SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 2290/96 van Bárbara DÜHRKOP DÜHRKOP aan de Commissie. Beoordeling van de kwaliteit van ander dan hoger onderwijs
SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 2290/96 van Bárbara DÜHRKOP DÜHRKOP aan de Commissie. Beoordeling van de kwaliteit van ander dan hoger onderwijs
SCHRIFTELIJKE VRAAG P-2290/96 van Bárbara Dührkop Dührkop (PSE) aan de Commissie (30 juli 1996)
Betreft: Beoordeling van de kwaliteit van ander dan hoger onderwijs
In haar werkdocument SEC(96) 0675 def. geeft de Commissie een toelichting op haar criteria betreffende de beoordeling van de kwaliteit van ander dan hoger onderwijs.
Kan de Commissie mededelen welke activiteiten zij ontplooit of voornemens is te ontplooien met betrekking tot de uitbreiding van de uitwisseling van informatie en ervaringen tussen de lid-staten op het gebied van de beoordeling van de kwaliteit van ander dan hoger onderwijs?
Wanneer zullen de resultaten beschikbaar zijn van de twee studies die de Commissie in opdracht heeft gegeven met het oog op het inventariseren van de beoordelingsmechanismen zoals die in de lid-staten bestaan?
Antwoord van mevrouw Cresson namens de Commissie (12 september 1996)
Het werkdocument van 22 april 1996 is als memorandum voorgelegd aan de Raad van ministers van Onderwijs van 6 mei 1996. Door de ministers is de aanpak van de Commissie inzake de evaluatie van de kwaliteit van het niet-hoger onderwijs en in het bijzonder haar voornemen om op dit gebied proefprojecten te ontwikkelen zeer positief ontvangen en zij hebben nogmaals gewezen op de noodzaak van een versterking van de samenwerking op dit belangrijke gebied.
Zoals vermeld in punt 3.2 van het document zijn in 1995 diverse activiteiten ter voorbereiding van de proefprojecten van start gegaan. Deze activiteiten worden in 1996 voortgezet en uitgebreid, met name in het kader van actie III.3.1 van het Socrates-programma.
Op 27 maart 1997 heeft de Commissie namelijk een tweede oproep voor voorstellen betreffende de uitvoering van deze actie gepubliceerd (uiterste datum voor de indiening van de voorstellen: 30 juni 1996) ((PB C 90 van 27.3.1996. )). Hierin is de evaluatie van de kwaliteit van het onderwijs opnieuw als prioritair onderwerp opgenomen. De bij de Commissie ingediende voorstellen worden thans geselecteerd. Naast de steun aan het organiseren van diverse conferenties en uitwisselingen van deskundigen op evaluatiegebied, overweegt de Commissie de financiering van onderzoeken die specifiek op de externe en zelf-evaluatie van onderwijsinstellingen zijn gericht.
Aan de hand van de resultaten van de voorbereidende activiteiten zal de Commissie in september 1996 aan het onderwijscomité en het Socrates-comité concrete voorstellen voorleggen voor de uitvoering van proefprojecten die begin 1997 van start moeten gaan. Bij deze proefprojecten zullen voor het eerst plaatselijke actoren worden betrokken, zoals inspecteurs, docenten en leerlingen.
Nadere informatie over de activiteiten die in het kader van actie III.3.1 in 1995 van start zijn gegaan, heeft de Commissie reeds rechtstreeks aan de geachte afgevaardigde en het Secretariaat-generaal van het Parlement toegezonden.
De twee studies die de Commissie in 1995 in het kader van actie III.3.1 van het Socrates-programma in opdracht heeft gegeven, lopen over een periode van twee jaar (het doel van de eerste studie is een overzicht te geven van de begeleidingsmechanismen op nationaal niveau, terwijl de tweede de evaluatie van de verworvenheden van de leerlingen beoogt). Zij zijn gericht op de achttien landen die aan het programma deelnemen. De tussentijdse verslagen zullen eind 1996 beschikbaar zijn, de eindverslagen eind 1997. De Commissie zal de eindverslagen zeker aan het Parlement toezenden.