Home

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-1501/00 van Ilka Schröder (Verts/ALE) aan de Commissie. Sociale normen en rechten van werknemers respectievelijk clausules inzake het milieu in de wereldhandel.

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-1501/00 van Ilka Schröder (Verts/ALE) aan de Commissie. Sociale normen en rechten van werknemers respectievelijk clausules inzake het milieu in de wereldhandel.

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-1501/00 van Ilka Schröder (Verts/ALE) aan de Commissie. Sociale normen en rechten van werknemers respectievelijk clausules inzake het milieu in de wereldhandel.

Publicatieblad Nr. 113 E van 18/04/2001 blz. 0021 - 0021


SCHRIFTELIJKE VRAAG E-1501/00

van Ilka Schröder (Verts/ALE) aan de Commissie

(12 mei 2000)

Betreft: Sociale normen en rechten van werknemers respectievelijk clausules inzake het milieu in de wereldhandel

De Europese Unie heeft zich voorgenomen de verankering van sociale normen in de wereldhandel, bijvoorbeeld in de regels van de WTO, na te streven.

1. Waarom heeft de Europese Commissie nagelaten sociale normen, bijvoorbeeld met betrekking tot de rechten van werknemers, op te nemen in de handelsovereenkomst tussen de EU en Mexico?

2. Zullen in toekomstige bi- en multilaterale overeenkomsten sociale normen en clausules inzake het milieu worden opgenomen? Zo ja, geldt dit dan ook voor de geplande overeenkomst tussen de EU en de Mercosur? Zo nee, waarom niet?

Antwoord van de heer Lamy namens de Commissie

(29 juni 2000)

In Seattle werd bevestigd dat een werkgroep van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) voor handel en werkgelegenheid geen realistisch voorstel is. De weerstand van de ontwikkelingslanden tegen dit idee blijft onwrikbaar en de WTO kan alleen besluiten op dit vlak nemen wanneer er consensus is. De meest zinvolle aanpak is een dialoog, niet een nieuwe regelgevende instantie. Een belangrijke les van Seattle is dat de dialoog zich niet zou moeten beperken tot de kwestie van de voornaamste arbeidsnormen maar ook aspecten van de sociale ontwikkeling moet bestrijken.

De Gemeenschap deed in Seattle tevens een voorstel voor een sterke handels- en milieu component, en zij is ondanks het falen van Seattle van oordeel dat dergelijke doelstellingen met betrekking tot de handel en het milieu steekhoudend zijn. Deze component heeft met name betrekking op de noodzaak duidelijkheid te brengen in de relatie tussen handelsvoorschriften en multilaterale milieu-overeenkomsten, het voorzorgsbeginsel en etiketteringsregels.

1. De handelsovereenkomst tussen de Gemeenschap en Mexico maakt deel uit van een breder kader en is gebaseerd op de Overeenkomst tussen de Gemeenschap en Mexico inzake economisch partnerschap, politieke coördinatie en samenwerking. Samenwerking op sociaal gebied maakt deel uit van deze algemene overeenkomst. De Gemeenschap oordeelde het passender sociale vraagstukken in het kader van de algemene overeenkomst ter sprake te brengen om te onderstrepen dat onze aanpak is gebaseerd op dialoog en samenwerking. Wanneer we deze vraagstukken hadden opgenomen in de handelsovereenkomst dan zou dit ten onrechte kunnen worden uitgelegd als potentiële sancties, hetgeen niet de aanpak is die de Gemeenschap volgt.

2. Wat Mercosur betreft hecht de Gemeenschap ook groot belang aan sociale en milieu-vraagstukken in de algemene context van duurzame ontwikkeling. De onderhandelingen met Mercosur beogen een interregionale associatieovereenkomst die brede betrekkingen omvat, met name een politieke dialoog, handelsaangelegenheden en samenwerking. De onderhandelingen op het gebied van samenwerking omvatten economische samenwerking, sociale en culturele samenwerking met inbegrip van tal van onderwerpen die te maken hebben met sociale zaken, zoals de eerbiediging van de kernconventies van de Internationale Arbeidsorganisatie. De Commissie bereidt tevens een project in sociale vraagstukken voor in het kader van de overeenkomst van 1995. Tot slot is vermeldenswaard dat de Commissie momenteel overweegt een duurzaamheidseffectbeoordeling van de handelsovereenkomst waarover nu onderhandeld wordt uit te voeren zoals de beoordeling die werd uitgevoerd vóór Seattle met het oog op de nieuwe ronde. Doel zou hierbij zijn de verbanden tussen handel, milieu en ontwikkelingsbeleid vast te stellen en op deze basis een geschikt beleidspakket uit te werken voor de onderhandelingen om er voor te zorgen dat de handelsovereenkomst zal bijdragen aan objectieve en duurzame ontwikkeling.