SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 2513/96 van Hiltrud BREYER aan de Commissie. BTW en luchtvervoer
SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 2513/96 van Hiltrud BREYER aan de Commissie. BTW en luchtvervoer
SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 2513/96 van Hiltrud BREYER aan de Commissie. BTW en luchtvervoer
Publicatieblad Nr. C 091 van 20/03/1997 blz. 0008
SCHRIFTELIJKE VRAAG E-2513/96 van Hiltrud Breyer (V) aan de Commissie (25 september 1996)
Betreft: BTW en luchtvervoer
1. Op welke wijze en voor wanneer denkt de Commissie de BTW op vliegbiljetten met de verschillende wijzen van vervoer (spoorweg- en wegvervoer) en de verschillende lid-staten te harmoniseren?
2. Hoe hoog (in percentages) zou een dergelijke BTW kunnen uitvallen?
3. Op welk bedrag (in absolute getallen) moet bij een invoering van de BTW op vliegbiljetten worden gerekend?
Antwoord van de heer Monti namens de Commissie (29 november 1996)
Ingevolge de Zesde BTW-richtlijn ((Richtlijn 77/388/EEG, PB L 145 van 13.6.1977, recentelijk gewijzigd bij Richtlijn 96/42/EG, PB L 170 van 9.7.1996. )) is het hier bedoelde personenvervoer een belastbare dienstverrichting, mits het vervoer plaatsvindt op het fiscale grondgebied van de Lid-Staten. Deze regel betreft alle vormen van vervoer, ook per vliegtuig.
Met betrekking tot de toepasselijke belastingtarieven geeft de richtlijn de Lid-Staten de mogelijkheid het gewone tarief toe te passen of te kiezen voor een verlaagd tarief. Ook mogen Lid-Staten reeds bestaande nul-tarieven of belastingvrijstellingen blijven toepassen.
Ondanks verschillen tussen de door de Lid-Staten gehanteerde belastingtarieven worden de verschillende vormen van transport over het algemeen op gelijke voet behandeld. Alleen in het geval van het grensoverschrijdende passagiersvervoer worden uiteenlopende belastingtarieven toegepast op spoorweg-, weg-, zee- en luchtvervoer. Voor het luchtvervoer bestaat in dit geval, in tegenstelling tot vervoer over land of zee, het voordeel van de uniforme toepassing van een nul-tarief.
De Commissie onderzoekt momenteel in welke mate de op het passagiersvervoer toepasselijke regels van de Zesde BTW-richtlijn moeten worden herzien. In dit onderzoek zal met name worden nagegaan of het noodzakelijk is ook grensoverschrijdend luchtvervoer te belasten en of de belastingtarieven verder moeten worden geharmoniseerd.
Eind 1995 heeft de Commissie opdracht gegeven voor een studie naar de economische gevolgen van de verschillende fiscale mogelijkheden. Aangezien de uitkomsten van de studie nog niet beschikbaar zijn, is de Commissie niet in staat antwoord te geven op de vragen van het geachte Parlementslid. Als de studie is afgerond, zal de Commissie in het kader van een eventueel voorstel voor een richtlijn de verlangde informatie aan het Parlement en de Raad verstrekken.