Home

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-2885/00 van Emmanouil Bakopoulos (GUE/NGL) aan de Commissie. Europese infocentra voor de consumenten.

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-2885/00 van Emmanouil Bakopoulos (GUE/NGL) aan de Commissie. Europese infocentra voor de consumenten.

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-2885/00 van Emmanouil Bakopoulos (GUE/NGL) aan de Commissie. Europese infocentra voor de consumenten.

Publicatieblad Nr. 113 E van 18/04/2001 blz. 0204 - 0205


SCHRIFTELIJKE VRAAG E-2885/00

van Emmanouil Bakopoulos (GUE/NGL) aan de Commissie

(14 september 2000)

Betreft: Europese infocentra voor de consumenten

In 1991 is de Europese Commissie van start gegaan met een proefprogramma voor consumentenvoorlichting, waarbij juridische voorlichting wordt gegeven alsook rechtshulp en juridisch advies. Met het oog hierop werden de Europese infocentra voor de consumenten (European Consumer Infocentres) in het leven geroepen.

De Europese Commissie zorgt via haar Directoraat-generaal gezondheid en bescherming van de consument voor de cofinanciering van dit programma met 50 %, met een plafond van 160 000 per centrum. In 1997 werd voorgesteld het plafond op te trekken tot 200 000 en minstens één centrum per land op te richten.

Vandaag, drie jaar later, zijn er slechts in 9 lidstaten infocentra.

Waarom zijn er negen jaar na het opstarten van dit programma zulke teleurstellende resultaten? Waaraan ligt dit en wat denkt de Commissie in de toekomst te doen?

Antwoord van de heer Byrne namens de Commissie

(19 oktober 2000)

De Commissie heeft in 1997 een evaluatie uitgevoerd van het in 1991 gestarte proefproject betreffende de grensoverschrijdende informatiecentra, genaamd Euro-infocentra.

Ingevolge deze evaluatie en in het perspectief van de voltooiing van de interne markt heeft de Commissie besloten over te gaan tot een hervorming van deze transnationale adviesstructuren om hen te ontwikkelen tot een communautair netwerk van Europese consumentencentra.

Hoewel deze Europese consumentencentra nog steeds tot taak hebben de consumenten bij te staan en te adviseren bij met name grensoverschrijdende geschillen, is het duidelijk dat hun hoofdactiviteit er thans in bestaat informatie over consumentenaangelegenheden op communautair niveau in de lidstaten te verspreiden, alsook de uitwisseling van informatie tussen de lidstaten zelf mogelijk te maken.

Verder hangt de opening van Europese centra in alle lidstaten niet alleen af van de goede wil van de Commissie. De medefinanciering door de nationale regering is in de meeste gevallen immers onontbeerlijk, aangezien de nationale consumentenorganisaties niet over de nodige middelen daartoe beschikken.

In het kader van de uitbreiding van het netwerk zal binnenkort een Euro-infocentrum in Zweden worden geopend. De Commissie is ook in gesprek met België, Denemarken, Griekenland, Italië en Nederland.

De Commissie zal het verslag 1999 over de werkzaamheden van de Euro-infocentra direct aan de geachte afgevaardigde toesturen, zodra het beschikbaar is.