssysteem opgenomen.

  4. Op grond van artikel 1 van de herziene overeenkomst van 1958 en artikel 6 van de parallelle overeenkomst kan het VN/ECE-Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen (WP.29 van de VN/ECE) voorstellen goedkeuren tot wijziging van VN/ECE-reglementen, mondiale technische reglementen van de VN en resoluties van de VN, alsook voorstellen voor nieuwe VN/ECE-reglementen, mondiale technische reglementen van de VN en resoluties van de VN betreffende de goedkeuring van voertuigen. Bovendien kan WP.29 van de VN/ECE op grond van die bepalingen voorstellen tot machtiging goedkeuren om wijzigingen van mondiale technische reglementen van de VN uit te werken of om nieuwe mondiale technische reglementen van de VN uit te werken, alsmede voorstellen voor de verlenging van machtigingen voor mondiale technische reglementen van de VN.

  5. Op 10 november 2010 kan WP.29 tijdens zijn 182e zitting de voorstellen tot wijziging van de VN/ECE-Reglementen nrs. 0, 13, 16, 17, 35, 44, 55, 83, 93, 94, 95, 100, 115, 137, 144, 151, 152 en 153, het voorstel voor een nieuw VN/ECE-reglement inzake de goedkeuring van voorzieningen voor achteruitrijbeweging en motorvoertuigen wat het bewustzijn van de bestuurder van kwetsbare weggebruikers achter het voertuig betreft, het voorstel voor een nieuw VN/ECE-reglement inzake de goedkeuring van motorvoertuigen wat het wegrijdinformatiesysteem voor de detectie van voetgangers en fietsers betreft, de voorstellen tot wijziging van de Mondiale Technische Reglementen nrs. 7, 15 en 18, het voorstel voor een nieuw mondiaal technisch reglement inzake het bepalen van het vermogen van elektrische voertuigen en het voorstel tot wijziging van Gemeenschappelijke Resolutie WP.29 betreffende het binnenmilieu in voertuigen (VIAQ) goedkeuren. Bovendien zal WP.29 van de VN/ECE de voorstellen tot machtiging om een wijziging van Mondiaal Technisch Reglement nr. 8 van de VN uitwerken en een nieuw mondiaal technisch reglement van de VN betreffende de duurzaamheid van accu’s aan boord van voertuigen opstellen.

  6. Het is passend het standpunt te bepalen dat namens de Unie moet worden ingenomen in WP.29 van de VN/ECE over het aannemen van voorstellen voor VN/ECE-reglementen, aangezien die reglementen voor de Unie bindend zullen zijn en, samen met de mondiale technische reglementen van de VN en de Gemeenschappelijke Resolutie, een beslissende invloed kunnen hebben op de inhoud van het recht van de Unie met betrekking tot de typegoedkeuring van voertuigen.

  7. Gezien de opgedane ervaring en de technische ontwikkelingen moeten de voorschriften voor bepaalde elementen of kenmerken die onder de VN/ECE-Reglementen nrs. 0, 13, 16, 17, 44, 55, 83, 93, 94, 95, 100, 115, 137, 144, 151, 152 en 153 vallen, alsmede onder de Gemeenschappelijke Resolutie M.R.3, worden gewijzigd of aangevuld.

  8. Daarnaast moeten sommige bepalingen van de Mondiale Technische Reglementen nrs. 7, 15 en 18 van de VN worden gewijzigd.

  9. Om rekening te houden met de technische vooruitgang en de voertuigveiligheid en emissietests te verbeteren, moeten twee nieuwe VN/ECE-reglementen inzake de goedkeuring van de voorzieningen voor achteruitrijbeweging en motorvoertuigen wat het bewustzijn van de bestuurder van kwetsbare weggebruikers achter het voertuig betreft, en inzake de goedkeuring van motorvoertuigen wat het wegrijdinformatiesysteem voor de detectie van voetgangers en fietsers betreft. Tegelijkertijd moet een nieuw mondiaal technisch reglement inzake de bepaling van het vermogen van elektrische voertuigen worden vastgesteld.

  10. Om de verdere ontwikkeling van technische voorschriften mogelijk te maken, moeten de voorstellen om een machtiging te verlenen voor de uitwerking van een wijziging van Mondiaal Technisch Reglement nr. 8 van de VN en de opstelling van een nieuw mondiaal technisch reglement van de VN betreffende de duurzaamheid van accu’s aan boord van voertuigen, worden goedgekeurd op grond van verzoeken van hetzij de overeenkomstsluitende partijen van de VN/ECE die de werkzaamheden aan de mondiale technische reglementen van de VN ondersteunen, hetzij de specifieke ondergeschikte organen van WP.29 van de VN/ECE.

  11. Met het oog op een consistente interpretatie van de VN/ECE-Reglementen nrs. 155 en 156 moeten de voorstellen voor interpretatiedocumenten betreffende beide reglementen en het voorstel voor een richtsnoer voor het gebruik van databank voor de uitwisseling van typegoedkeuringen (DETA) overeenkomstig VN-Reglement nr. 155 worden aangenomen.

  12. Op 16 juni 2020 heeft de Raad Besluit (EU) 2020/848 7 vastgesteld betreffende het standpunt dat moet worden ingenomen ten aanzien van Mondiaal Technisch Reglement nr. 7 van de VN en de voorstellen om een machtiging te verlenen voor de uitwerking van een wijziging van Mondiaal Technisch Reglement nr. 8 van de VN en van een nieuw mondiaal technisch reglement van de VN inzake de duurzaamheid van accu’s aan boord van voertuigen tijdens de 181e zitting van WP.29 van de VN/ECE, die plaatsvond op 24 juni 2020. WP.29 was echter niet in staat om op die zitting over te gaan tot stemming en heeft besloten de voorstellen opnieuw ter stemming te brengen op de zitting van november,

HEEFT HET VOLGENDE BESLUIT VASTGESTELD:

Artikel 1

Het standpunt dat namens de Unie moet worden ingenomen op de op 10 november 2020 te houden 182e zitting van het VN/ECE-Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen, is dat gestemd wordt voor de in de bijlage bij dit besluit opgenomen voorstellen

Artikel 2

Dit besluit is gericht tot de Commissie.

Gedaan te Brussel,

BIJLAGE bij voorstel voor een besluit van de Raad betreffende het namens de Europese Unie in het Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties in te nemen standpunt over de voorstellen tot wijziging van de VN/ECE-Reglementen nrs. 0, 13, 16, 17, 44, 55, 83, 93, 94, 95, 100, 115, 137, 144, 151, 152 en 153, de voorstellen tot wijziging van de Mondiale Technische Reglementen nrs. 7, 15 en 18, het voorstel tot wijziging van Gemeenschappelijke Resolutie M.R.3, de voorstellen voor twee nieuwe VN/ECE-reglementen met betrekking tot achteruitrijbewegingen en wegrijdinformatiesystemen en het voorstel voor een nieuw mondiaal technisch reglement inzake het bepalen van vermogen van elektrische voertuigen

Brussel, 14.10.2020

COM(2020) 656 final

BIJLAGE

Nr. reglement

Titel agendapunt

Referentie document 1

0

Voorstel voor wijzigingenreeks 03 van VN/ECE-Reglement nr. 0 (IWVTA) (ECE/TRANS/WP.29/1153, punt. 32, op basis van WP.29-181-03)

ECE/TRANS/WP.29/2020/101

13

Voorstel voor supplement 17 op wijzigingenreeks 11 van VN/ECE-Reglement nr. 13 (remsysteem van zware voertuigen) (ECE/TRANS/WP.29/GRVA/5, punt 67, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2020/13)

ECE/TRANS/WP.29/2020/119

16

Voorstel voor supplement 6 op wijzigingenreeks 07 van VN/ECE-Reglement nr. 16 (veiligheidsgordels, Isofix en i-Size) (ECE/TRANS/WP.29/GRSP/67, punt 9 en bijlage III, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2020/2, zoals gewijzigd bij GRSP-67-35)

ECE/TRANS/WP.29/2020/112

16

Voorstel voor supplement 2 op wijzigingenreeks 08 van VN/ECE-Reglement nr. 16 (veiligheidsgordels, Isofix en i-Size) (ECE/TRANS/WP.29/GRSP/67, punt 9 en bijlage III, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2020/2, zoals gewijzigd bij GRSP-67-35)

ECE/TRANS/WP.29/2020/113

17

Voorstel voor wijzigingenreeks 10 van VN/ECE-Reglement nr. 17 (sterkte van de stoelen en hun verankeringen en hoofdsteunen) (ECE/TRANS/WP.29/GRSP/67, punt 12, en bijlage IV, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2020/8).

ECE/TRANS/WP.29/2020/106

44

Voorstel voor supplement 18 op wijzigingenreeks 04 van VN/ECE-Reglement nr. 44 (kinderbeveiligingssystemen) (ECE/TRANS/WP.29/GRSP/67, punt 33 en bijlage V, op basis van GRSP-67-14 en GRSP‑6731)

ECE/TRANS/WP.29/2020/111

55

Voorstel voor supplement 1 op wijzigingenreeks 02 van VN/ECE-Reglement nr. 55 (mechanische koppelingen) (ECE/TRANS/WP.29/GRSG/97, punt XX), op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2020/8, zoals gewijzigd bij GRSG-118-35)

ECE/TRANS/WP.29/2020/103

55

Voorstel voor supplement 9 op wijzigingenreeks 01 van VN/ECE-Reglement nr. 55 (mechanische koppelingen)

(ECE/TRANS/WP.29/GRSG/97), op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2020/8)

ECE/TRANS/WP.29/2020/132

83

Voorstel voor supplement 13 op wijzigingenreeks 05 van VN/ECE-Reglement nr. 83 (emissies van voertuigen van de categorieën M1 en N1) (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/81, punt 8, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2020/10 en GRPE-81-21, zoals gewijzigd bij bijlage IV)

ECE/TRANS/WP.29/2020/115

83

Voorstel voor supplement 15 op wijzigingenreeks 06 van VN/ECE-Reglement nr. 83 (emissies van voertuigen van de categorieën M1 en N1) (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/81, punt 8, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2020/10 en GRPE-81-21, zoals gewijzigd bij bijlage IV)

ECE/TRANS/WP.29/2020/116

83

Voorstel voor supplement 12 op wijzigingenreeks 07 van VN/ECE-Reglement nr. 83 (emissies van voertuigen van de categorieën M1 en N1) (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/81, punt 8, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2020/10 en GRPE-81-21, zoals gewijzigd bij bijlage IV)

ECE/TRANS/WP.29/2020/117

93

Voorstel voor supplement 1 op VN/ECE-Reglement nr. 93 (beschermingsinrichtingen aan de voorzijde tegen klemrijden) (ECE/TRANS/WP.29/GRSG/97, punt XX)

ECE/TRANS/WP.29/2020/83

94

Voorstel voor wijzigingenreeks 04 van VN/ECE-Reglement nr. 94 (bescherming tegen frontale botsingen) (ECE/TRANS/WP.29/GRSP/67, punt 17 en bijlage VI, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2020/4, zoals gewijzigd bij GRSP-67-20-Rev.1).

ECE/TRANS/WP.29/2020/107

95

Voorstel voor wijzigingenreeks 05 van VN/ECE-Reglement nr. 95 (bescherming tegen zijdelingse botsingen) (ECE/TRANS/WP.29/GRSP/67, punt 18 op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2020/5, zoals gewijzigd bij GRSP-67-21-Rev.1).

ECE/TRANS/WP.29/2020/108

100

Voorstel voor wijzigingenreeks 03 van VN/ECE-Reglement nr. 100 (elektrisch aangedreven voertuigen) (ECE/TRANS/WP.29/GRSP/67, punt 19, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2020/6, zoals gewijzigd bij GRSP-67-22-Rev.1).

ECE/TRANS/WP.29/2020/109

115

Voorstel voor supplement 9 op VN/ECE-Reglement nr. 115 (lpg- en cng-retrofitsystemen) (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/81, punt 28 op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2020/11 en GRPE-81-37, zoals gewijzigd bij bijlage VI)

ECE/TRANS/WP.29/2020/118

137

Voorstel voor wijzigingenreeks 02 van VN/ECE-Reglement nr. 137 (frontale botsing met bijzondere aandacht voor beveiligingssystemen) (ECE/TRANS/WP.29/GRSP/67, punt 25 en bijlage IX, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2020/7, zoals gewijzigd bij GRSP-67-18-Rev.1)

ECE/TRANS/WP.29/2020/110

144

Voorstel voor supplement 1 op wijzigingenreeks 01 van VN/ECE-Reglement nr. 144 (oproepsysteem voor noodsituaties bij ongelukken) (ECE/TRANS/WP.29/GRSG/97, punt XX), op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2020/13)

ECE/TRANS/WP.29/2020/104

151

Voorstel voor supplement 2 op VN/ECE-Reglement nr. 151 (dodehoekinformatiesysteem) (ECE/TRANS/WP.29/GRSG/97, punt XX, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2020/7, zoals gewijzigd bij GRSG-118-09)

ECE/TRANS/WP.29/2020/105

152

Voorstel voor supplement 1 op wijzigingenreeks 01 van Reglement nr. 152 (geavanceerde noodremsystemen voor voertuigen van de categorieën M1 en N1)

ECE/TRANS/WP.29/2020/131

153

Voorstel voor supplement 1 op VN/ECE-Reglement nr. [153] (integriteit van het brandstofsysteem en veiligheid van elektrische aandrijflijn bij een botsing aan de achterkant) (ECE/TRANS/WP.29/GRSP/67, punt 35 en bijlage X, op basis van GRSP-67-19-Rev.1).

ECE/TRANS/WP.29/2020/114

Nieuw reglement

Voorstel voor een nieuw VN/ECE-reglement betreffende de goedkeuring van de voorzieningen voor achteruitrijbeweging en motorvoertuigen wat het bewustzijn van de bestuurder van kwetsbare weggebruikers achter het voertuig betreft (achteruitrijbeweging) (ECE/TRANS/WP.29/GRSG/97, punt XX, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2020/4, zoals gewijzigd bij GRSG-118-05)

ECE/TRANS/WP.29/2020/121

Nieuw reglement

Voorstel voor een nieuw VN/ECE-Reglement betreffende de goedkeuring van motorvoertuigen wat het wegrijdinformatiesysteem voor de detectie van voetgangers en fietsers betreft (wegrijdinformatiesysteem) (ECE/TRANS/WP.29/GRSG/97, punt XX, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2020/5, zoals gewijzigd bij GRSG-118-06

ECE/TRANS/WP.29/2020/122

Nummer MTR

Titel agendapunt

Referentie van het document

7

Voorstel voor wijziging 1 van Mondiaal Technisch Reglement nr. 7 van de VN (hoofdsteunen)

ECE/TRANS/WP.29/2020/85

ECE/TRANS/WP.29/2020/86

ECE/TRANS/WP.29/AC.3/25/Rev.1

15

Voorstel voor wijziging 6 van Mondiaal Technisch Reglement nr. 15 van de VN (WLTP)

ECE/TRANS/WP.29/2020/127

ECE/TRANS/WP.29/2020/128

ECE/TRANS/WP.29/AC.3/57

18

Voorstel voor wijziging 1 van Mondiaal Technisch Reglement nr. 18 van de VN (boorddiagnosesystemen (OBD-systemen) voor voertuigen van categorie L)

ECE/TRANS/WP.29/2020/129

ECE/TRANS/WP.29/2020/130

ECE/TRANS/WP.29/AC.3/58

Nieuw mondiaal technische reglement

Voorstel voor een nieuw MTR van de VN inzake de bepaling van het vermogen van elektrische voertuigen

ECE/TRANS/WP.29/2020/125

ECE/TRANS/WP.29/2020/126

ECE/TRANS/WP.29/AC.3/56

Nummer resolutie

Titel agendapunt

Referentie van het document

M.R.3

Voorstel voor wijziging 1 van Gemeenschappelijke Resolutie nr. 3 betreffende het binnenmilieu in voertuigen (VIAQ) (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/80, punt [59], op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2020/16)

ECE/TRANS/WP.29/2020/124

Diversen

Titel agendapunt

Referentie van het document

Machtiging om wijzigingen van een mondiaal technisch reglement uit te werken

Verzoek om machtiging voor het uitwerken van wijzigingen van Mondiaal Technisch Reglement nr. 8 van de VN (ESC)

ECE/TRANS/WP.29/2020/99

Machtiging om een mondiaal technisch reglement op te stellen

Verzoek om machtiging voor het uitwerken van een nieuw mondiaal technisch reglement van de VN betreffende de duurzaamheid van batterijen in voertuigen (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/80, punt 59, op basis van GRPE-80-41, zoals gewijzigd bij bijlage X)

ECE/TRANS/WP.29/2020/96

Interpretatiedocument

Voorstel voor het interpretatiedocument voor VN/ECE-Reglement nr. 155 (cyberveiligheid en beheersysteem voor cyberbeveiliging) op basis van GRVA-07-04-rev.1

WP.29-182-05

Interpretatiedocument

Voorstel voor het interpretatiedocument voor VN/ECE-Reglement nr. 156 (software-updates en het beheersysteem voor software-updates), op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2020/29, zoals gewijzigd bij GRVA-07-50

WP.29-182-06

Richtsnoer

Voorstel voor een richtsnoer voor het gebruik van DETA overeenkomstig VN/ECE-Reglement nr. 155 (CS en CSMS), op basis van GRVA-07-25

WP.29-182-07