Home

Arrest van het Hof van 20 maart 1984.

Arrest van het Hof van 20 maart 1984.

1 BIJ OP 9 MAART 1982 INGESTELD BEROEP VERZOEKT DE REGERING VAN DE BONDSREPUBLIEK DUITSLAND HET HOF :

1 . KRACHTENS ARTIKEL 173 , EERSTE ALINEA , EEG-VERDRAG DE DOOR DE COMMISSIE OP 18 NOVEMBER 1981 AAN DE REGERING VAN HET KONINKRIJK BELGIE VOOR DE DUUR VAN EEN JAAR VERLEENDE MACHTIGING OM HET OP 28 JULI 1980 BIJ DE COMMISSIE AANGEMELDE PLAN VOOR DE HERSTRUCTURERING VAN DE BELGISCHE TEXTIEL- EN KLEDINGINDUSTRIE NIETIG TE VERKLAREN WEGENS STRIJD MET DE ARTIKELEN 93 , LID 3 , TWEEDE VOLZIN , EN 92 , LEDEN 1 EN 3 , SUB C , EEG-VERDRAG ;

2.SUBSIDIAIR , KRACHTENS ARTIKEL 175 EEG-VERDRAG VAST TE STELLEN , DAT DE COMMISSIE DE ARTIKELEN 92 , LEDEN 1 EN 3 , EN 93 , LID 3 , TWEEDE VOLZIN , EEG-VERDRAG HEEFT GESCHONDEN DOOR NA TE LATEN HET IN ARTIKEL 93 , LID 2 , BEDOELDE HOOFDONDERZOEK IN TE LEIDEN EN HET BELGISCHE PLAN BIJ FORMELE BESCHIKKING ONVERENIGBAAR TE VERKLAREN MET DE GEMEENSCHAPPELIJKE MARKT .

2 BIJ BRIEVEN VAN 28 JULI EN 11 AUGUSTUS 1980 MAAKTE DE BELGISCHE REGERING DE HOOFDLIJNEN BEKEND VAN EEN HERSTRUCTURERINGSPLAN VOOR DE BELGISCHE TEXTIEL- EN KLEDINGINDUSTRIE . DE COMMISSIE BESCHOUWDE DEZE BEKENDMAKING VAN DE VOORGENOMEN STEUNMAATREGEL ALS EEN AANMELDING IN DE ZIN VAN ARTIKEL 93 , LID 3 , EEG-VERDRAG EN VERZOCHT DE BELGISCHE REGERING BIJ SCHRIJVEN VAN 15 SEPTEMBER 1980 OM AANVULLENDE INFORMATIE , DIE ZIJ EERST BEGIN 1981 ONTVING .

3 HET VOORONDERZOEK VAN DE BETROKKEN VOORGENOMEN STEUNMAATREGEL GAF BLIJKENS HET DOSSIER AANLEIDING TOT EEN OMVANGRIJKE BRIEFWISSELING TUSSEN DE COMMISSIE EN DE BELGISCHE REGERING , DIE LEIDDE TOT DE OPSTELLING VAN EEN NIEUW STEUNPLAN OP 5 AUGUSTUS 1981 . BIJ SCHRIJVEN VAN 18 NOVEMBER 1981 DEELDE DE COMMISSIE DE BELGISCHE REGERING MEE , DAT ZIJ GEEN BEZWAAR HAD TEGEN DE TENUITVOERLEGGING VAN HET HERSTRUCTURERINGSPLAN VOOR DE DUUR VAN EEN JAAR , OP VOORWAARDE DAT DE DOOR HAAR GESTELDE EN DOOR DE BELGISCHE REGERING AANVAARDE BEPERKINGEN EN VOORWAARDEN IN ACHT WERDEN GENOMEN .

4 VASTSTAAT DAT DE BESTREDEN BESCHIKKING IS VASTGESTELD NA OPMERKINGEN VAN DE ANDERE LID-STATEN , DIE IN HET KADER VAN DE PERIODIEKE MULTILATERALE BIJEENKOMSTEN TER BESPREKING VAN LOPENDE ZAKEN , WAREN GERAADPLEEGD . DE DUITSE REGERING VERZOCHT DE COMMISSIE BIJ DIE GELEGENHEID OM GEEN MACHTIGING TE VERLENEN VOOR DE UITVOERING VAN HET STEUNPLAN , OMDAT DIT ENKEL ERTOE ZOU LEIDEN , DAT DE PROBLEMEN VAN DE BELGISCHE INDUSTRIE OP DIE VAN DE ANDERE LID-STATEN WERDEN AFGESCHOVEN .

DE PRIMAIRE VORDERING TOT NIETIGVERKLARING VAN DE BESCHIKKING VAN DE COMMISSIE VAN 18 NOVEMBER 1981

5 DE DUITSE REGERING DOET HAAR BEROEP TOT NIETIGVERKLARING STEUNEN OP TWEE MIDDELEN , TE WETEN SCHENDING VAN DE PROCEDUREVOORSCHRIFTEN VOOR DE TOETSING VAN STEUNMAATREGELEN , NEERGELEGD IN ARTIKEL 93 , LEDEN 2 EN 3 , EEG-VERDRAG , EN ONVERENIGBAARHEID VAN HET BELGISCHE HERSTRUCTURERINGSPLAN MET DE GEMEENSCHAPPELIJKE MARKT .

SCHENDING VAN PROCEDUREVOORSCHRIFTEN

6 VOLGENS DE DUITSE REGERING HAD DE COMMISSIE MOETEN OVERGAAN TOT DE IN ARTIKEL 93 , LID 2 , EEG-VERDRAG BEDOELDE CONTRADICTOIRE FASE VAN DE ONDERZOEKSPROCEDURE VOOR STEUNMAATREGELEN EN ZICH NIET , ZOALS ZIJ HEEFT GEDAAN , MOGEN BEPERKEN TOT HET VOORONDERZOEK BEDOELD IN ARTIKEL 93 , LID 3 .

7 TER ONDERSTEUNING VAN DIT MIDDEL VOERT DE DUITSE REGERING IN HET BIJZONDER AAN , DAT DE COMMISSIE , NAAR UIT DE VERSCHILLENDE ETAPPES VAN HET DOOR HAAR INGESTELDE VOORONDERZOEK EN DE BEWOORDING VAN HAAR VERKLARING VAN 18 NOVEMBER 1981 BLIJKT , NOG STEEDS TWIJFELS HAD OVER DE VERENIGBAARHEID VAN DE ONDERHAVIGE STEUNREGELING MET DE GEMEENSCHAPPELIJKE MARKT . DE COMMISSIE ZOU DE VOOR DIT GEVAL IN ARTIKEL 93 , LID 3 , TWEEDE VOLZIN , EEG-VERDRAG VOORZIENE VERPLICHTING OM DE IN ARTIKEL 93 , LID 2 , GEREGELDE CONTRADICTOIRE PROCEDURE IN TE LEIDEN , HEBBEN MISKEND EN DAARMEE HET DOEL EN DE BIJZONDERHEDEN VAN BEIDE FASEN VAN DE PROCEDURE VOOR HET ONDERZOEK VAN STEUNMAATREGELEN MET ELKAAR HEBBEN VERWARD , HET VOORONDERZOEK TOT VER OVER EEN REDELIJKE TERMIJN HEEN ONAANVAARDBAAR HEBBEN GEREKT EN DE KRACHTENS ARTIKEL 93 , LID 2 , OP HAAR RUSTENDE VERPLICHTING OM DE ANDERE LID-STATEN EN DE BELANGHEBBENDE ECONOMISCHE EN MAATSCHAPPELIJKE KRINGEN IN DE GEMEENSCHAP TE RAADPLEGEN , HEBBEN GESCHONDEN .

8 DAARENTEGEN MEENT DE COMMISSIE DAT HET HOOFDONDERZOEK VOLGENS ARTIKEL 93 , LID 3 , EERST MOET WORDEN INGELEID WANNEER HET AANGEMELDE PLAN NA AFLOOP VAN HET VOORONDERZOEK ONVERENIGBAAR WORDT GEACHT MET DE GEMEENSCHAPPELIJKE MARKT . DE TERMIJN WAARBINNEN ZIJ DIT ONDERZOEK MOET VERRICHTEN , ZOU ECHTER EERST AANVANGEN OP HET MOMENT WAAROP ZIJ IN STAAT IS HAAR STANDPUNT TE BEPALEN TEN AANZIEN VAN HET AANGEMELDE VOORNEMEN TOT STEUNVERLENING , DAT WIL ZEGGEN NADAT ZIJ NODIGE AANVULLENDE INFORMATIE HEEFT ONTVANGEN EN MET DE BETROKKEN LID-STAAT PASSENDE CONTACTEN HEEFT OPGENOMEN , DIE IN VOORKOMEND GEVAL TOT HERZIENING VAN DE VOORGENOMEN STEUNMAATREGEL KUNNEN LEIDEN . WANNEER DE COMMISSIE ECHTER GEEN STANDPUNT INNEEMT , ZOU DIE TERMIJN MET DE AANMELDING VAN DIE STEUNMAATREGEL AANVANGEN .

9 ARTIKEL 93 , LID 3 , EEG-VERDRAG BEPAALT :

' ' DE COMMISSIE WORDT VAN ELK VOORNEMEN TOT INVOERING OF WIJZIGING VAN STEUNMAATREGELEN TIJDIG OP DE HOOGTE GEBRACHT , OM HAAR OPMERKINGEN TE KUNNEN MAKEN . INDIEN ZIJ MEENT DAT ZULK EEN VOORNEMEN VOLGENS ARTIKEL 92 ONVERENIGBAAR IS MET DE GEMEENSCHAPPELIJKE MARKT , VANGT ZIJ ONVERWIJLD DE IN HET VORIGE LID BEDOELDE PROCEDURE AAN . DE BETROKKEN LID-STAAT KAN DE VOORGENOMEN MAATREGELEN NIET TOT UITVOERING BRENGEN VOORDAT DIE PROCEDURE TOT EEN EINDBESLISSING HEEFT GELEID . ' '

10 AANGEZIEN UITVOERINGSVERORDENINGEN BIJ DEZE BEPALINGEN , MET DE VASTSTELLING WAARVAN ARTIKEL 94 DE RAAD BELAST , ONTBREKEN , HEEFT HET HOF REEDS EERDER VERDUIDELIJKINGEN MOETEN GEVEN MET BETREKKING TOT HET DOEL EN DE STREKKING VAN ARTIKEL 93 , LID 3 .

11 ZO OVERWOOG HET HOF IN ZIJN ARRESTEN VAN 11 DECEMBER 1973 ( ZAAK 120/73 , LORENZ , ZAAK 121/73 , MARKMANN , ZAAK 122/73 , NORDSEE , EN ZAAK 141/73 , LOHREY , JURISPR . 1973 , BLZ . 1471 , 1495 , 1511 EN 1572 ), DAT DE IN ARTIKEL 93 , LID 3 , BEDOELDE INLEIDENDE FASE VOOR HET ONDERZOEK VAN STEUNMAATREGELEN ENKEL TEN DOEL HEEFT , DE COMMISSIE IN STAAT TE STELLEN ZICH EEN AANVANKELIJK OORDEEL TE VORMEN OVER DE VRAAG OF DE BIJ HAAR AANGEMELDE VOORGENOMEN STEUNMAATREGELEN GEHEEL OF GEDEELTELIJK VERENIGBAAR ZIJN MET HET VERDRAG . HET DOEL VAN DEZE BEPALING , TE WETEN HET IN WERKING TREDEN VAN MET HET VERDRAG STRIJDIGE STEUNMAATREGELEN TE VOORKOMEN , BRENGT MEE , DAT HET IN DE LAATSTE VOLZIN VAN ARTIKEL 93 , LID 3 , NEERGELEGDE UITVOERINGSVERBOD GEDURENDE DE GEHELE INLEIDENDE FASE VAN KRACHT IS . GEZIEN HET BELANG DAT DE LID-STATEN ERBIJ HEBBEN OM SPOEDIG TE WETEN WAAR ZIJ AAN TOE ZIJN OP GEBIEDEN WAAR INGRIJPEN DRINGEND NOODZAKELIJK KAN ZIJN , DIENT DE COMMISSIE DAN OOK MET VOORTVARENDHEID TEWERK TE GAAN ; DOET ZIJ DIT NIET , DAN MAG DE LID-STAAT NA AFLOOP VAN EEN REDELIJKE TERMIJN , DIE DOOR HET HOF OP TWEE MAANDEN IS GESTELD , DE BETROKKEN MAATREGELEN TEN UITVOER LEGGEN NA DE COMMISSIE HIERVAN IN KENNIS TE HEBBEN GESTELD .

12 VOLGENS DIEZELFDE ARRESTEN DIENT DE COMMISSIE , WANNEER ZIJ NA AFLOOP VAN DIT EERSTE ONDERZOEK TOT DE OVERTUIGING KOMT DAT DE AANGEMELDE STEUNMAATREGEL VERENIGBAAR IS MET HET VERDRAG , DE BETROKKEN LID-STAAT HIERVAN OP DE HOOGTE TE BRENGEN . WORDT DE STEUNMAATREGEL NA DE KENNISGEVING VAN EEN POSITIEVE BESCHIKKING VAN DE COMMISSIE IN WERKING GESTELD , DAN WORDT HIJ EEN ' ' BESTAANDE STEUNMAATREGEL ' ' , DIE ALS ZODANIG AAN DE PERMANENTE CONTROLE BEDOELD IN ARTIKEL 93 , LID 1 , IS ONDERWORPEN . IS DE COMMISSIE DAARENTEGEN VAN MENING DAT DE BETROKKEN STEUNREGELING NIET VERENIGBAAR IS MET DE GEMEENSCHAPPELIJKE MARKT , DAN DIENT ZIJ ONVERWIJLD DE ONDERZOEKSFASE VAN ARTIKEL 93 , LID 2 , IN TE LEIDEN , WAARBIJ ZIJ VERPLICHT IS OM DE BELANGHEBBENDEN AAN TE MANEN HUN OPMERKINGEN TE MAKEN .

13 NAAR AANLEIDING VAN HET BETOOG VAN DE DUITSE REGERING IN DE ONDERHAVIGE ZAAK WENST HET HOF NOG HET VOLGENDE OP TE MERKEN : EEN VAN DE BELANGRIJKSTE VERSCHILLEN TUSSEN DE ONDERZOEKSFASE VAN ARTIKEL 93 , LID 2 , EN HET VOORONDERZOEK VAN ARTIKEL 93 , LID 3 , IS DAT DE COMMISSIE TIJDENS DIT VOORONDERZOEK NIET VERPLICHT IS OM ALVORENS EEN BESLISSING TE NEMEN , DE BELANGHEBBENDEN IN STAAT TE STELLEN HUN OPMERKINGEN TE MAKEN . EEN DERGELIJKE PROCEDURE , WAARIN DE LID-STATEN EN DE BELANGHEBBENDE KRINGEN DE ZEKERHEID HEBBEN DAT ZIJ GEHOORD ZULLEN WORDEN , EN DE COMMISSIE DE MOGELIJKHEID HEEFT OM ZICH VOOR HAAR BESLISSING VOLLEDIG OVER ALLE RELEVANTE ASPECTEN VAN DE ZAAK TE LATEN VOORLICHTEN , WORDT ECHTER VOLSTREKT NOODZAKELIJK WANNEER DE COMMISSIE OP ERNSTIGE PROBLEMEN STUIT BIJ DE BEOORDELING VAN DE VRAAG OF EEN VOORGENOMEN STEUNMAATREGEL VERENIGBAAR IS MET DE GEMEENSCHAPPELIJKE MARKT . IN GEVAL VAN EEN POSITIEVE BESLISSING OVER EEN VOORGENOMEN STEUNMAATREGEL MAG DE COMMISSIE ZICH DUS SLECHTS TOT HET IN ARTIKEL 93 , LID 3 , BEDOELDE VOORONDERZOEK BEPERKEN INDIEN ZIJ NA EEN EERSTE ONDERZOEK TOT DE OVERTUIGING KAN KOMEN DAT DIE MAATREGEL VERENIGBAAR IS MET HET VERDRAG . BRENGT HET EERSTE ONDERZOEK DE COMMISSIE ECHTER TOT EEN TEGENGESTELDE CONCLUSIE OF HEEFT ZIJ NIET ALLE PROBLEMEN WETEN OP TE LOSSEN DIE ZICH BIJ DE BEOORDELING VAN DE VERENIGBAARHEID VAN DE STEUNMAATREGEL MET DE GEMEENSCHAPPELIJKE MARKT VOORDOEN , DAN IS ZIJ VERPLICHT ALLE NODIGE ADVIEZEN IN TE WINNEN EN HIERTOE DE PROCEDURE VAN ARTIKEL 93 , LID 2 , IN TE LEIDEN .

14 PAST MEN DEZE BEGINSELEN TOE OP DE ONDERHAVIGE ZAAK , DAN MOET IN DE EERSTE PLAATS WORDEN VASTGESTELD DAT HET BELGISCHE PLAN IN ZIJN AANGEMELDE VORM VOOR DE COMMISSIE NIET AANVAARDBAAR WAS EN DAT DE COMMISSIE DERHALVE INTENSIEVE BILATERALE BESPREKINGEN MET DE BELGISCHE REGERING IS BEGONNEN TENEINDE TOT BELANGRIJKE WIJZIGINGEN VAN HET OORSPRONKELIJKE PLAN TE KOMEN , WAARDOOR DIT VERENIGBAAR ZOU WORDEN MET DE GEMEENSCHAPPELIJKE MARKT . OP GROND DAARVAN HEEFT DE BELGISCHE REGERING ZICH ONDER MEER BEREID VERKLAARD OM DE FINANCIERING VAN HAAR PLAN GEHEEL TE WIJZIGEN , DE BEGUNSTIGDEN IEDERE CUMULATIE MET ANDERE STEUNMAATREGELEN TE ONTZEGGEN , BEPAALDE DEELSECTOREN VAN DE BELGISCHE TEXTIEL- EN KLEDINGINDUSTRIE VAN DE WERKINGSSFEER VAN HET PLAN UIT TE SLUITEN EN ALLE VOORGENOMEN STEUNMAATREGELEN TEN BEHOEVE VAN ONDERNEMINGEN UIT BEPAALDE ANDERE DEELSECTOREN , WAARVAN EEN LIJST IN GEMEENSCHAPPELIJK OVERLEG WERD VASTGESTELD , VOORAF BIJ DE COMMISSIE AAN TE MELDEN .

15 IN DE TWEEDE PLAATS ZIJ OPGEMERKT , DAT ER JUIST WEGENS DEZE ONDERHANDELINGEN 16 MAANDEN ZIJN VERSTREKEN TUSSEN DE AANMELDING VAN HET STEUNPLAN EN DE POSITIEVE BESLISSING VAN DE COMMISSIE , EEN TERMIJN DIE AANZIENLIJK LANGER IS DAN NORMALITER VOOR EEN EERSTE ONDERZOEK IN HET KADER VAN ARTIKEL 93 , LID 3 , NOODZAKELIJK IS .

16 TENSLOTTE ZIJ OPGEMERKT , DAT DE COMMISSIE , OFSCHOON ZIJ HET GEWIJZIGDE BELGISCHE PLAN UITEINDELIJK - ZO DE DOOR HAAR GESTELDE VOORWAARDEN WERDEN NAGELEEFD - VERENIGBAAR MET DE GEMEENSCHAPPELIJKE MARKT HEEFT VERKLAARD , NIET ALLE ERMEE SAMENHANGENDE PROBLEMEN ALS OPGELOST BESCHOUWDE . IN DE BESTREDEN BESCHIKKING VAN 18 NOVEMBER 1981 VERKLAARDE ZIJ IMMERS , DAT ONDANKS DE INGRIJPENDE WIJZIGINGEN IN HET OORSPRONKELIJKE PLAN , DE MOGELIJKE GEVOLGEN VAN DE TOEPASSING VAN HET PLAN OP DE MEDEDINGING BINNEN DE GEMEENSCHAP HAAR GROTE ZORGEN BLEVEN BAREN ; OM DIE REDEN BEPERKTE ZIJ DE PERIODE WAARIN HET MOCHT WORDEN UITGEVOERD , TOT EEN JAAR .

17 OP GROND VAN AL DEZE FEITELIJKE OMSTANDIGHEDEN MOET WORDEN GECONCLUDEERD , DAT DE COMMISSIE IN CASU OP ERNSTIGE PROBLEMEN IS GESTUIT BIJ DE BEOORDELING VAN DE VRAAG OF HET OP 28 JULI EN 11 AUGUSTUS 1980 BIJ HAAR AANGEMELDE HERSTRUCTURERINGSPLAN VOOR DE BELGISCHE TEXTIEL- EN KLEDINGINDUSTRIE VERENIGBAAR WAS MET DE GEMEENSCHAPPELIJKE MARKT . ALVORENS EEN BESLISSING TE NEMEN , HAD ZIJ DAN OOK DE RAADPLEGINGSPROCEDURE VAN ARTIKEL 93 , LID 2 , MOETEN INLEIDEN .

18 DE COMMISSIE HEEFT DE ANDERE LID-STATEN WELISWAAR TIJDENS MULTILATERALE BIJEENKOMSTEN OP DE HOOGTE GEHOUDEN VAN HET VERLOOP VAN HAAR BESPREKINGEN MET DE BELGISCHE REGERING , DOCH BLIJKENS HETGEEN VOOR HET HOF NAAR VOREN IS GEBRACHT , BIEDT DEZE VORM VAN CONSULTATIE NOCH DE BELANGHEBBENDEN NOCH DE COMMISSIE ZELF DEZELFDE WAARBORGEN EN VOORDELEN ALS DE FORMELE RAADPLEGINGSPROCEDURE VAN ARTIKEL 93 , LID 2 .

19 UIT HET VOORGAANDE VOLGT , DAT DE BESCHIKKING VAN DE COMMISSIE VAN 18 NOVEMBER 1981 EEN WEZENLIJK VORMGEBREK AANKLEEFT . ZIJ MOET BIJGEVOLG NIETIG WORDEN VERKLAARD , ZONDER DAT OP HET ANDERE VOORGEDRAGEN MIDDEL BEHOEFT TE WORDEN INGEGAAN .

HET SUBSIDIAIRE BEROEP WEGENS STILZITTEN

20 DE SUBSIDIAIRE VORDERING IS INGESTELD VOOR HET GEVAL HET HOF DE BESTREDEN BESCHIKKING VAN 18 NOVEMBER 1981 NIETIG ZOU VERKLAREN WEGENS SCHENDING VAN PROCEDUREVOORSCHRIFTEN EN ZICH NIET ZOU UITSPREKEN OVER HET MATERIELE MIDDEL , INHOUDENDE DAT HET BELGISCHE HERSTRUCTURERINGSPLAN ONVERENIGBAAR IS MET DE GEMEENSCHAPPELIJKE MARKT . NU DIT GEVAL ZICH VOORDOET , MOET , OOK AL IS DE BESTREDEN BESCHIKKING NIETIG VERKLAARD , OP DEZE VORDERING WORDEN BESLIST .

21 DE COMMISSIE ACHT DEZE VORDERING NIET-ONTVANKELIJK , DAAR NIET IS VOLDAAN AAN DE VOORWAARDEN DIE ARTIKEL 175 EEG-VERDRAG TE DIEN AANZIEN STELT .

22 DE DUITSE REGERING VOERT AAN , DAT ZIJ OP 4 DECEMBER 1981 , TIJDENS EEN ONTMOETING VAN DE DUITSE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN MET HET LID VAN DE COMMISSIE , BELAST MET MEDEDINGINGSVRAAGSTUKKEN , AAN LAATSTGENOEMDE HEEFT DOEN WETEN , DAT ZIJ VERWACHTTE DAT HET BELGISCHE HERSTRUCTURERINGSPLAN ONVERENIGBAAR ZOU WORDEN VERKLAARD MET DE GEMEENSCHAPPELIJKE MARKT . DE BRIEF VAN 7 JANUARI 1982 , WAARMEE DE COMMISSIE ALLE LID-STATEN IN KENNIS HEEFT GESTELD VAN DE BRIEF DIE ZIJ OP 18 NOVEMBER 1981 AAN DE BELGISCHE REGERING HAD GEZONDEN , ZOU VOORTS NIET KUNNEN WORDEN AANGEMERKT ALS EEN STANDPUNTBEPALING IN DE ZIN VAN ARTIKEL 175 EEG-VERDRAG .

23 EEN BEROEP WEGENS STILZITTEN IS INGEVOLGE ARTIKEL 175 , TWEEDE ALINEA , ' ' SLECHTS ONTVANKELIJK INDIEN DE BETROKKEN INSTELLING VOORAF TOT HANDELEN IS UITGENODIGD ' ' . BLIJKENS HET DOSSIER HEEFT DE DUITSE REGERING WEL TE KENNEN GEGEVEN , DAT HET BELGISCHE PLAN HAARS INZIENS ONVERENIGBAAR WAS MET DE GEMEENSCHAPPELIJKE MARKT , DOCH ZIJ HEEFT DE COMMISSIE NIET UITDRUKKELIJK TOT HANDELEN UITGENODIGD . AAN DE EERSTE VOORWAARDE VAN ARTIKEL 175 IS DUS NIET VOLDAAN .

24 BIJGEVOLG MOET DE SUBSIDIAIRE VORDERING WEGENS STILZITTEN NIET-ONTVANKELIJK WORDEN VERKLAARD .

HET HOF VAN JUSTITIE ,

RECHTDOENDE :

1 . VERKLAART NIETIG DE BESCHIKKING VAN DE COMMISSIE VAN 18 NOVEMBER 1981 .

2.VERWERPT HET BEROEP VAN DE REGERING VAN DE BONDSREPUBLIEK DUITSLAND VOOR HET OVERIGE .

3.VERWIJST DE COMMISSIE IN DE KOSTEN VAN HET GEDING .

1 . DE IN ARTIKEL 93 , LID 3 , BEDOELDE INLEIDENDE FASE VOOR HET ONDERZOEK VAN STEUNMAATREGELEN HEEFT ENKEL TEN DOEL , DE COMMISSIE IN STAAT TE STELLEN ZICH EEN AANVANKELIJK OORDEEL TE VORMEN OVER DE VRAAG OF DE BIJ HAAR AANGEMELDE VOORGENOMEN STEUNMAATREGELEN GEHEEL OF GEDEELTELIJK VERENIGBAAR ZIJN MET HET VERDRAG . HET DOEL VAN DEZE BEPALING , TE WETEN HET IN WERKING TREDEN VAN MET HET VERDRAG STRIJDIGE STEUNMAATREGELEN TE VOORKOMEN , BRENGT MEE , DAT HET IN DE LAATSTE VOLZIN VAN ARTIKEL 93 , LID 3 , NEERGELEGDE UITVOERINGSVERBOD GEDURENDE DE GEHELE INLEIDENDE FASE VAN KRACHT IS . GEZIEN HET BELANG DAT DE LID-STATEN ERBIJ HEBBEN OM SPOEDIG TE WETEN WAAR ZIJ AAN TOE ZIJN OP GEBIEDEN WAAR INGRIJPEN DRINGEND NOODZAKELIJK KAN ZIJN , DIENT DE COMMISSIE DAN OOK MET VOORTVARENDHEID TEWERK TE GAAN ; DOET ZIJ DIT NIET , DAN MAG DE LID-STAAT NA AFLOOP VAN EEN REDELIJKE TERMIJN , DIE DOOR HET HOF OP TWEE MAANDEN IS GESTELD , DE BETROKKEN MAATREGELEN TEN UITVOER LEGGEN NA DE COMMISSIE HIERVAN IN KENNIS TE HEBBEN GESTELD .

DE COMMISSIE DIENT , WANNEER ZIJ NA AFLOOP VAN DIT EERSTE ONDERZOEK TOT DE OVERTUIGING KOMT DAT DE AANGEMELDE STEUNMAATREGEL VERENIGBAAR IS MET HET VERDRAG , DE BETROKKEN LID-STAAT HIERVAN OP DE HOOGTE TE BRENGEN . WORDT DE STEUNMAATREGEL NA DE KENNISGEVING VAN EEN POSITIEVE BESCHIKKING VAN DE COMMISSIE IN WERKING GESTELD , DAN WORDT HIJ EEN ' ' BESTAANDE STEUNMAATREGEL ' ' , DIE ALS ZODANIG AAN DE PERMANENTE CONTROLE BEDOELD IN ARTIKEL 93 , LID 1 , IS ONDERWORPEN . IS DE COMMISSIE DAARENTEGEN VAN MENING DAT DE BETROKKEN STEUNREGELING NIET VERENIGBAAR IS MET DE GEMEENSCHAPPELIJKE MARKT , DAN DIENT ZIJ ONVERWIJLD DE ONDERZOEKSFASE VAN ARTIKEL 93 , LID 2 , IN TE LEIDEN WAARBIJ ZIJ VERPLICHT IS OM DE BELANGHEBBENDEN AAN TE MANEN HUN OPMERKINGEN TE MAKEN .

2.EEN VAN DE BELANGRIJKSTE VERSCHILLEN TUSSEN DE ONDERZOEKSFASE VAN ARTIKEL 93 , LID 2 , EN HET VOORONDERZOEK VAN ARTIKEL 93 , LID 3 , IS DAT DE COMMISSIE TIJDENS DIT VOORONDERZOEK NIET VERPLICHT IS OM ALVORENS EEN BESLISSING TE NEMEN , DE BELANGHEBBENDEN IN STAAT TE STELLEN HUN OPMERKINGEN TE MAKEN . EEN DERGELIJKE PROCEDURE , WAARIN DE LID-STATEN EN DE BELANGHEBBENDE KRINGEN DE ZEKERHEID HEBBEN DAT ZIJ GEHOORD ZULLEN WORDEN , EN DE COMMISSIE DE MOGELIJKHEID HEEFT OM ZICH VOOR HAAR BESLISSING VOLLEDIG OVER ALLE RELEVANTE ASPECTEN VAN DE ZAAK TE LATEN VOORLICHTEN , WORDT ECHTER VOLSTREKT NOODZAKELIJK WANNEER DE COMMISSIE OP ERNSTIGE PROBLEMEN STUIT BIJ DE BEOORDELING VAN DE VRAAG OF EEN VOORGENOMEN STEUNMAATREGEL VERENIGBAAR IS MET DE GEMEENSCHAPPELIJKE MARKT . IN GEVAL VAN EEN POSITIEVE BESLISSING OVER EEN VOORGENOMEN STEUNMAATREGEL MAG DE COMMISSIE ZICH DUS SLECHTS TOT HET IN ARTIKEL 93 , LID 3 , BEDOELDE VOORONDERZOEK BEPERKEN INDIEN ZIJ NA EEN EERSTE ONDERZOEK TOT DE OVERTUIGING KAN KOMEN DAT DIE MAATREGEL VERENIGBAAR IS MET HET VERDRAG . BRENGT HET EERSTE ONDERZOEK DE COMMISSIE ECHTER TOT EEN TEGENGESTELDE CONCLUSIE OF HEEFT ZIJ NIET ALLE PROBLEMEN WETEN OP TE LOSSEN DIE ZICH BIJ DE BEOORDELING VAN DE VERENIGBAARHEID VAN DE STEUNMAATREGEL MET DE GEMEENSCHAPPELIJKE MARKT VOORDOEN , DAN IS ZIJ VERPLICHT ALLE NODIGE ADVIEZEN IN TE WINNEN EN HIERTOE DE PROCEDURE VAN ARTIKEL 93 , LID 2 , IN TE LEIDEN .

3.DE COMMISSIE IS NIET VOORAF TOT HANDELEN UITGENODIGD IN DE ZIN VAN ARTIKEL 175 , TWEEDE ALINEA , EEG-VERDRAG INDIEN DE REGERING VAN EEN LID-STAAT WEL TE KENNEN GEEFT DAT EEN VOORGENOMEN STEUNMAATREGEL VAN EEN ANDERE LID-STAAT HAARS INZIENS ONVERENIGBAAR IS MET DE GEMEENSCHAPPELIJKE MARKT , DOCH DE COMMISSIE NIET UITDRUKKELIJK TOT HANDELEN UITNODIGT .

1 . STEUNMAATREGELEN VAN DE STATEN - VOORGENOMEN STEUNMAATREGELEN - ONDERZOEK DOOR COMMISSIE - INLEIDENDE FASE - DOEL - VERPLICHTINGEN VAN COMMISSIE - VERLOOP VAN REDELIJKE TERMIJN - TENUITVOERLEGGING VAN STEUNMAATREGEL - VOORAFGAANDE KENNISGEVING

( EEG-VERDRAG , ARTIKEL 93 , LEDEN 1 , 2 , EN 3 )

2 . STEUNMAATREGELEN VAN DE STATEN - VOORGENOMEN STEUNMAATREGELEN - ONDERZOEK DOOR COMISSIE - INLEIDENDE FASE EN CONTRADICTOIRE FASE - RESPECTIEVE KENMERKEN - VERENIGBAARHEID VAN STEUNMAATREGELEN MET GEMEENSCHAPPELIJKE MARKT - PROBLEMEN BIJ BEOORDELING - VERPLICHTING VAN COMMISSIE OM CONTRADICTOIRE PROCEDURE IN TE LEIDEN

( EEG-VERDRAG , ARTIKEL 93 , LEDEN 2 EN 3 )

3 . BEROEP WEGENS NALATEN - AANMANING VAN INSTELLING - UITDRUKKELIJKE UITNODIGING TOT HANDELEN - AFWEZIGHEID

( EEG-VERDRAG , ARTIKEL 175 , TWEEDE ALINEA )

KOSTEN

25 INGEVOLGE ARTIKEL 69 , PARAGRAAF 2 , VAN HET REGLEMENT VOOR DE PROCESVOERING MOET DE IN HET ONGELIJK GESTELDE PARTIJ IN DE KOSTEN WORDEN VERWEZEN .

26 AANGEZIEN VERWEERSTER IN HET ONGELIJK IS GESTELD , DIENT ZIJ IN DE KOSTEN TE WORDEN VERWEZEN .

IN ZAAK 84/82 ,

BONDSREPUBLIEK DUITSLAND , VERTEGENWOORDIGD DOOR M . SEIDEL , MINISTERIALRAT BIJ HET BONDSMINISTERIE VAN ECONOMISCHE ZAKEN , BIJGESTAAN DOOR PROF . G . FELS , ALS GEMACHTIGDEN , DOMICILIE GEKOZEN HEBBENDE TE LUXEMBURG BIJ DE SECRETARIS VAN DE AMBASSADE VAN DE BONDSREPUBLIEK DUITSLAND ALDAAR ,

VERZOEKSTER ,

TEGEN

COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN , VERTEGENWOORDIGD DOOR M.-J . JONCZY EN G . ZUR HAUSEN , LEDEN VAN DE JURIDISCHE DIENST VAN DE COMMISSIE , ALS GEMACHTIGDEN , DOMICILIE GEKOZEN HEBBENDE TE LUXEMBURG BIJ O . MONTALTO , LID VAN DE JURIDISCHE DIENST VAN DE COMMISSIE , BATIMENT JEAN MONNET , KIRCHBERG ,

VERWEERSTER ,

BETREFFENDE 1 ) EEN BEROEP TOT NIETIGVERKLARING VAN DE MACHTIGING , DOOR DE COMMISSIE IN STRIJD MET DE ARTIKELEN 92 , LEDEN 1 EN 3 , SUB C ), EN 93 , LID 3 , TWEEDE VOLZIN , EEG-VERDRAG VOOR DE DUUR VAN EEN JAAR VERLEEND AAN DE REGERING VAN HET KONINKRIJK BELGIE OM HET VIJFJARENPLAN VOOR DE HERSTRUCTURERING VAN DE BELGISCHE TEXTIEL- EN KLEDINGINDUSTRIE TEN UITVOER TE LEGGEN , EN 2 ) EEN VERZOEK OM VAST TE STELLEN DAT DE COMMISSIE IN STRIJD MET ARTIKEL 93 , LEDEN 2 EN 3 , EERSTE VOLZIN , EEG-VERDRAG HEEFT NAGELATEN TE HANDELEN ,