Home

SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 3428/97 van Georg JARZEMBOWSKI aan de Commissie. Satellietnavigatiesystemen - GNSS

SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 3428/97 van Georg JARZEMBOWSKI aan de Commissie. Satellietnavigatiesystemen - GNSS

SCHRIFTELIJKE VRAAG P-3428/97 van Georg Jarzembowski (PPE) aan de Commissie (21 oktober 1997)

Betreft: Satellietnavigatiesystemen - GNSS

In de EU wordt momenteel het zogenaamde European Geostationary Navigation Overlay System (EGNOS) ontwikkeld, de Europese component van het Global Navigation Satellite System (GNSS-1) dat een met civiele systemen voorziene variant is van de militaire systemen GPS en GLONAS. Op termijn moet GNSS-1 worden vervangen door een globaal civiel satellietnavigatiesysteem (GNSS-2) met een Europese component die, als er voor Europa geen bevredigende oplossing kan worden uitgewerkt met de VS, door de Europeanen zelf zal worden ontwikkeld. De definitieve beslissing van de Commissie zal eveneens afhankelijk zijn van de resultaten van een kosten-batenanalyse.

1. Kan de Commissie mij meedelen of er enig uitzicht is op een bevredigend akkoord met de VS en hoe lang kan de Commissie op een oplossing wachten zonder dat de Europese belangen worden geschaad?

2. Is de Commissie zich ervan bewust dat, zoals een van de belangrijkste afnemers van navigatiesystemen, nl. de Europese luchtvaartmaatschappijen, stelt, het doel van het EGNOS-project met de huidige stand van de techniek, d.w.z. door optimaal gebruik van het GPS-systeem en de ondersteuning door "on-board augmentation¨, nu al gerealiseerd kan worden, en waarom houdt de Commissie hardnekkig vast aan de ontwikkeling van EGNOS?

3. Kan de Commissie ervoor zorgen dat de kosten van de ontwikkeling van het EGNOS-project niet worden afgeschoven op de luchtvaartmaatschappijen, die toch geen extra voordeel hebben van EGNOS?

4. Waarom worden de beperkte financiële en technische middelen niet nu reeds ingezet voor de ontwikkeling van het veel modernere en toekomstgerichte GNSS-2 in plaats van het GNSS-1?

Antwoord van de heer Kinnock namens de Commissie (3 december 1997)

1. De Commissie is betrokken bij verkennende besprekingen met de Amerikaanse overheid over een breed scala van aspecten in verband met het Global Navigation Satellite System (GNSS), waarbij ook de vraag aan de orde komt of er waarborgen kunnen worden gegeven voor de mate waarin een beroep kan worden gedaan op hun GPS-satellietsysteem. Het is nog te vroeg om iets over de vermoedelijke resultaten van deze besprekingen te kunnen zeggen.

2. De besprekingen worden georganiseerd in het kader van de nieuwe transatlantische agenda en zijn ook bedoeld om te bepalen wat de mogelijkheden voor de Europese industrie zijn om een rol te spelen op dit nieuwe gebied. Tijdens de besprekingen met de Verenigde Staten worden ook de Europese belangen behartigd voor het systeem van de tweede generatie (GNSS-2), waaraan nu al gewerkt wordt. Een mededeling over de invoering van een Trans-Europees systeem voor positiebepaling en navigatie met een actieplan voor het GNSS zal binnenkort door de Commissie worden ingediend. Hierin zullen onder andere strategische aspecten aan de orde komen, waaronder onze onderhandelingen met de Verenigde Staten.

3. De Commissie is van mening dat de ontwikkeling van het EGNOS voor de luchtvaart een goede zaak zal zijn. Uit onderzoek is gebleken dat het gebruik van bestaande GPS-technologie alleen voor sommige navigatiefases voordelen oplevert en doorslaggevend is dat de beschikbare vormen van "on-board augmentation¨ voor GPS niet certificeerbaar zijn voor veiligheid-kritische toepassingen en navigatie zonder andere hulpmiddelen. De voor de certificatie van deze apparatuur onmisbare component is de integriteitsinformatie die het EGNOS levert. Veel luchthavens die niet met apparatuur voor landingen bij alle weersomstandigheden zijn uitgerust, zullen deze mogelijkheden met behulp van het EGNOS kunnen bieden. Hoewel ongevallen in de luchtvaart gelukkig zelden voorkomen, wordt een aanzienlijk deel daarvan veroorzaakt doordat conventionele navigatiehulpmiddelen tekortschieten.

4. Het feit dat het GNSS/EGNOS wellicht een "one-stop¨ oplossing voor navigatieondersteuning kan bieden, speelt zeker een belangrijke rol bij de vergelijking met de kosten van de installatie van verschillende systemen aan boord van een vliegtuig om rekening te houden met alle fases van een vlucht. Bovendien zullen, zodra het GNSS volledig operationeel is, sommige dure terrestrische navigatiehulpmiddelen niet meer nodig zijn. Daarnaast worden met het oog op een grotere betrouwbaarheid GPS en GLONASS gecombineerd.

5. De Commissie onderzoekt welke middelen voor de financiering van het EGNOS (GNSS-1) beschikbaar zijn. De ontwikkeling van het EGNOS zal ook multimodaal gebeuren. De verdeling van de kosten over de publieke sector en de gebruikers zal door een aantal factoren worden bepaald, waaronder de baten die het voor de verschillende sectoren zal opleveren. Er zijn goede argumenten voor de ontwikkeling van een systeem dat op middellange termijn zichzelf financiert.

6. Zoals reeds is vermeld, heeft de Commissie in nauwe samenwerking met het Europees Ruimte-Agentschap al een begin gemaakt met de voorbereiding van GNSS-2, waar de Europese industrie actief bij betrokken zal zijn. Tevens dient te worden opgemerkt dat veel ontwikkelingen voor het EGNOS, zoals de bestaande geostationaire satellieten en de grondstations, waarschijnlijk ook voor het GNSS-2 zullen worden gebruikt. Met het EGNOS vergelijkbare systemen worden ook in andere delen van de wereld opgezet. Als de Gemeenschap zich afzijdig houdt en alle normen door anderen laat vaststellen, zal het voor de Europese industrie erg moeilijk worden toegang te krijgen tot een markt (of dit nu het GNSS-1 of het GNSS-2 is) die alleen al in Europa goed zal zijn voor vele miljarden ecus.