Home

SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 2195/98 van Doeke EISMA Europees geld voor luchthaven Niederrhein

SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 2195/98 van Doeke EISMA Europees geld voor luchthaven Niederrhein

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-2195/98

van Doeke Eisma (ELDR) aan de Commissie

(14 juli 1998)

Betreft: Europees geld voor luchthaven Niederrhein

Vanuit Bundesland Nordrhein-Westfalen is 850.000 DM steun gegeven voor de omschakeling van militaire vliegbasis Laarbruch tot burgerluchthaven Niederrhein.

1. Wordt hieraan ook financieel bijgedragen door de Unie en, zo ja, hoeveel?

2. Is de Commissie op de hoogte van het feit dat aan Nederlandse zijde van de grens veel tegenstand is tegen de omzetting van Laarbruch in een burgerluchthaven?

3. Welke inspraakmogelijkheden zijn er voor de Nederlandse burger?

4. Is de Commissie bekend of er een milieueffectrapportage wordt uitgevoerd en, zo ja, wat de te volgen procedure zal zijn?

Antwoord van mevrouw Wulf-Mathies namens de Commissie

(30 september 1998)

1. Eind 1999 komt een einde aan het militaire gebruik van het vliegveld. Het plattelandsgebied rond Weeze wordt geconfronteerd met een verlies aan werkgelegenheid dat kan oplopen tot 2000 directe en indirecte arbeidsplaatsen. Al in 1994 heeft de regio (Kreis Kleve en de gemeente Weeze) een ontwikkelingsagentschap dat zich bezighoudt met de mogelijkheden voor civiel gebruik van de militaire vliegbasis, die een oppervlakte heeft van 600 hectare. In het kader van het Konver-programma is ongeveer 1,4 miljoen DM beschikbaar gesteld voor analyses met betrekking tot bodemvervuiling en voor uitvoerbaarheidsstudies. Nu is de derde fase van de uitvoerbaarheidsstudies gelanceerd, die verder onderzoek omvat naar het gebruik van de basis voor burgerdoeleinden als een centrum van deze Euregio voor luchtvervoer, logistiek en bedrijfsleven, en ook voorbereiding van omschakelingsmaatregelen.

2. De Commissie is niet op de hoogte van tegenstand aan de Nederlandse zijde van de grens. Zij is ervan in kennis gesteld dat Nederlandse partners, zoals ELC (European Logistics Centre Venlo) en Vereniging 5 MDN (Five Mode Distri Network Arnhem - Nijmegen) betrokken zijn bij het ontwikkelingsagentschap (Flughafen Niederrhein GmbH).

3. Het is de bedoeling van de regio en van de deelstaat Nordrhein-Westfalen om de omschakeling van de basis voor burgerlijk en economisch gebruik uit te voeren in samenwerking met het betrokken Nederlandse grensgebied en investeerders aldaar.

4. De huidige ideeën voor het gebruik van het vliegveld voor burgerlijke doeleinden zijn echter slechts één optie. De uiteindelijke keuze over een oplossing voor de periode vanaf het jaar 2000 is afhankelijk van de marktvooruitzichten. Punten zoals milieueffectreportages staan daarom nu nog niet op de agenda.