Home

SCHRIFTELIJKE VRAAG P-2190/99 van Georg Jarzembowski (PPE-DE) aan de Commissie. Goedkeuring van motorvoertuigen in Frankrijk.

SCHRIFTELIJKE VRAAG P-2190/99 van Georg Jarzembowski (PPE-DE) aan de Commissie. Goedkeuring van motorvoertuigen in Frankrijk.

SCHRIFTELIJKE VRAAG P-2190/99

van Georg Jarzembowski (PPE-DE) aan de Commissie

(19 november 1999)

Betreft: Goedkeuring van motorvoertuigen in Frankrijk

In de richtlijnen 96/36/EG(1) en 96/37/EG(2) geeft de Europese Gemeenschap de goedkeuringsvoorwaarden voor motorvoertuigen. Sedert 1 oktober 1999 mogen de lidstaten alleen nog nieuwe motorvoertuigen goedkeuren die zijn uitgerust met veiligheidsgordels op alle zitplaatsen (richtl. 96/36/EG) en waarin het bevestigingssysteem van de zitplaatsen aan richtlijn 96/37/EG voldoet.

Richtlijnen 96/36/EG en 96/37/EG zijn door Frankrijk omgezet bij ministerieel besluit van 5 december 1996 inzake veiligheidsgordels en bevestigingssystemen, bevestiging van de veiligheidsgordels, de weerstand van de zitplaatsen en hun bevestiging en hoofdsteunen in motorvoertuigen, Frans publicatieblad van 18 december 1996, blz. 18622.

Hierin schrijft Frankrijk voor dat vanaf 1 oktober 1999 alle motorvoertuigen die voor de eerste maal in Frankrijk moeten worden goedgekeurd, moeten voldoen aan de bepalingen van de richtlijnen. Dit betekent dat het toepassingsgebied van de richtlijnen zowel nieuwe motorvoertuigen die voor de allereerste keer moeten worden goedgekeurd, alsook oude of gebruikte motorvoertuigen die reeds in een andere lidstaat waren goedgekeurd en thans voor het eerst in Frankrijk moeten worden goedgekeurd, omvat.

Deze regeling voor oude of gebruikte motorvoertuigen kan in strijd zijn met het principe van het vrije verkeer van goederen en betekent een niet-tarifaire handelsbelemmering tussen de lidstaten.

Kan de Commissie naar aanleiding hiervan mededelen:

1. wat haar oordeel is over de wetgeving van de Republiek Frankrijk inzake de goedkeuring van motorvoertuigen die reeds in andere lidstaten zijn goedgekeurd,

2. welke maatregelen zij zal treffen om het vrije goederenverkeer van oude en gebruikte motorvoertuigen naar Frankrijk te waarborgen?

(1) PB L 178 van 17.7.1996, blz. 15.

(2) PB L 186 van 25.7.1996, blz. 28.

Antwoord van de heer Bolkestein namens de Commissie

(6 december 1999)

Het geachte parlementslid heeft de Commissie gewezen op de in Frankrijk geldende voorwaarden voor goedkeuring en inschrijving van eerder in een andere lidstaat ingeschreven touringcars en bussen.

De Commissie heeft contact opgenomen met de Franse overheid en van haar te horen gekregen dat op alle motorvoertuigen (ook touringcars) een gewijzigd besluit van 5 december 1996 van toepassing is. Dit bevat met name bepaalde regels met betrekking tot de bevestiging van veiligheidsgordels, de sterkte van de zitplaatsen en van hun bevestiging en de veiligheidsgordels en bevestigingssystemen in de genoemde voertuigen.

In de oorspronkelijke versie van de betrokken tekst (artikel 8) was bepaald dat eerder in een andere lidstaat ingeschreven voertuigen op de datum van afzonderlijke goedkeuring (d.w.z. wanneer de inschrijving wordt aangevraagd) moesten voldoen aan de eisen voor motorvoertuigen die voor de eerste keer in gebruik worden genomen.

Toen bleek dat deze bepaling voor problemen zorgde, hebben de Franse autoriteiten de betreffende tekst gewijzigd. Het besluit daartoe van 7 september 1999 is goedgekeurd. De eisen voor eerder in een andere lidstaat ingeschreven voertuigen zijn voortaan van toepassing met ingang van de datum van hun eerste ingebruikname (en niet met ingang van de datum van goedkeuring).

Deze wijziging zou de belemmeringen voor het vrije verkeer van goederen waarvan het geachte parlementslid gewag maakt, moeten opheffen.