Home

SCHRIFTELIJKE VRAAG P-3877/00 van Michael Cashman (PSE) aan de Commissie. Tweewielers met elektrische hulpmotor.

SCHRIFTELIJKE VRAAG P-3877/00 van Michael Cashman (PSE) aan de Commissie. Tweewielers met elektrische hulpmotor.

SCHRIFTELIJKE VRAAG P-3877/00 van Michael Cashman (PSE) aan de Commissie. Tweewielers met elektrische hulpmotor.

Publicatieblad Nr. 151 E van 22/05/2001 blz. 0208 - 0209


SCHRIFTELIJKE VRAAG P-3877/00

van Michael Cashman (PSE) aan de Commissie

(4 december 2000)

Betreft: Tweewielers met elektrische hulpmotor

Kan de Europese Commissie bevestigen dat de Europese wet voor tweewielers met elektrische hulpmotor binnenkort de verplichting van gelijktijdig pedaalgebruik oplegt, m.a.w. dat de motor stilvalt wanneer de pedalen niet meer bediend worden? Zo ja, dan moet de Britse wet veranderd worden, want momenteel voorziet die de mogelijkheid om alleen op elektrische motoraandrijving te rijden.

Denkt de Europese Commissie niet dat de geldende beperkingen voor gewicht, motorvermogen en maximum snelheid met motoraandrijving van dat soort voertuigen ruim en afdoend zijn, zodat ze als rijwielen beschouwd kunnen worden?

Antwoord van de heer Liikanen namens de Commissie

(11 januari 2001)

Een voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad(1) tot wijziging van Richtlijn 92/61/EEG van 30 juni 1992 betreffende de goedkeuring van twee- of driewielige motorvoertuigen(2) wordt momenteel in de Werkgroep motorvoertuigen van de Raad besproken. In het oorspronkelijke voorstel van de Commissie, dat het Parlement op 27 oktober 1999 in eerste lezing ongewijzigd heeft goedgekeurd, wordt voor bepaalde voertuigen een uitzondering gemaakt.

Tot de voertuigen waarvoor een uitzondering wordt gemaakt, behoren onder meer rijwielen met trapondersteuning (EPAC's) voorzien van een elektrische hulpmotor met een vermogen van maximaal 0,25 kW waarvan de aandrijfkracht met toenemende snelheid van het voertuig vermindert en bij een snelheid van 25 km/h wordt onderbroken, en die niet uitsluitend door de hulpmotor kunnen worden aangedreven.

Er zijn diverse wijzigingsvoorstellen van de lidstaten besproken, maar er is nog geen besluit gevallen. De Commissie kan dan ook op dit moment niet voorspellen in hoever de tekst in het gemeenschappelijk standpunt van de Raad zal worden gewijzigd en of bijvoorbeeld bij EPAC's de verplichting van gelijktijdig pedaalgebruik wordt opgelegd.

(1) PB C 337 E van 28.11.2000.

(2) PB L 225 van 10.8.1992.