SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 2590/96 van Amedeo AMADEO aan de Commissie. Informatie en talenverscheidenheid
SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 2590/96 van Amedeo AMADEO aan de Commissie. Informatie en talenverscheidenheid
SCHRIFTELIJKE VRAAG E-2590/96 van Amedeo Amadeo (NI) aan de Commissie (11 oktober 1996)
Betreft: Informatie en talenverscheidenheid
Kan de Commissie, gezien het voorstel voor een besluit van de Raad betreffende de goedkeuring van een meerjaren-programma voor de bevordering van de talenverscheidenheid van de Gemeenschap in de informatiemaatschappij (COM(95)0486),
overwegende dat de burgers en het MKB volledig kunnen profiteren van de informatiemaatschappij in de gehele wereld als zij, waar zij zich ook bevinden, over veeltalige instrumenten beschikken die hen in staat stellen informatie te geven, uit te wisselen en te krijgen,
overwegende dat het nodig is, aangezien de mogelijkheid om gemakkelijk contacten te onderhouden het voornaamste probleem is in een wereld als de huidige, dat zich steeds meer algemeen verbreid om verschillende redenen: economische, culturele en politieke, voor het jaar 2000 de politieke uitdaging van de Europese voertalen te aanvaarden,
concrete maatregelen treffen, ten einde binnenkort de meerderheid van de Europese burgers in de gelegenheid te stellen twee of drie communautaire talen goed te kennen, vooral door verbetering van het onderwijs op school dat het voornaamste middel is om talen te leren?
Antwoord van de heer Bangemann namens de Commissie (5 november 1996)
De Commissie is zich heel goed bewust van het belang van talenkennis in het tijdperk van de informatiemaatschappij. Naast een grondige kennis van de moedertaal wordt kennis van een vreemde taal steeds essentiëler voor alle burgers in Europa, willen zij van het buitengewone culturele erfgoed van Europa kunnen genieten en profiteren van de door de komst van de informatiemaatschappij geboden mogelijkheden. Een en ander is expliciet vermeld in het meerjarenprogramma ter bevordering van de taalkundige verscheidenheid in de Gemeenschap (het programma meertalige informatiemaatschappij, MLIS) ((PB C 198 van 8.7.1996. )).
Het MLIS-programma omvat drie hoofdpunten en aan aantal begeleidende maatregelen; 1. "Ondersteuning van de totstandbrenging van een infrastructuur voor taalkundige hulpbronnen in Europa¨; 2. "Mobiliseren en uitbreiden van de talensector¨; 3. "Bevordering van het gebruik van geavanceerde taalinstrumenten in de Europese openbare sector¨. Actielijn 1 is met name gericht op het bijeenbrengen, verspreiden en gebruiken van meertalige elektronische hulpbronnen (woordenboeken, terminologische gegevensbanken, tekstverzamelingen, spraakopnames, enz.) op Europees niveau. Een dergelijke gestandaardiseerde hulpbron kan op nuttige wijze worden ingebouwd in een breed scala van taalkundige toepassingen, waaronder methoden voor het leren en onderwijzen van een taal. De voornaamste doelgroep is het bedrijfsleven, met name het midden- en kleinbedrijf, alsmede scholen en andere instellingen op onderwijsgebied, waaronder het beroepsonderwijs.
Het MLIS-programma maakt deel uit van een serie communautaire maatregelen gericht op verbetering van de talenkennis. Het leren van een taal is een van de hoofddoelstellingen van de programma's Socrates en Leonardo, die een voortzetting vormen van de activiteiten van de Commissie, in nauwe samenwerking met de Lid-Staten, overeenkomstig het vorige Lingua-programma. De activiteiten die worden gefinancierd in het kader van deze programma's zijn erop gericht de taalomgeving te verbeteren. Dit kan tot stand worden gebracht door activiteiten gericht op taallerarenopleidingen en op de ontwikkeling van didactisch materiaal, alsmede de motivatie van de leerders, zoals bij voorbeeld door de uitwisseling van jonge mensen in het kader van gezamenlijke onderwijsprojecten. Bovendien heeft de Commissie een Witboek het licht doen zien, getiteld "Onderwijs en leren, naar een cognitieve samenleving ((PB C 182 van 24.6.1996. )), waarin de bevordering van het taalonderwijs een belangrijke plaats inneemt, namelijk in de vorm van doelstelling 4 "Beheersing van drie communautaire talen¨.
Tenslotte is de ontwikkeling van middelen voor het oefenen en leren van talen opgenomen in de sector training en taaltechnieken van het programma Telematicatoepassingen. De onderzoek en ontwikkelingsactiviteiten op dit gebied zullen worden voortgezet en mogelijkerwijze in de toekomst worden geïntensiveerd bij de uitvoering van het vijfde kaderprogramma.