Home

SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 1494/97 van Antoine-François BERNARDINI aan de Commissie. Wetgeving betreffende de vervoerders van mobiele kranen

SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 1494/97 van Antoine-François BERNARDINI aan de Commissie. Wetgeving betreffende de vervoerders van mobiele kranen

SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 1494/97 van Antoine-François BERNARDINI aan de Commissie. Wetgeving betreffende de vervoerders van mobiele kranen

Publicatieblad Nr. C 391 van 23/12/1997 blz. 0090


SCHRIFTELIJKE VRAAG E-1494/97 van Antoine-François Bernardini (PSE) aan de Commissie (30 april 1997)

Betreft: Wetgeving betreffende de vervoerders van mobiele kranen

Kort geleden had ik contact met de vertegenwoordigers van de Franse vervoerders van mobiele kranen die ruchtbaarheid wilden geven aan hun ongerustheid over de huidige Franse wetgeving inzake de uitoefening van hun beroep.

Het vervoer van mobiele kranen, een jong beroep dat is gegroeid uit de vraag van de sectoren van de bouw en de openbare werken, heeft in Frankrijk af te rekenen met een moordende concurrentie als gevolg van een restrictieve nationale wetgeving die sedert nagenoeg een kwart eeuw niet meer is aangepast.

Ik wens de aandacht van de Europese Commissie erop te vestigen dat een juridisch vacuüm op dat gebied onvermijdelijk moet leiden tot concurrentievervalsing.

Is de Commissie van plan de verkeersregels te harmoniseren voor dit soort vervoer dat alleen nog in Frankrijk als buitengewoon vervoer wordt beschouwd en daardoor onderworpen is aan onrechtmatige beperkingen?

Antwoord van de heer Kinnock namens de Commissie (17 juni 1997)

De Commissie is ervan op de hoogte dat er nationale en lokale verschillen bestaan inzake vergunningen voor het verkeer van mobiele kranen. Deze voertuigen vallen buiten het werkingsgebied van de communautaire wetgeving zoals vastgelegd in Richtlijn 96/53/EG betreffende de in het nationale en internationale verkeer maximaal toegestane afmetingen en gewichten ((PB L 235 van 17.9.1996, blz. 59. )).

Op basis van door de lidstaten verstrekte informatie is de Commissie van mening dat het verlenen van vergunningen voor dit soort voertuigen het best kan worden overgelaten aan de nationale en lokale overheden, die het best geplaatst zijn om mogelijke problemen met betrekking tot infrastructuur en verkeersveiligheid te beoordelen.