SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 2941/98 van de leden Angela SIERRA GONZÁLEZ , Alonso PUERTA aan de Commissie. Schade voor passagiers door vertraagde vluchten
SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 2941/98 van de leden Angela SIERRA GONZÁLEZ , Alonso PUERTA aan de Commissie. Schade voor passagiers door vertraagde vluchten
SCHRIFTELIJKE VRAAG E-2941/98
van Angela Sierra González (GUE/NGL) en Alonso Puerta (GUE/NGL) aan de Commissie
(8 oktober 1998)
Betreft: Schade voor passagiers door vertraagde vluchten
Door de overbelasting op veel luchthavens missen passagiers steeds vaker het vliegtuig.
Een en ander wordt vaak veroorzaakt door vertragingen zonder enige nadere reden waarvoor de passagiers niet voldoende worden gecompenseerd. Er kunnen zich situaties voordoen waarin luchtvaartmaatschappijen misbruik van hun positie maken door de verantwoordelijkheid voor herhaaldelijk optredende vertragingen van de hand te wijzen.
Is de Commissie van mening dat de rechten van de consument in zijn relatie tot de luchtvaartmaatschappijen bij vertragingen zonder enige reden en gemiste vluchten voldoende gewaarborgd zijn?
Overweegt de Commissie de mogelijkheid tot invoering van automatische compensatie wegesn niet door overmacht veroorzaakte vertraging van vluchten?
Antwoord van de heer Kinnock namens de Commissie
(27 november 1998)
Vertragingen op luchthavens zijn ten zeerste te betreuren en kosten veel geld, doch zijn veeleer te wijten aan problemen met de infrastructuur en de luchtverkeersleiding of aan andere problemen op de luchthavens zelf dan aan een tekortschieten van de luchtvaartmaatschappij. Tegen deze achtergrond zou een automatische compensatie door de luchtvaartmaatschappijen misplaatst zijn.
Luchtvaartmaatschappijen zijn er evenwel verantwoordelijk voor dat zij aan hun contractuele verplichtingen voldoen en kunnen op grond van bepaalde contractuele bepalingen niet worden ontslagen van die verantwoordelijkheid. Indien vertragingen worden veroorzaakt doordat luchtvaartmaatschappijen in onvoldoende mate aan hun contractuele verplichtingen hebben voldaan of indien deze vertragingen aan onachtzaamheid zijn te wijten, kunnen zij uit hoofde van de toepasselijke nationale wetten daarvoor verantwoordelijk worden gesteld. In dit verband wijst de Commissie erop dat de nationale wetten zijn geharmoniseerd via richtlijn 93/13/EEG van 5 april 1993 betreffende oneerlijke bedingen in consumentenovereenkomsten(1).
Door de Commissie werd onlangs een studie gelanceerd om vast te kunnen stellen aan welke soort informatie luchtreizigers in verband met vertragingen en allerlei andere relevante onderwerpen behoefte hebben, wanneer dat het geval is en wat de beste middelen zijn om de passende informatie op een zo efficiënt en begrijpelijk mogelijke wijze te verstrekken. Met de resultaten van deze studie zal uiteraard rekening worden gehouden bij alle door de Commissie te nemen besluiten over verdere maatregelen die op dit gebied zouden kunnen worden voorgesteld.
(1) PB L 95 van 21.4.1993.