Home

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-2767/99 van Bart Staes (Verts/ALE) aan de Commissie. Ondersteuning van binnenschepen kleiner dan 1000 ton.

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-2767/99 van Bart Staes (Verts/ALE) aan de Commissie. Ondersteuning van binnenschepen kleiner dan 1000 ton.

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-2767/99 van Bart Staes (Verts/ALE) aan de Commissie. Ondersteuning van binnenschepen kleiner dan 1000 ton.

Publicatieblad Nr. 303 E van 24/10/2000 blz. 0108 - 0108


SCHRIFTELIJKE VRAAG E-2767/99

van Bart Staes (Verts/ALE) aan de Commissie

(18 januari 2000)

Betreft: Ondersteuning van binnenschepen kleiner dan 1000 ton

Het Europees waterwegennetwerk vormt indien intensief gebruikt door de binnenscheepvaart een belangrijke en milieuvriendelijke bijdrage tot het oplossen van het mobiliteitsvraagstuk. Een goed uitgebouwd en goed onderhouden waterwegennetwerk kan een belangrijke troef zijn om een deel van het vervoer over de weg naar het vervoer over water af te leiden.

Behalve een goede infrastructuur bestaat er echter ook behoefte aan een goed uitgebouwde vloot. De Europese Unie volgde terzake vooral de weg van de schaalvergroting als resultaat van een 10-jarig grootschalig saneringsprogramma (sloopregeling en oud voor nieuw regeling). Bovendien werd via een richtlijn van 1996 een afschaffing van de toerbeurtstelsels uitgevoerd. Gevolg was een sterke daling van de vrachtprijzen. Ondanks de productiviteitsstijging waren vrachten op scheepstypes onder de 1000 ton niet langer kostendekkend.

Toch zou er voldoende aandacht moeten besteed worden aan de instandhouding van een voldoende grote vloot van schepen < 1000 ton. Onder meer de zogenaamde spitsen (350 à 400 ton) en kempenaars zijn uitermate geschikt om een groot gedeelte van het achterland van bepaalde havens te bevoorraden via voornamelijk kleinere vaarwegen. Dit geldt evenzeer voor relatief kleine partijen goederen.

1. Mag ik van de Commissie vernemen hoe zij staat t.o.v. de instandhouding van een voldoende grote vloot van schepen die kleiner zijn dan 1000 ton;

2. Mag ik van de Commissie vernemen welke inspanningen zij bereid is te ondernemen om deze vorm van binnenscheepvaart een toekomstkans te geven en dit beleid in te passen in een poging om ons mobiliteitsprobleem over de weg te verminderen?

Antwoord van mevrouw de Palacio namens de Commissie

(3 maart 2000)

1. De instandhouding van een vloot van schepen van minder dan 1000 ton voor de binnenvaart is een zaak van de exploitanten in de betrokken sector waarover door de Commissie geen standpunt wordt ingenomen. Wel stelt de Commissie vast dat de vloot van kleinere schepen van minder dan 650 ton nog altijd 40 % van de vloot van de Gemeenschap uitmaakt.

2. Het nieuwe beleid ten aanzien van de capaciteit van binnenvaartschepen dat met ingang van april 1999 door de Gemeenschap wordt gevoerd bevoordeelt de bouw van kleinere schepen indien de markt dit wenselijk acht. De Commissie zal maatregelen blijven nemen ten behoeve van het vervoer over de binnenwateren, zodat hiermee een volwaardig alternatief kan worden geboden voor de andere takken van vervoer.