SCHRIFTELIJKE VRAAG E-0126/00 van Carmen Cerdeira Morterero (PSE) aan de Commissie. Vertraging op de luchthaven van Madrid-Barajas.
SCHRIFTELIJKE VRAAG E-0126/00 van Carmen Cerdeira Morterero (PSE) aan de Commissie. Vertraging op de luchthaven van Madrid-Barajas.
SCHRIFTELIJKE VRAAG E-0126/00
van Carmen Cerdeira Morterero (PSE) aan de Commissie
(27 januari 2000)
Betreft: Vertraging op de luchthaven van Madrid-Barajas
De Vereniging van Europese Luchtvaartmaatschappijen, de AEA, heeft onlangs haar gegevens over de werking van de voornaamste Europese luchthavens in het derde trimester van 1999 bekendgemaakt. De conclusies zijn vernietigend voor de luchthaven van Madrid, die in negatieve zin alleen nog voorafgegaan wordt door Barcelona en Milaan-Malpensa. Volgens de gegevens vertrekt meer dan de helft van de vliegtuigen (51,9 %) met vertraging vanaf Barajas en bedraagt de gemiddelde vertraging bij het opstijgen 43 minuten. De situatie bij de aankomst is niet beter, want ze gebeurt in 47,7 % van de gevallen met vertraging, en de gemiddelde wachttijd bedraagt 45 minuten.
De studie heeft ook de oorzaken van de vertragingen bekeken, en daaruit blijkt duidelijk de verantwoordelijkheid van de luchthaven zelf, want maar 16 % van de vertragingen is het gevolg van vertraging op andere luchthavens, terwijl de verkeersleiding van de luchthaven en het laden en onderhoud van de vliegtuigen op de grond verantwoordelijk tekenen voor 31,5 %. Kortom, uit de gegevens blijkt dat er op Barajas wantoestanden heersen die de luchthaven zelf te verantwoorden heeft.
Gezien die gegevens, en de wens van de Europese Commissie om over een eengemaakt Europees luchtruim te kunnen beschikken, die door Europees commissielid de Palacio zelf uitgesproken is:
- Welke maatregelen kan de Europese Commissie treffen om de toestand op de Europese luchthavens te verbeteren?
- Bestaat er een of andere initiatief van de Europese Commissie in die zin?
Antwoord van mevrouw de Palacio namens de Commissie
(20 maart 2000)
De Commissie is het ermee eens dat de vertragingen in het luchtverkeer en de congestie in het luchtruim onaanvaardbare proporties hebben aangenomen en acht drastische maatregelen dringend noodzakelijk.
De Commissie verzamelt geen statistische gegevens over de vertragingen in de luchthavens. Uit het door de Vereniging van Europese Luchtvaartmaatschappijen (AEA) gepubliceerde verslag over de punctualiteit in het derde kwartaal van 1999 kan echter worden afgeleid dat op vele Europese vliegvelden buitensporige vertragingen optreden.
Ten aanzien van de vertragingen die te wijten zijn aan de luchtverkeersleiding, heeft de centrale eenheid van Eurocontrol voor de verkeersstroomregeling gemeld dat er in december problemen waren en dat de vertraging voor alle vluchten in Spanje groter was dan in andere staten zoals bijvoorbeeld Nederland, Frankrijk en Zwitserland. De redenen voor deze vertragingen waren personeelsschaarste en slechte weersomstandigheden (hoofdzakelijk mist). De situatie is sindsdien aanzienlijk verbeterd. De vertragingen in Madrid zijn in januari met meer dan de helft verminderd ten opzichte van die van december. Dit betekent dat Barajas niet langer behoort tot de vliegvelden met de grootste vertragingen.
Met betrekking tot eventuele maatregelen ter verbetering van de situatie op de Europese vliegvelden, heeft de Commissie op 1 december een mededeling goedgekeurd met de titel de schepping van een gemeenschappelijk Europees luchtruim. Daarin worden de oorzaken van deze situatie geanalyseerd en aanbevelingen gedaan voor een aantal maatregelen op het niveau van zowel de lidstaten als de Gemeenschap.
Voorts is een studiegroep op hoog niveau opgericht om onder voorzitterschap van de met vervoer en energie belaste Vice-voorzitter van de Commissie de problemen in verband met vertragingen bij de luchtverkeersleiding onder de loep te nemen. De studiegroep zal deze taak in juni 2000 afronden en de Commissie zal over de gemaakte vorderingen verslag uitbrengen aan Raad en Parlement.