SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 1075/97 van Florus WIJSENBEEK aan de Commissie. Anti-misbruik ventiel voor verfspuitbussen
SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 1075/97 van Florus WIJSENBEEK aan de Commissie. Anti-misbruik ventiel voor verfspuitbussen
SCHRIFTELIJKE VRAAG E-1075/97 van Florus Wijsenbeek (ELDR) (namens de Commissie (21 maart 1997)
Betreft: Anti-misbruik ventiel voor verfspuitbussen
Is het de Commissie bekend dat 3 - 7% van de in de handel gebrachte verfspuitbussen gestolen wordt voor het maken van graffiti?
Is het de Commissie tevens bekend dat met een spuitbus van 400 ml. 22 vierkante meter besmeurd kan worden en dat de schoonmaakkosten hiervan + 550 ecu bedragen, zulks nog afgezien van de milieuschade; dat alleen al de NV Nederlandse Spoorwegen Hfl. 10 miljoen per jaar schade door graffiti lijden?
Is de Commissie zich ervan bewust dat er een afdoend preventief middel is om graffiti tegen te gaan, namelijk de gepatenteerde vinding "Snep-Kep¨ (U.S. Pat.: 543914B; PCT/NL/92/0002; Eur. Pat.: 00 57 0487 NL (EU)) dat een ventiel/spuitkopcombinatie behelst die van de verfspuitbus afzonderlijk geleverd wordt en die o.a. door het Nederlands Ministerie van Justitie, door de Stichting HALT, het Nederlands Ministerie van VROM ondersteund wordt en die in het misdaadvoorkomend programma de "Hein Roethof prijs¨ een eervolle vermelding heeft gekregen?
Is de Commissie ervan op de hoogte dat de Europese producenten van verfspuitbussen Auto-K, Duplicolour, beide gevestigd in de BRD en Motip in Nederland de introductie van de "Snep-Kep¨ positief beoordelen, maar dat de "near monopoly¨ fabrikant van ventielen Perfect Valios, in de V.S., alsmede de grote verfspuitbus-fabrikanten in de V.S. de "snep-kep¨ niet willen introduceren wegens het daaraan verbonden omzetverlies?
Is de Commissie bereid in de EU wetgeving te introduceren die de verkoop van verfspuitbussen verplicht met "snep-kep¨ maken?
Zo ja hoe en op welke termijn, zo neen,waarom niet?
Antwoord van de heer Bangemann namens de Commissie (16 mei 1997)
De Commissie was niet op de hoogte van de door het geachte Parlementslid meegedeelde specifieke informatie over het gebruik van de bedoelde ventielen voor verfspuitbussen.
Tot nu toe hadden de werkzaamheden voor de harmonisatie van aërosols met drijfgassen uitsluitend betrekking op de risico's in verband met de druk en de ontvlambaarheid. Dankzij de harmonisatiemaatregelen kunnen dergelijke spuitbussen in de Europese Economische Ruimte in het vrije verkeer worden gebracht.
Deze kwestie valt in de eerste plaats onder de bevoegdheid van de lidstaten. In deze omstandigheden kan de Commissie alleen subsidiair optreden ingeval op nationaal niveau uiteenlopende maatregelen worden genomen.