Home

SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 2493/97 van Marilena MARIN aan de Commissie. Transeuropese netwerken: wijzigingen in het prioritair project Milaan-Venetië (hoge-snelheid)

SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 2493/97 van Marilena MARIN aan de Commissie. Transeuropese netwerken: wijzigingen in het prioritair project Milaan-Venetië (hoge-snelheid)

SCHRIFTELIJKE VRAAG P-2493/97 van Marilena Marin (UPE) aan de Commissie (9 juli 1997)

Betreft: Transeuropese netwerken: wijzigingen in het prioritair project Milaan-Venetië (hoge-snelheid)

In het kader van de Europese vervoersnetwerken gaat de aanleg van het hoge-snelheidstraject Milaan-Venetië, een van de veertien prioritaire projecten, maar langzaam vooruit.

Waarschijnlijk is dat de reden waarom de maatschappij "Bonifica¨ (FIAT en IRI) een haalbaarheidsonderzoek heeft laten verrichten dat ervan uitgaat dat voor aansluiting op de "Adriatische corridor¨ (waarvan het haalbaarheidsonderzoek is medegefinancierd door de Europese Unie) de uit Milaan komende hoge-snelheidstreinen zouden worden omgeleid via Bologna en daarmee het belangrijke spoorwegknooppunt Verona zouden omzeilen.

De vraag aan de Europese Commissie luidt:

1. Is zij bekend met dit haalbaarheidsonderzoek?

2. Is zij niet van mening dat dit absoluut in strijd is met de in Essen uitgezette strategie?

3. Is deze procedure doorgegeven aan de Commissie?

4. Hoe denkt zij te bereiken dat de prioritaire projecten in hun oorspronkelijke vorm worden uitgevoerd zonder wijzigingen, zoals is toegezegd door de lidstaten?

5. Is zij niet van mening dat wijzigingen in een prioritair project goedkeuring vooraf behoeven van het Europees Parlement overeenkomst de medebeslissingsprocedure?

Antwoord van de heer Kinnock namens de Commissie (4 september 1997)

1. - 3. De Commissie is niet op de hoogte van het door het geachte Parlementslid aangehaalde haalbaarheidsonderzoek en kan er dan ook niet over oordelen.

4. De Commissie staat volledig achter de plannen tot verwezenlijking van de projecten van gemeenschappelijk belang zoals beschreven in Beschikking 1692/96/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 1996 betreffende communautaire richtsnoeren voor de ontwikkeling van een Trans-Europees (TEN-T) vervoersnet ((PB L 228 van 9.9.1996. )). Van 1991 tot 1996 heeft de Gemeenschap via de TEN-T-begrotingslijn voor ongeveer 40 miljoen ecu haalbaarheidsonderzoeken medegefinancierd voor het traject Turijn-Venetië dat deel uitmaakt van het project Lyon-Triëst. De Commissie houdt de tenuitvoerlegging van de in Beschikking 1692/96/EG beschreven richtsnoeren in het oog en zal het Europees Parlement hierover verslag uitbrengen zoals beschreven in artikel 18, lid 3 van de beschikking.

5. De 14 projecten die de Europese Raad van Essen op 9 en 10 december 1994 heeft aangewezen, zijn opgenomen in een lijst in bijlage III van de Beschikking 1692/96/EG. Vanzelfsprekend dient voor elke wijziging van de bijlage welke een integrerend deel van de beschikking vormt, de beslissingsprocedure te worden gevolgd.