SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 1111/99 van Paul RÜBIG Stand van de mededinging op de gemeenschappelijke markt voor surfplanken
SCHRIFTELIJKE VRAAG nr. 1111/99 van Paul RÜBIG Stand van de mededinging op de gemeenschappelijke markt voor surfplanken
SCHRIFTELIJKE VRAAG P-1111/99
van Paul Rübig (PPE) aan de Commissie
(15 april 1999)
Betreft: Stand van de mededinging op de gemeenschappelijke markt voor surfplanken
De mededingingsvoorschriften van de EU zijn bedoeld om te zorgen voor een concurrerende Europese interne markt en om negatieve gevolgen van een overheersende positie op de gemeenschappelijke markt van een of meerdere ondernemingen te voorkomen. Een groot aantal producenten waarborgt de vrije concurrentie en zorgt daardoor voor een vrije markttoegang en garandeert daardoor principieel ook meer arbeidsplaatsen dan het geval zou zijn in monopolie- of oligopoliestructuren.
Uit Duitse informatie blijkt dat de productiesector van surfplanken na overname van afzonderlijke aanbieders wordt gekenmerkt door een toenemende marktconcentratie.
Hoe beoordeelt de Commissie de markt voor surfplanken en van welke marktaandelen voor de afzonderlijke aanbieders (eventueel zonder het noemen van namen maar wel onder referte naar het land van herkomst) gaat zij uit?
Welke fusie-intenties zijn in de loop van de afgelopen zes maanden bij de mededingingsautoriteit aangemeld?
Zijn maatregelen door de Commissie noodzakelijk geworden en welke heeft zij wellicht reeds genomen en/of gepland?
Antwoord van de heer Van Miert namens de Commissie
(6 mei 1999)
Volgens de Europese regelgeving inzake concentratiecontrole (Verordening (EEG) 4064/89 van de Raad van 21 december 1989 betreffende de controle op concentraties van ondernemingen(1)) moeten bij de Commissie alleen grote concentraties (fusies, acquisities en gemeenschappelijke ondernemingen) met een communautaire dimensie worden aangemeld. Een concentratie heeft een communautaire dimensie indien de omzet van de betrokken ondernemingen bepaalde drempels overschrijdt. Normaliter moet de totale omzet van alle betrokken ondernemingen mondiaal meer dan 5 miljard [fmxeuro] bedragen, terwijl ten minste twee der betrokken ondernemingen in de Gemeenschap een omzet van meer dan 250 miljoen [fmxeuro] moeten behalen. Concentraties waarbij deze drempels niet worden overschreden, vallen onder de bevoegdheid van de nationale mededingingsautoriteiten (zoals het Duitse Bundeskartellamt). Dit geldt voor de overgrote meerderheid van de concentraties.
Tot dusver heeft de Commissie in haar beschikkingenpraktijk nog geen grondige kennis verworven in verband met de markt voor surfplanken. In de voorbije zes maanden heeft zij geen enkele aanmelding ontvangen van een overname in de sector surfplankenproductie; evenmin beschikt zij over aanwijzingen dat er in deze sector een concentratie heeft plaatsgevonden die had moet worden aangemeld overeenkomstig Verordening (EEG) 4064/89. Bijgevolg loopt er voor de surfplankensector momenteel ook geen procedure inzake concentratiecontrole. Misschien hebben nationale mededingingsautoriteiten zaken in dit verband behandeld, en dan kunnen zij hieromtrent informatie verstrekken.
(1) PB L 395 van 30.12.1989.