Home

SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 3983/97 van Kenneth COATES aan de Commissie. Treindiensten voor passagiers tussen Groot- Brittannië en het Europese vasteland

SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 3983/97 van Kenneth COATES aan de Commissie. Treindiensten voor passagiers tussen Groot- Brittannië en het Europese vasteland

SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 3983/97 van Kenneth COATES aan de Commissie. Treindiensten voor passagiers tussen Groot- Brittannië en het Europese vasteland

Publicatieblad Nr. C 223 van 17/07/1998 blz. 0040


SCHRIFTELIJKE VRAAG E-3983/97 van Kenneth Coates (GUE/NGL) aan de Commissie (14 januari 1998)

Betreft: Treindiensten voor passagiers tussen Groot-Brittannië en het Europese vasteland

Heeft de Europese Unie financiële steun gegeven voor de Eurostar-treindiensten, en zo ja, hoeveel? Wat denkt de Commissie over het feit dat de directe Eurostar-verbindingen tussen de East Midlands en North of England en het Europese vasteland met zoveel vertraging tot stand zijn gekomen en dat er nu sprake is van een mogelijke afschaffing van deze lijnen?

Gecombineerd Antwoord van de heer Kinnock namens de Commissie op de schritftelijke vragen E-3982/97 en E-3983/97 (23 februari 1998)

Sinds 1982 heeft de Gemeenschap via tal van financiële instrumenten steun gegeven voor de ontwikkeling van de Kanaaltunnel en de daarbijbehorende treinverbinding in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.

In 1983 verschafte de Gemeenschap 0,4 miljoen ecu voor het voorafgaand evaluerend onderzoek over het Eurotunnel project. In 1987 verstrekte de Europese Investeringsbank (EIB) een lening aan Eurotunnel van 1.400 miljoen ecu voor het project zelf. Sindsdien heeft de bank een extra lening van 254,4 miljoen ecu verstrekt.

De ontwikkeling van de hogesnelheidsverbinding tussen Londen en de tunnel werd in het Verenigd Koninkrijk beschouwd als een prioritair project volgens de in het EG-Verdrag opgenomen bepalingen betreffende de Trans-Europese netwerken. Om het noodzakelijke voorbereidende werk te ondersteunen, waaronder dat op het reeds bestaande Londen-Folkestone traject, heeft de Gemeenschap tot op heden een totaal bedrag van iets meer dan 121 miljoen ecu toegekend aan Union Railways (nu geheel in het bezit van London and Continental Railways plc). Dit bedrag is als volgt samengesteld:

(Miljoen ecu)

>TABLE>

Gedurende de periode 1989-1997 werd er een bedrag van 139,65 miljoen ecu ter beschikking gesteld voor de ontwikkeling van het in België, Nederland en Duitsland gelegen gedeelte van de hogesnelheidsverbinding Parijs-Brussel-Keulen-Amsterdam-Londen (PBKAL) en 0,5 miljoen ecu voor het in Frankrijk gelegen traject.

De EIB heeft tevens een lening verstrekt van meer dan 1.900 miljoen ecu voor de ontwikkeling van de treinverbindingen naar de tunnel. Deze leningen omvatten 118,9 miljoen ecu in 1996 aan European Passenger Services Ltd (nu ook eigendom van London and Continental Railways plc) voor de eerste fase van de nieuwe hogesnelheidsverbinding tussen Londen en de Kanaaltunnel; 884 miljoen ecu in 1990-1994 aan de Societé nationale des chemins de fer français (SNCF) voor de HSL Noord; en 928,5 miljoen ecu aan de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) voor de aanleg van de spoorlijn van de Franse grens naar Brussel.

De Commissie besloot in februari 1991, overeenkomstig de unanieme goedkeuring van de Raad, het tunnelproject een lening van de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal (EGKS) te verschaffen van 285 miljoen ecu, voor het gebruik van Europees staal in het project. Als gevolg van dat besluit is voor het project ongeveer 240 miljoen ecu (197 miljoen pond sterling) geleend aan Eurotunnel. De EGKS heeft tevens in 1991 en 1992 115 miljoen ecu bijgedragen aan de financiering van de HSL Noord (Frankrijk) en 40 miljoen ecu aan de financiering van de HSL Franse grens-Brussel (België).

In tegenstelling tot verkeersinfrastructuurwerken komen vervoersdiensten niet in aanmerking voor steun uit Gemeenschapsfondsen. Als gevolg hiervan zijn er geen middelen ter beschikking gesteld ter ondersteuning van de Eurostar treindiensten. De Commissie gaat er echter vanuit dat er passende doorgaande treindiensten zullen worden uitgevoerd op het Trans-Europese spoorwegnet dat momenteel ontwikkeld wordt met financiële steun van de Gemeenschap, zoals hierboven uiteen is gezet.