Home

SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 801/98 van Peter TRUSCOTT aan de Commissie. Openbreken van de Japanse consumentenmarkt voor fotografisch materiaal

SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 801/98 van Peter TRUSCOTT aan de Commissie. Openbreken van de Japanse consumentenmarkt voor fotografisch materiaal

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-0801/98 van Peter Truscott (PSE) aan de Commissie (26 maart 1998)

Betreft: Openbreken van de Japanse consumentenmarkt voor fotografisch materiaal

Nadat de regering van de VS belangrijke vorderingen had gemaakt bij het openbreken van de Japanse consumentenmarkt voor fotografisch papier en films, heeft Japan tijdens de hieropvolgende besprekingen op WTO-niveau een aantal specifieke toezeggingen gedaan.

Kan de Commissie meedelen, overwegende dat de EU een belangrijke mededinger op deze markt is, met ondernemingen als Kodak die in mijn kiesdistrict Hertfordshire gevestigd is, welke maatregelen zij overweegt om toezicht te houden op en vooruitgang te waarborgen ten aanzien van de openstelling van deze markt?

Antwoord van Sir Leon Brittan namens de Commissie (15 april 1998)

Het panel van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) dat toezicht houdt op de toegankelijkheid van de Japanse markt voor fotografische film en papier voor buitenlandse ondernemingen werd op 16 oktober 1996 op verzoek van de Verenigde Staten ingesteld. De Gemeenschap is gezien haar economische belangen op deze markt als derde partij tot dit panel toegetreden.

Het eindrapport van het WTO geschillenbeslechtingspanel voor Japan - maatregelen in verband met fotografische film en papier - werd aan de partijen (Verenigde Staten en Japan) overhandigd. Het wordt in de loop van de komende weken aan de andere WTO-leden toegezonden. Volgens informatie die door de partijen werd verstrekt, wijst het panel de Amerikaanse eisen van de hand omdat geen oorzakelijk verband werd vastgesteld tussen de maatregelen van de Japanse overheid en de verstoring van de mededingingsverhoudingen tussen binnenlandse en ingevoerde producten.

De vraag of de structuur van de Japanse markt voldoende ruimte biedt voor concurrentie valt buiten het toepassingsgebied van de huidige WTO-regels. Het panel heeft zich hierover derhalve niet uitgesproken. Enkel een multilateraal stelsel van mededingingsvoorschriften zou de WTO in staat stellen specifieke gevallen te onderzoeken die nadelige gevolgen hebben voor de toegankelijkheid van de markt. Dit geval onderstreept duidelijk de noodzaak van mededingingsregels op het niveau van de WTO ter bevordering van de markttoegang. De Commissie is voornemens haar inspanningen in de WTO-werkgroep voor handel en ontwikkeling hierop te concentreren en hoopt dat deze zaak zal leiden tot een meer intensieve discussie over handel en mededinging en tot de totstandkoming van een stelsel van mededingingsvoorschriften in de WTO.

Tijdens de geschillenbeslechtingsprocedure betreffende de Japanse markt voor fotografische film en papier heeft Japan zijn beleid van nietdiscriminatoire toegang tot het Japanse distributiesysteem en ter verbetering van de markttoegang in de sector van de fotografische film en in andere sectoren toegelicht. Japan heeft tijdens deze procedure evenwel geen specifieke toezeggingen gedaan.

Teneinde de openstelling van deze markt en van de Japanse markt in het algemeen te bevorderen zal de Gemeenschap de tenuitvoerlegging van het door Japan uiteengezette beleid van verbeterde markttoegang van nabij blijven volgen. De Commissie heeft Japan met aandrang verzocht zijn distributiesysteem grondig te herstructureren teneinde de hoge kosten van zakelijke transacties in Japan te verlagen, de toegang tot de markt voor buitenlandse exporteurs en dienstverleners te verbeteren en de consumenten een groter assortiment producten aan te bieden. De Commissie heeft Japan onlangs meer dan 200 dereguleringsvoorstellen, onder meer op het gebied van de distributie, doen toekomen. In deze voorstellen wordt Japan bovendien verzocht de handhaving van het mededingingsbeleid te verbeteren. De tenuitvoerlegging van het nieuwe Japanse driejarenprogramma voor deregulering vanaf april 1998 biedt de mogelijkheid tot het nemen van maatregelen ter verbetering van de toegankelijkheid van het Japanse distributiesysteem voor buitenlandse ondernemingen.