Home

SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 1817/96 van Roberto MEZZAROMA aan de Commissie. Coördinatie en steun voor de Europese culturele instituten

SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 1817/96 van Roberto MEZZAROMA aan de Commissie. Coördinatie en steun voor de Europese culturele instituten

SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 1817/96 van Roberto MEZZAROMA aan de Commissie. Coördinatie en steun voor de Europese culturele instituten

Publicatieblad Nr. C 345 van 15/11/1996 blz. 0107


SCHRIFTELIJKE VRAAG E-1817/96 van Roberto Mezzaroma (UPE) aan de Commissie (5 juli 1996)

Betreft: Coördinatie en steun voor de Europese culturele instituten

Zoals bekend hebben veel landen van de Europese Gemeenschap speciale instituten voor het verbreiden en bevorderen van hun cultuur en hun taal. Gedacht kan worden aan de "Alliance française¨ van Frankrijk, het "Goethe Institut¨ van Duitsland en de "Dante Alighieri¨ van Italië.

1. Is de Commissie niet van mening dat er, met eerbiediging van de autonomie van bovengenoemde instellingen, er geld beschikbaar moet worden gesteld voor "spoed-taalcursussen¨ voor immigranten van buiten Europa die gekoppeld moeten worden aan het verstrekken van een verblijfsvergunning, om te bereiken dat deze immigranten kunnen integreren in de afzonderlijke landen van de Europese Unie?

2. Acht zij het niet nodig om voorstellen te doen voor en studie te maken van één certificaat ten bewijze van het met goed gevolg gevolgd hebben van een taalcursus bij een cultureel instituut?

Antwoord van mevr. Cresson namens de Commissie (1 augustus 1996)

1. Buiten de lopende Europese programma's op onderwijsgebied beschikt de Commissie niet over een rechtsgrondslag om rechtstreekse steun te verlenen aan nationale instituten zoals die welke door de geachte afgevaardigde worden vermeld en die zorgen voor het onderwijs van de taal van de ontvangende Lid-Staat aan migranten uit derde landen.

In het kader van actie 2 van hoofdstuk II (Comenius) van het communautair programma Socrates, steunt de Commissie transnationale samenwerkingsprojecten die tot doel hebben de taal van het ontvangende Lid-Staat te onderwijzen aan kinderen van migrerende werknemers.

2. In actie 1 van hoofdstuk III (LINGUA) van de bijlage van het Besluit nr. 819/95/EG van het Parlement en de Raad van 14 maart 1995 ((PB L 87 van 20.4.1995. )) tot instelling van het programma Socrates, wordt bepaald dat communautaire financiële steun kan worden toegekend aan transnationale projecten die streven naar verbetering van de methoden en instrumenten voor de erkenning van de verworven talenkennis. De geachte afgevaardigde kan meer bijzonderheden van deze actie vinden in de gids voor de kandidaat voor Socrates en Lingua, actie D.

Daarnaast heeft de Commissie eind 1995 een witboek gepubliceerd onder de titel "Onderwijzen en leren: naar een cognitieve samenleving¨ ((Doc. COM (95) 590 def. )), waarvan het algemene doel in de eerste plaats de bevordering is van het verwerven van nieuwe vaardigheden. Voorgesteld wordt nieuwe manieren in te voeren voor het erkennen van vaardigheden. Het gaat er daarbij om een aantal duidelijke omschreven vaardigheden vast te stellen (onder meer de talen) en een project voor persoonlijke bekwaamheidskaarten voor te bereiden; aan de hand van een dergelijke kaart moet iedereen zijn vaardigheden en zijn know-how kunnen doen erkennen naar mate hij deze verwerft.