SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 489/96 van Gerardo FERNÁNDEZ-ALBOR aan de Commissie. De strijd tegen de publiciteit voor kwakzalvers
SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 489/96 van Gerardo FERNÁNDEZ-ALBOR aan de Commissie. De strijd tegen de publiciteit voor kwakzalvers
SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 489/96 van Gerardo FERNÁNDEZ-ALBOR aan de Commissie. De strijd tegen de publiciteit voor kwakzalvers
Publicatieblad Nr. C 217 van 26/07/1996 blz. 0054
SCHRIFTELIJKE VRAAG E-0489/96 van Gerardo Fernández-Albor (PPE) aan de Commissie (1 maart 1996)
Betreft: De strijd tegen de publiciteit voor kwakzalvers
De overeenkomst die zopas tussen de Spaanse Orde van Geneesheren en de Spaanse Nationale Telefoonmaatschappij werd ondertekend en op grond waarvan enkel die artsen die in het beroepsgenootschap zijn ingeschreven als zodanig een advertentie in de Gouden Gids mogen plaatsen, zou de artsen die zich tegen de kwakzalverij verzetten tevredenstellen.
Met dit initiatief hoopt men de consument de betrouwbaarheid te garanderen van de informatie die de Spaanse Telefoonmaatschappij verstrekt over praktizerende artsen.
Kan de Commissie aangeven of de betrokken overeenkomst in overeenstemming is met de communautaire bepalingen ter zake en of de consumenten in andere lid-staten ook, overeenkomstig dezelfde bepalingen, door soortgelijke overeenkomsten worden beschermd, die vermijden dat kwakzalvers straffeloos een advertentie kunnen plaatsen in de Gouden Gidsen van de verschillende telefoonmaatschappijen van de Europese Unie?
Antwoord van de heer Bangemann namens de Commissie (22 april 1996)
De bestaande en de voorgestelde wetgeving inzake telecommunicatiegidsen legt de leveranciers van gidsdiensten geen verplichtingen op om de juistheid van de door de abonnees verstrekte informatie na te gaan. Richtlijn 95/62/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 december 1995 inzake de toepassing van "Open Network Provision¨ (ONP) op spraaktelefonie ((PB L 321 van 30.12.1995. )) schrijft voor dat gidsen regelmatig moeten worden bijgewerkt, maar niet dat de leveranciers van diensten de juistheid van de door de abonnees verstrekte informatie moeten controleren.
Richtlijn 95/46/EG van het Europees Parlement en de Raad van 24 oktober 1995 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens ((PB L 281 van 23.11.1995. )), die ook van toepassing is op telecommunicatie, voegt hieraan niets nieuws toe. De richtlijn schrijft voor dat degenen die persoonsgegevens verwerken, bij voorbeeld leveranciers van gidsdiensten, ervoor moeten zorgen dat de gegevens "nauwkeurig zijn en zo nodig worden bijgewerkt¨. Vervolgens bepaalt de richtlijn dat "alle redelijke maatregelen dienen te worden getroffen om de gegevens die, uitgaande van de doeleinden waarvoor zij worden verzameld of waarvoor zij vervolgens worden verwerkt, onnauwkeurig of onvolledig zijn, uit te wissen of te corrigeren¨ (artikel 6 (d) van de richtlijn). Deze bepaling is evenwel gebaseerd op de noodzaak om het zogenaamde voorwerp van de gegevens te beschermen, niet op de noodzaak de gebruikers van de gegevens te beschermen.