Zaak T-28/22: Beroep ingesteld op 14 januari 2022 — Ryanair / Commissie
Zaak T-28/22: Beroep ingesteld op 14 januari 2022 — Ryanair / Commissie
7.3.2022 | NL | Publicatieblad van de Europese Unie | C 109/31 |
Beroep ingesteld op 14 januari 2022 — Ryanair / Commissie
(Zaak T-28/22)
(2022/C 109/41)
Procestaal: Engels
Partijen
Verzoekende partij: Ryanair DAC (Swords, Ierland) (vertegenwoordigers: E. Vahida, S. Rating en G.-I. Metaxas-Maranghidis, advocaten)
Verwerende partij: Europese Commissie
Conclusies
— | Verweersters besluit van 26 juli 2021 betreffende staatssteun SA.63203 (2021/N) — Duitsland — Reddingssteun voor Condor nietig verklaren, en |
— | verweerster verwijzen in de kosten. |
Middelen en voornaamste argumenten
Ter ondersteuning van haar beroep voert verzoekster tien middelen aan.
1. | Eerste middel: verweerster heeft het recht onjuist toegepast en de bestreden staatssteun valt buiten de reikwijdte van de richtsnoeren inzake reddings- en herstructureringssteun (1) omdat Condor Flugdienst GmbH (“Condor”) wordt overgenomen door een grotere ondernemingsgroep en haar moeilijkheden niet ondernemingsspecifiek zijn maar het gevolg zijn van een arbitraire kostenallocatie. |
2. | Tweede middel: verweerster heeft geen marktfalen en sociale problemen aangetoond. |
3. | Derde middel: verweerster heeft geen vergelijking gemaakt met een geloofwaardig alternatief scenario waarbij geen sprake is van staatssteun, en heeft niet aangetoond dat “Condor” alle op de markt beschikbare opties heeft uitgeput. |
4. | Vierde middel: in het bestreden besluit wordt niet aangetoond dat het herstructureringsplan realistisch, samenhangend en ingrijpend is en geschikt is om de levensvatbaarheid op lange termijn van “Condor” te herstellen zonder binnen een redelijke termijn op verdere staatssteun te zijn aangewezen. |
5. | Vijfde middel: in het bestreden besluit wordt niet aangetoond dat de steun voor de schade ten gevolge van de COVID-19-crisis passend was. |
6. | Zesde middel: in het bestreden besluit wordt het niet aangetoond dat de steun voor de schade ten gevolge van de COVID-19-crisis evenredig was. |
7. | Zevende middel: in het bestreden besluit worden de negatieve gevolgen van de staatssteun niet naar behoren onderzocht. |
8. | Achtste middel: verweerster heeft specifieke bepalingen van het VWEU en de algemene Unierechtelijke beginselen die ten grondslag lagen aan de liberalisering van het luchtvervoer in de Europese Unie sinds het einde van de jaren tachtig (namelijk het discriminatieverbod, het vrij verrichten van diensten — zoals toegepast op het luchtvervoer bij verordening nr. 1008/20081 (2) — en de vrijheid van vestiging), geschonden. |
9. | Negende middel: verweerster heeft ondanks het bestaan van ernstige moeilijkheden geen formele onderzoeksprocedure ingeleid en heeft inbreuk gemaakt op verzoeksters procedurele rechten. |
10. | Tiende middel: verweerster is haar motiveringsplicht niet nagekomen. |
(1) Richtsnoeren voor reddings- en herstructureringssteun aan niet-financiële ondernemingen in moeilijkheden (PB 2014, C 249, blz. 1).
(2) Verordening (EG) nr. 1008/2008 van het Europees Parlement en de Raad van 24 september 2008 inzake gemeenschappelijke regels voor de exploitatie van luchtdiensten in de Gemeenschap (Herziening) (Voor de EER relevante tekst) (PB 2008, L 293, blz. 3).