SCHRIFTELIJKE VRAAG E-0417/00 van Maurizio Turco (TDI) aan de Commissie. Begrotingsstructuur werkt praktijk van onechte subsidies in de hand.
SCHRIFTELIJKE VRAAG E-0417/00 van Maurizio Turco (TDI) aan de Commissie. Begrotingsstructuur werkt praktijk van onechte subsidies in de hand.
SCHRIFTELIJKE VRAAG E-0417/00
van Maurizio Turco (TDI) aan de Commissie
(23 februari 2000)
Betreft: Begrotingsstructuur werkt praktijk van onechte subsidies in de hand
Aangezien mevrouw Schreyer mijn eerste vraag(1) niet goed heeft begrepen, heb ik haar anders geformuleerd:
1. Volgens het Comité der Wijzen: ten aanzien van de subsidieregelingen leidt de deel A-deel B-nomenclatuur niet tot meer helderheid; integendeel, zij is daar juist een bron van verwarring. (mldr) de meeste subsudieregelingen (zijn) in feite verkapte contracten. In aanbeveling 4 stelt het Comité het nog duidelijker: de bestaande begrotingsnomenclatuur, gebaseerd op het onderscheid dat het financieel reglement maakt tussen deel A voor administratieve uitgaven en deel B voor operationele uitgaven is in de praktijk niet toe te passen. Dat leidt bij de toekenning van vastleggingskredieten tot allerlei gedraai. Ik wil antwoord op de volgende vraag: denkt de Commissie inzake subsidies JA of NEE de nomenclatuur deel A-deel B te handhaven?
Omdat men op de tweede vraag zelfs geen antwoord heeft proberen te geven, stel ik haar nogmaals:
2. Welke zijn de als contracten vermomde subsidies die het Comité heeft opgespoord, wie zijn de verantwoordelijken, welke initiatieven denkt de Commissie te nemen, en binnen welke termijn? In zijn tweede rapport beweert het Comité dat veel subsidies in feite verkapte contracten zijn. Weet de Commissie of deze bewering berust op indrukken van de wijzen en zo ja hoe denkt de Commissie haar goede naam te redden? Of is de bewering gebaseerd op objectieve bevindingen en wil de Commissie de verantwoordelijken achterhalen en maatregelen tegen hun nemen?
(1) PB C 225 E van 8.8.2000, blz. 115.
Antwoord van mevrouw Schreyer namens de Commissie
(3 mei 2000)
1. In de huidige nomenclatuur, die is vastgelegd in het Financieel Reglement, is de begroting van de Commissie verdeeld in twee delen: deel A voor administratieve uitgaven en deel B voor beleidsuitgaven. Omdat de begroting van de Gemeenschap in omvang is toegenomen, zowel qua beleidsterreinen als in financiële zin, is dit onderscheid minder duidelijk geworden en biedt het niet langer duidelijk zicht op de verdeling van de middelen en de verslaglegging daarover.
In het kader van de op activiteiten gebaseerde begroting onderzoekt de Commissie mogelijke wijzigingen van de begrotingsnomenclatuur. Deze wijzigingen zullen erop gericht zijn een begroting op beleidsbasis op te stellen en de begroting van de Commissie doorzichtiger te maken. Met het oog op een gezond beheer blijft de Commissie echter het onderscheid tussen administratieve uitgaven en beleidsuitgaven bij de uitvoering van de begroting van essentieel belang vinden, maar zij is niet voornemens de huidige verdeling in deel A en deel B te handhaven.
Wijzigingen kunnen slechts geleidelijk worden aangebracht, omdat daarvoor ook het Financieel Reglement moet worden herzien. Bovendien bevatten de huidige financiële vooruitzichten een rubriek waarin alle administratieve uitgaven van de verschillende instellingen zijn ondergebracht (rubriek 5), zodat een oplossing op interinstitutioneel niveau nodig is.
2. Het Comité van onafhankelijke deskundigen heeft bij de Commissie geen specifieke gevallen van als subsidies vermomde contracten gemeld. Het Comité was het in algemene zin oneens met het onderscheid dat de Commissie bij haar uitgaven maakt tussen een subsidie en een contract, omdat subsidies ook meestal een element van voor wat hoort wat kennen, en dus eigenlijk ook een soort contract zijn. De Commissie is het ermee eens dat bij de meeste subsidies sprake is van dit aspect van voor wat hoort wat en van wederzijdse verplichtingen zoals bij een contract, maar zij bestrijdt dat subsidies daarom gelijk kunnen worden gesteld aan contracten, en aanvaardt niet dat sprake zou zijn van onechte subsidies.
De Commissie heeft in het vademecum voor subsidies(1) dat 1 januari 1999 van kracht is geworden al richtsnoeren geformuleerd voor het onderscheid tussen subsidies en contracten, waarbij dezelfde beginselen inzake transparantie en gelijke behandeling voor beide soorten uitgaven gelden.
(1) http://europa.eu.int/comm/secretariat_general/sgc/info_subv/intro_funding.htm.