Home

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-3066/00 van Sergio Berlato (UEN) en Adriana Poli Bortone (UEN) aan de Commissie. De VIIe EU-campagne voor de bevordering van de olijfolieconsumptie.

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-3066/00 van Sergio Berlato (UEN) en Adriana Poli Bortone (UEN) aan de Commissie. De VIIe EU-campagne voor de bevordering van de olijfolieconsumptie.

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-3066/00

van Sergio Berlato (UEN) en Adriana Poli Bortone (UEN) aan de Commissie

(2 oktober 2000)

Betreft: De VIIe EU-campagne voor de bevordering van de olijfolieconsumptie

Gezien de volgende feiten:

- Bijna een derde van het budget voor de VIIe campagne van de EU Olijfolie: de smaak die ons verenigt., 10,2 miljoen op een totaal budget van 35 mijloen euro, gaat naar Italië en Spanje.

- Beide lidstaten zijn de grootste producenten en consumenten van olijfolie en daarom lijkt het overbodig om een zo groot bedrag te spenderen aan de bevordering van de consumptie van een product dat zowel in Italië als in Spanje overal verspreid en bekend is.

- De vorige zes campagnes hebben slechts weinig resultaat opgeleverd: de consumptie van olijfolie is in sommige lidstaten zoals Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland immers nauwelijks toegenomen. De consumenten in die landen hebben blijkbaar meer belangstelling en een grotere voorkeur voor andere producten van de zogenaamde mediterrane voedingscultuur.

Kan de Commissie de volgende gegevens verstrekken:

1. Welke kredieten zijn en waren er beschikbaar voor de bevordering van de consumptie van olijfolie in de overige lidstaten van de Europese Unie, zowel tijdens de VIIe als in de voorgaande campagnes?

2. Welke informatiecampagnes zijn er gevoerd en wat waren daarbij de specifieke doelstellingen?

3. Aan wie en onder welke voorwaarden zijn de promotiecampagnes in deze landen toevertrouwd?

4. Om welke reden is de verspreiding van de wetenschappelijke kennis over olijfolie onder artsen en andere beroepen in de sector volksgezondheid van de 15 lidstaten toevertrouwd aan Hill & Knowlton Eurosciences Communication in Groot-Brittannië met de medewerking van het Instituut voor onderzoek naar arteriosclerose van de universiteit van Münster in Duitsland en is er niemand uit het Middellandse Zeegebied hierbij betrokken?

5. Hoe staat het met de besteding van de kredieten voor deze lidstaten? Indien er ergens werd bezuinigd, wat is de nieuwe bestemming van de kredieten die oorspronkelijk bestemd waren voor de bevordering van de consumptie van olijfolie?

Antwoord van de heer Fischler namens de Commissie

(20 november 2000)

1. De Commissie zendt het geachte parlementslid en het Secretariaat van het Parlement rechtstreeks een overzicht met de gevraagde gegevens.

2. De algemene doelstelling van de zevende campagne is het verbruik in de producerende lidstaten (Griekenland, Spanje, Italië en Portugal) op het huidige peil te handhaven of zelfs te verhogen en het verbruik in de overige lidstaten te bevorderen. De voornaamste doelgroep zijn de consumenten. In de tweede plaats is de campagne gericht op groepen die een schakelfunctie vervullen tussen verbruikers en producenten, zoals journalisten, handelaren, artsen, voedingsdeskundigen en koks.

Voor de producerende lidstaten heeft de strategie ten doel trouwe consumenten te stimuleren en het imago van olijfolie te moderniseren om jongere verbruikers aan te trekken. Voor de overige lidstaten is de strategie erop gericht consumenten te winnen die nu geen olijfolie gebruiken, en consumenten die nu reeds olijfolie gebruiken ertoe te brengen, dit vaker doen. Zowel de smaak- als de gezondheidsaspecten van olijfolie zullen worden benadrukt. Wegens de omvang van de markt in de producerende lidstaten en ook in Duitsland, Frankrijk, Ierland en het Verenigd Koninkrijk, worden in al die lidstaten reclamecampagnes gevoerd. De campagne omvat ook op de medische wereld en de verbruikers gerichte pr-activiteiten.

Sedert 1990/1991 is het verbruik aanzienlijk gestegen, o.a. in Frankrijk (+ 181 %), het Verenigd Koninkrijk (+ 329 %) en Duitsland (+ 194 %):

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

3. De reclame- en pr-activiteiten, evenals het onderzoek met een verbruikerspanel is via een openbare inschrijving toegewezen. Een lijst van alle zo voor de zevende campagne geselecteerde bureaus wordt rechtstreeks aan het geachte parlementslid en het Secretariaat van het Parlement gezonden. Daarbij is ook aangegeven hoeveel middelen aan elk van die bureaus en aan de betrokken lidstaat toegewezen zijn.

4. Dezelfde procedure is gevolgd voor de keuze van het onderzoeksinstituut dat zich zal bezighouden met de ontwikkeling, bijwerking, verzameling en evaluatie van wetenschappelijk materiaal en met het onderzoek, de goedkeuring en de controle van het materiaal van de reclame- en pr-bureaus dat op gezondheidsaspecten betrekking heeft.

Ook voor de toewijzing van de opdracht voor de verbreiding van wetenschappelijke kennis over de voedingskwaliteiten van olijfolie is men op dezelfde wijze te werk gegaan.

5. De zevende campagne verloopt zeer vlot. Bijgevolg kan worden verwacht dat alle beschikbare middelen (35,3 miljoen), evenals voor de zesde campagne, besteed zullen worden.

Voor het toezicht op het lopende programma zal de Commissie binnenkort een onafhankelijke instelling aanwijzen om evaluaties uit te voeren. Ook deze instelling zal via een inschrijvingsprocedure geselecteerd worden.