SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 1293/98 van Edward McMILLAN-SCOTT aan de Commissie. Ontbreken van wederzijdse erkenning van autokeuringen door lidstaten
SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 1293/98 van Edward McMILLAN-SCOTT aan de Commissie. Ontbreken van wederzijdse erkenning van autokeuringen door lidstaten
SCHRIFTELIJKE VRAAG E-1293/98
van Edward McMillan-Scott (PPE) aan de Commissie
(29 april 1998)
Betreft: Ontbreken van wederzijdse erkenning van autokeuringen door lidstaten
Een motorvoertuig kan alleen worden gekeurd in de lidstaat waar het is geregistreerd. Kan de Commissie, omdat dit een hinderpaal vormt voor het vrij verkeer van personen, mededelen:
1. of zij voornemens is de wederzijdse erkenning van autokeuringen te normaliseren,
2. waardoor zij zich in dezen laat leiden?
Antwoord van de heer Kinnock namens de Commissie
(25 mei 1998)
Bij Richtlijn 96/96/EG(1) van de Raad van 20 december 1996 betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten inzake de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens zijn minimumeisen vastgesteld voor de technische controle. De lidstaten kunnen daar nog punten aan toevoegen en in het kader van hun nationale controle voor in hun land geregistreerde voertuigen strengere normen aanhouden. Bijgevolg is er bij de lidstaten die strengere controles uitvoeren een zekere terughoudendheid ten aanzien van de mogelijkheid dat hun staatsburgers voor de technische controle naar een buurland gaan dat minder strenge eisen stelt. De Commissie streeft ernaar om, voor zover dit geen te hoge kosten meebrengt, de eisen voor de technische controle te verscherpen. Op die manier zullen mettertijd de nationale normen overeenstemmen. Zolang dit doel evenwel niet volledig bereikt zal zijn, zullen de meeste lidstaten geen wederzijdse erkenning wensen.
Wel bestaan er bilaterale overeenkomsten tussen bepaalde lidstaten waardoor in bepaalde specifieke gevallen wederzijdse erkenning mogelijk is. Dit is bijvoorbeeld niet ongebruikelijk in de sector vrachtverkeer. Het is echter niet gebruikelijk voor personenauto's.
(1) PB L 46 van 17.2.1997.