Home

SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 2542/97 van Panayotis LAMBRIAS aan de Commissie. Verzekering van het recht op onderwijs van het Grieks in Duitsland

SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 2542/97 van Panayotis LAMBRIAS aan de Commissie. Verzekering van het recht op onderwijs van het Grieks in Duitsland

SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 2542/97 van Panayotis LAMBRIAS aan de Commissie. Verzekering van het recht op onderwijs van het Grieks in Duitsland

Publicatieblad Nr. C 076 van 11/03/1998 blz. 0124


SCHRIFTELIJKE VRAAG E-2542/97 van Panayotis Lambrias (PPE) aan de Commissie (24 juli 1997)

Betreft: Verzekering van het recht op onderwijs van het Grieks in Duitsland

Ondanks de inspanningen die op het communautair beleidsniveau worden geleverd om het onderwijs en de cultuur van elke lidstaat in stand te houden en de EU-burgers hun moedertaal aan te leren, moet de Griekse lagere school in de grote Duitse industriestad Dortmund haar deuren sluiten. De Griekse kinderen van de eerste klas van de lagere school worden naar een Duitse school verwezen waar ze slechts 5 uur per week Griekse les krijgen en de oudere kinderen hebben zelfs geen klaslokalen meer.

Welke maatregelen denkt de Commissie te nemen om de Griekse burgers in Duitsland het recht te garanderen op correct onderwijs van hun moedertaal en toegang te verzekeren tot hun eigen nationaal onderwijssysteem?

Antwoord van mevrouw Cresson namens de Commissie (19 september 1997)

Overeenkomstig artikel 3 van Richtlijn 77/486/EEG van 25 juli 1977 inzake het onderwijs aan de kinderen van migrerende werknemers ((PB L 199 van 6.8.1977 )) nemen de lidstaten in samenwerking met de staten van oorsprong passende maatregelen om te bevorderen dat, in coördinatie met het normale onderwijs, aan de kinderen van migrerende werknemers onderwijs in de moedertaal en de cultuur van het land van oorsprong wordt verstrekt.

In het kader van het Socrates-programma beoogt een specifieke actie de bevordering van de samenwerking tussen de lidstaten op het gebied van het onderwijs in de moedertaal en de cultuur van het land van oorsprong en er zijn verscheidene projecten met dit doel gefinancierd.

Overeenkomstig artikel 126 van het EG-Verdrag vallen de organisatie van de onderwijsstelsels en de inhoud van de programma's echter onder de exclusieve verantwoordelijkheid van de lidstaten.