Home

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-3715/00 van Giovanni Pittella (PSE) aan de Commissie. Doelstellingen ESF.

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-3715/00 van Giovanni Pittella (PSE) aan de Commissie. Doelstellingen ESF.

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-3715/00 van Giovanni Pittella (PSE) aan de Commissie. Doelstellingen ESF.

Publicatieblad Nr. 151 E van 22/05/2001 blz. 0203 - 0203


SCHRIFTELIJKE VRAAG E-3715/00

van Giovanni Pittella (PSE) aan de Commissie

(30 november 2000)

Betreft: Doelstellingen ESF

Gezien de volgende feiten:

- Sedert 1999 na de goedkeuring van de verordeningen nrs. 1260 en 1784 baseert de rol van het ESF zich op de nieuwe titel werkgelegenheid van het Verdrag van Amsterdam, die weer valt onder het door de Europese Raad van Essen vastgestelde werkgelegenheidsbeleid en de jaarlijkse actieprogramma's voor werkgelegenheid in de lidstaten.

- De fundamentele doelstellingen van het ESF zijn de ondersteuning van de arbeidsmarkt met maatregelen ter bestrijding en voorkoming van de werkloosheid, bevordering van de sociale integratie en van onderwijs- en opleidingssystemen die de tewerkstelling bevorderen, alsmede steun voor vrouwen in het arbeidsproces.

- De overige doelstellingen van het ESF omvatten de bevordering van plaatselijke initiatieven voor de schepping van nieuwe arbeidsplaatsen en de tenuitvoerlegging van het communautaire initiatief ter bestrijding van discriminatie en ongelijke toegang tot de arbeidsmarkt.

- De Europese instellingen zijn zich dus volledig bewust van de prioriteit van de vorming van het menselijk kapitaal in een samenleving die steeds meer wordt gekenmerkt door diepgaande culturele, economische en productieve veranderingen die buitengewoon snel optreden.

- Opleiding, kwaliteit en onderzoek zijn de sterke punten van een beleid dat natuurlijk is gericht op versterking van het Europese systeem in internationaal verband.

- De consolidatie van de structuurvoorzieningen voor opleiding is een noodzakelijke voorwaarde voor de invoering van kwaliteitsnormen voor diegenen die voor de opleiding verantwoordelijk zijn, volgens objectieve parameters en duidelijke en snelle procedures.

Kan de Commissie, en namens haar voorzitter Romano Prodi, meedelen welk soort instrument zij wil voorstellen om, op grond van homogene modaliteiten en parameters, een systeem voor de verbetering van de opleidingsstructuur in de lidstaten in te voeren?

Antwoord van mevr. Diamantopoulou namens de Commissie

(9 januari 2001)

De Commissie erkent de cruciale rol van onderwijs en opleiding voor de economische en sociale ontwikkeling van de Gemeenschap. Aangezien de Europese Raad van Lissabon heeft gewezen op de noodzaak de Europese onderwijs- en opleidingsstelsels aan te passen aan de behoeften van de kennismaatschappij, is er een werkdocument van de Commissie in de vorm van een memorandum opgesteld. Dit verschaft een begrippenkader voor de ontwikkeling van een allesomvattende strategie voor levenslang leren en zal de basis vormen voor een raadplegingsproces van alle belanghebbenden in de eerste helft van 2001. Bovendien is de belangrijke rol van levenslang leren onderstreept in de werkgelegenheidsrichtsnoeren voor 2001. De kwaliteit van de onderwijs- en opleidingsstelsels en de erkenning van kwalificaties en verworven kennis en vaardigheden komen aan bod in de werkgelegenheidsrichtsnoeren en in de communautaire actieprogramma's Socrates (onderwijs) en Leonardo (opleiding).

De uitvoering van de activiteiten van het Europees Sociaal Fonds (ESF) gedurende de komende zes jaar wordt geregeld in Verordening (EG) nr. 1260/1999 van de Raad van 21 juni 1999 houdende algemene bepalingen inzake de Structuurfondsen(1) en Verordening (EG) nr. 1784/1999 van het Parlement en de Raad van 12 juli 1999 betreffende het Europees Sociaal Fonds(2). Deze verordeningen verwijzen niet met zoveel woorden naar gemeenschappelijke normen voor de beroepsopleiding in de lidstaten en er zijn geen plannen om ESF-subsidies te koppelen aan de opstelling van een communautair systeem voor de erkenning van opleidingen. De lidstaten hebben echter de mogelijkheid ESF-middelen te gebruiken om de kwaliteit en relevantie van hun beroepsonderwijs- en -opleidingsstelsels te helpen verbeteren en aldus te beantwoorden aan de werkgelegenheidsrichtsnoeren, waarover verslag zal worden uitgebracht in de jaarlijkse nationale actieplannen inzake werkgelegenheid. Bovendien zal de Commissie het effect van dit beleid in elk ESF-programma beoordelen tijdens de tussentijdse evaluatie in 2003.

(1) PB L 161 van 26.6.1999.

(2) PB L 213 van 13.8.1999.