Home

SCHRIFTELIJKE VRAAG P-0370/00 van Maria Sanders-ten Holte (ELDR) aan de Commissie. Blokkades van Franse vrachtwagenchauffeurs.

SCHRIFTELIJKE VRAAG P-0370/00 van Maria Sanders-ten Holte (ELDR) aan de Commissie. Blokkades van Franse vrachtwagenchauffeurs.

SCHRIFTELIJKE VRAAG P-0370/00

van Maria Sanders-ten Holte (ELDR) aan de Commissie

(4 februari 2000)

Betreft: Blokkades van Franse vrachtwagenchauffeurs

Op 31 januari 2000 zijn op tientallen plaatsen bij de Duitse, Belgische en Italiaanse grens met Frankrijk blokkades opgeworpen door Franse vrachtwagenchauffeurs.

1. Wat kunnen wegvervoerders in de toekomst doen om in geval van dreigende blokkades economische schade te vermijden, wanneer alternatieve routes niet voorhanden zijn?

2. Wat kan de Commissie doen om bij dreigende blokkades economische schade in de transportsector te vermijden/beperken?

3. Ziet de Commissie voor haarzelf een actieve rol weggelegd in de informatievoorziening naar beroepsorganisaties in geval van wegblokkades?

Antwoord van de heer Bolkesteinnamens de Commissie

(29 februari 2000)

Het geachte parlementslid wijst de Commissie op de grote economische gevolgen die de grensblokkades van de Franse vrachtwagenschauffeurs op 31 januari 2000 voor ondernemingen in andere lidstaten hebben gehad.

De Commissie benadrukt dat, overeenkomstig het gemeenschapsrecht, de lidstaten in dergelijke omstandigheden alle noodzakelijke en passende maatregelen moeten nemen om het vrije verkeer van goederen op hun grondgebied te herstellen. Zij herinnert er ook aan dat de lidstaten de schade moeten vergoeden die particulieren geleden hebben door schendingen van het gemeenschapsrecht die deze lidstaten aan te rekenen zijn.

Sinds de inwerkingtreding van Verordening (EG) nr. 2679/98 van de Raad van 7 december 1998 inzake de werking van de interne markt wat het vrije verkeer van goederen tussen de lidstaten betreft(1), beschikt de Commissie over een instrument waarmee zij, binnen het kader van haar bevoegdheden, snel kan ingrijpen in dergelijke situaties. Krachtens deze verordening zijn de lidstaten ook verplicht om de Commissie in kennis te stellen van acties van particulieren die ernstige gevolgen kunnen hebben voor het vrije verkeer van goederen.

De Commissie deelt het geachte parlementslid mee dat de Franse autoriteiten in het kader van dit conflict de Commissie op 28 januari 2000 hebben meegedeeld dat zij alles in het werk zouden stellen om de andere lidstaten zoveel mogelijk actuele informatie te verstrekken en om het vrije verkeer van goederen te vergemakkelijken, zonder in te grijpen in het stakingsrecht.

Nog steeds in het kader van deze verordening heeft de Commissie op maandag 31 januari 2000 de Franse autoriteiten verzocht om aanvullende informatie over dit conflict en over de maatregelen die kunnen worden getroffen om het vrije verkeer te herstellen.

In hun antwoord van 1 februari 2000 hebben de Franse autoriteiten gepreciseerd dat de ordediensten opdracht hadden gekregen voor wegomleggingen te zorgen en de betrokkenen de nodige informatie te verschaffen. Zij voegden eraan toe dat zij, overeenkomstig artikel L.2216-3 van de code général des collectivités locales, maatregelen zouden treffen die het mogelijk maken eventuele eisen tot schadevergoeding later te onderzoeken.

De Commissie herinnert eraan dat zij, in elke fase van de procedure van Verordening (EG) nr. 2679/98, de ontvangen informatie onmiddellijk meedeelt aan alle lidstaten. Deze snelle informatie-uitwisseling moet de lidstaten in de mogelijkheid stellen om de nodige maatregelen te treffen teneinde het bedrijfsleven op de hoogte te brengen van de moeilijkheden waarmee zij op Frans grondgebied kunnen worden geconfronteerd.

(1) PB L 337 van 12.12.1998.