Home

SCHRIFTELIJKE VRAAG P-0065/00 van Carlo Fatuzzo (PPE-DE) aan de Commissie. Luchthavens van Milaan Malpensa - Linate - Orio al Serio.

SCHRIFTELIJKE VRAAG P-0065/00 van Carlo Fatuzzo (PPE-DE) aan de Commissie. Luchthavens van Milaan Malpensa - Linate - Orio al Serio.

SCHRIFTELIJKE VRAAG P-0065/00

van Carlo Fatuzzo (PPE-DE) aan de Commissie

(18 januari 2000)

Betreft: Luchthavens van Milaan Malpensa Linate Orio al Serio

De Europese Gemeenschap heeft de luchthavens van Milaan opgenomen op de lijst van luchthavens van categorie 1 en tevens aangegeven dat het geheel bestaat uit de luchthavens Milaan Linate, Milaan Malpensa en Bergamo Orio al Serio (genoemd als bestemming onder de officiële naam Milano Orio International Airport).

Het vliegveld Milaan Malpensa is een van de projecten die op Europees niveau de hoogste prioriteit hebben gekregen en ontvangt van de EIB een bedrag van 500 miljard.

In het ontwikkelingsplan voor de luchthavens van Milaan, dat destijds door de regering is goedgekeurd en waarmee ook de Gemeenschap heeft ingestemd, is een belangrijke plaats gereserveerd voor het vliegveld Bergamo Orio al Serio als knooppunt in het oosten van Lombardije; de luchthaven heeft daarop aanzienlijke investeringen gedaan (de afgelopen drie jaar heeft alleen al de beheersmaatschappij honderd miljard geïnvesteerd).

De stop op het overhevelen van vluchten van Linate naar Malpensa, die enkele uren voor de geplande termijn van 15 december 1999 is ingesteld, heeft algehele onzekerheid doen ontstaan over de toekomst van het luchtverkeer in Noord-Italië, en dat heeft gevolgen voor het verloop van de grensoverschrijdende verbindingen met Europa en voor de ontwikkeling van die met het Middellandse-Zeegebied.

Welke maatregelen denkt de Europese Gemeenschap te treffen om ervoor te zorgen dat de vastgestelde programma's in acht worden genomen en dat een halt wordt toegeroepen aan het verlies aan efficiëntie en competitiviteit van de luchthavens als gevolg van een onhoudbare concurrentie tussen Malpensa, Linate en Bergamo Orio al Serio, in strijd met de voorschriften voor de activiteit op de luchthaven Linate (die immers uitsluitend open zou moeten blijven voor de verbinding Milaan-Rome Fiumicino)?

Antwoord van mevrouw de Palacio namens de Commissie

(6 maart 2000)

De Commissie heeft geen enkele rechtstreekse bevoegdheid ten aanzien van de goedkeuring van maatregelen die genomen worden om het verlies aan efficiëntie en concurrentievermogen van een luchthavensysteem een halt toe te roepen. Dit probleem dat hier verward wordt met de definitie van regels voor de verdeling van het verkeer tussen de luchthavens van eenzelfde luchthavensysteem valt onder de bevoegdheden van de lidstaten uit hoofde van hun nationale vervoerbeleid zoals dat uitdrukkelijk bepaald wordt in artikel 8, lid 1, van Verordening (EG) nr. 2408/92(1). De rol van de Commissie beperkt zich ertoe om de verenigbaarheid van dat soort regels met het communautaire recht te controleren, met name met de beginselen van niet-discriminatie en proportionaliteit.

De Italiaanse autoriteiten hebben besloten om het overhevelen van vluchten van Linate naar Malpensa dat aanvankelijk tussen 15 december 1999 en 15 januari 2000 zou plaatsvinden, stop te zetten. Dit besluit is genomen vanwege de onzekerheden welke ontstaan zijn doordat in Malpensa maatregelen zijn genomen die ten doel hebben om de gevolgen voor het milieu van deze luchthaven te beperken. Het is derhalve thans de taak van de Italiaanse autoriteiten om met inachtneming van het communautaire recht nieuwe regels vast te stellen voor een verdeling van het verkeer over het luchthavensysteem in en rond Milaan (Malpensa, Linate en Orio al Serio).

(1) Verordening (EEG) nr. 2408/92 van de Raad van 23 juli 1992 betreffende de toegang van communautaire luchtvaartmaatschappijen tot intracommunautaire luchtroutes, PB L 240 van 24.8.1992.