Home

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-2547/99 van Guido Podestà (PPE-DE) aan de Commissie. Voormalige grensplaatsen.

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-2547/99 van Guido Podestà (PPE-DE) aan de Commissie. Voormalige grensplaatsen.

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-2547/99 van Guido Podestà (PPE-DE) aan de Commissie. Voormalige grensplaatsen.

Publicatieblad Nr. 303 E van 24/10/2000 blz. 0077 - 0078


SCHRIFTELIJKE VRAAG E-2547/99

van Guido Podestà (PPE-DE) aan de Commissie

(4 januari 2000)

Betreft: Voormalige grensplaatsen

Na een langdurig en uitgebreid onderzoek waarbij een groot aantal ambtenaren van de diverse directoraten-generaal van de Europese Commissie betrokken waren, is komen vast te staan dat er van de zijde van de EU-instellingen geen enkele evaluatie is opgemaakt van de consequenties van het wegvallen van de grenzen als grondslag van het sociaal-economisch bestel in de grensgebieden voor de geografische en economische situatie aldaar, hetgeen samenhangt met de instelling van de interne markt en nog in versterkte mate met de inwerkingtreding van het Verdrag van Schengen.

Hoewel wij allen zonder meer voorstander zijn van een steeds hechtere eenheid binnen de Europese Unie, is het niettemin ook onze absolute plicht rekening te houden met de belangen van alle Europese burgers. De enige voorziening die bij de inwerkingtreding van het Verdrag van Schengen van communautaire zijde is getroffen, betreft de invoering van een speciale mobiliteitsregeling voor douane-ambtenaren, maar er is niets ondernomen ten behoeve van degenen die een activiteit uitoefenden welke met het bestaan van de grenzen verband hield.

Is de Commissie ook niet van mening dat er dringend behoefte is aan een grondige evaluatie van de noden en behoeften in deze specifieke gebieden van de Europese Unie?

Acht zij het voorts ook niet wenselijk dat er speciale logistieke en financiële ondersteuningsmaatregelen worden getroffen ten behoeve van degenen die op korte termijn nadelige gevolgen ondervinden van de instelling van de interne markt?

Antwoord van de heer Bolkestein namens de Commissie

(15 februari 2000)

De Commissie deelt de bezorgdheid van het geachte parlementslid met betrekking tot de sociale gevolgen van de interne markt en is van mening dat efficiënte marktresultaten alleen aanvaardbaar zijn als ze voldoen aan de sociale doelstellingen en waarden van de Gemeenschap. Nu de interne

markt zijn voltooiing nadert, moet een strategie worden ontwikkeld die concrete voordelen oplevert voor alle betrokkenen, burgers zowel als ondernemingen, met inbegrip van die welke in grensgebieden en steden zijn gevestigd, ongeacht de omstandigheden. De Commissie besteedt daarom in haar Strategie voor de Europese interne markt(1) aandacht aan de bijdrage van de interne markt tot de ruimere doelstellingen van de Unie. Deze strategie is goedgekeurd door de Europese Raad van Helsinki.

Het belangrijkste doel van deze strategie is de constante verbetering van de efficiëntie van de interne markt in de komende jaren ten voordele van zowel burgers als ondernemingen. De belangen van burgers en ondernemingen zijn niet met elkaar in strijd, maar mocht dit toch het geval zijn, dan moeten ze met elkaar in overeenstemming worden gebracht. Voortdurend houdt de Commissie toezicht op en doet zij onderzoek naar de gevolgen van de bestaande internemarktmaatregelen. Hiervoor heeft zij de beschikking over het scorebord van de interne markt en het Cardiff-verslag, waarin ieder jaar de werking van de producten- en kapitaalmarkten in ruime zin wordt geëvalueerd, rekening houdend met de sociale gevolgen van de marktresultaten.

Uit het Cardiff-verslag 2000(2) blijkt dat de economische en sociale cohesie tussen de Europese regio's (in het algemeen) sterk is verbeterd. Het bruto binnenlands product (BBP) per hoofd van de bevolking in de tien regio's met het laagste inkomenspeil is tussen 1986 en 1996 gestegen van 41 % tot 50 % van het gemiddelde in de Gemeenschap. Anders dan voorspeld is de geografische concentratie van industriële activiteiten in de lidstaten tussen 1988 en 1998 afgenomen, wat betekent dat de groei in perifere en kleinere lidstaten sterker was dan in de grotere lidstaten.

De dialoog met burgers en bedrijfsleven biedt nieuwe mogelijkheden om met het publiek te communiceren, teneinde te garanderen dat de Europese burgers ten volle gebruik maken van hun rechten. Via een website en een infolijn (met een gratis telefoonnummer voor elke lidstaat) kunnen burgers vragen stellen en krijgen ze persoonlijk advies over hun rechten en mogelijkheden op de interne markt. Feedback van de dialoog met burgers en bedrijfsleven kan worden gebruikt om een oplossing te zoeken voor problemen die burgers en ondernemingen ervaren als zij zaken doen met of reizen naar naburige regio's. De verbetering van het interactieve karakter van het beleid draagt ook bij tot een betere werking van de interne markt.

De Commissie zal jaarlijks een bijgewerkt verslag van haar internemarktstrategie ter discussie voorleggen aan het Parlement, de Raad en alle belanghebbende partijen. Het eerste verslag moet in april 2000 klaar zijn.

Bovendien werd de afgelopen tien jaar in het kader van de structuurfondsen, via het communautair initiatief Interreg, ongeveer 3,5 miljoen besteed aan de ontwikkeling van grensoverschrijdende regio's in de Gemeenschap. Tijdens de nieuwe looptijd van Interreg, van 2000 tot 2006, zal een vergelijkbaar bedrag ter beschikking worden gesteld. Hoewel het grensoverschrijdende deel van Interreg in de eerste plaats tot doel heeft het barrière-effect van grenzen te overwinnen, mogen de lidstaten en regio's die aan een Interreg-programma deelnemen ook een gedeelte van de beschikbare fondsen gebruiken om bijstand te verlenen aan degenen die tijdelijk te lijden hebben onder veranderingen die, in een ruimere context, de interne markt versterken.

(1) COM(1999) 624 def.

(2) Ref. na goedkeuring.