Home

SCHRIFTELIJKE VRAAG P-0669/00 van Anna Terrón i Cusí (PSE) aan de Commissie. Omzetting van richtlijn 92/61/EEG in de Spaanse wetgeving.

SCHRIFTELIJKE VRAAG P-0669/00 van Anna Terrón i Cusí (PSE) aan de Commissie. Omzetting van richtlijn 92/61/EEG in de Spaanse wetgeving.

SCHRIFTELIJKE VRAAG P-0669/00

van Anna Terrón i Cusí (PSE) aan de Commissie

(29 februari 2000)

Betreft: Omzetting van richtlijn 92/61/EEG in de Spaanse wetgeving

In het kader van de omzetting van richtlijn 92/61/EEG(1) in de Spaanse wetgeving werden diverse wettelijke voorschriften uitgevaardigd betreffende de goedkeuring, het in het verkeer brengen en de registratie van voertuigen. Een van de recentste teksten op dit gebied is het bij koninklijk decreet 2822/98 van 23 december goedgekeurde algemeen reglement voor voertuigen. Dit reglement bevat voorschriften voor twee- en driewielige en lichte vierwielige motorvoertuigen die de in de richtlijn omschreven technische kenmerken bezitten.

Is de Commissie ervan op de hoogte dat lichte vierwielige motorvoertuigen in Spanje naar het zich laat aanzien worden gediscrimineerd door de bedekte overheidssteun aan Spaanse fabrikanten van twee- en driewielige bromfietsen en motorfietsen, die in strijd is met het Gemeenschapsrecht?

Bovendien zouden lichte vierwielers in Spanje ook worden benadeeld door fiscale belemmeringen. Op deze motorvoertuigen wordt immers met terugwerkende kracht dezelfde indirecte belasting toegepast als op de andere motorvoertuigen die onder richtlijn 92/61 vallen, met name wat de BTW en de speciale belasting voor bepaalde vervoermiddelen betreft.

Impliceert een correcte toepassing van bovengenoemde richtlijn niet dat lichte vierwielige motorvoertuigen en twee- en driewielige motorvoertuigen op dezelfde manier worden behandeld?

(1) PB L 225 van 10.8.1992, blz. 72.

Antwoord van de heer Bolkestein namens de Commissie

(24 maart 2000)

Artikel 1, lid 2, van Richtlijn 92/61/EEG van de Raad van 30 juni 1992 betreffende de goedkeuring van twee- of driewielige motorvoertuigen verdeelt de voertuigen waarop de richtlijn van toepassing is onder in bromfietsen, motorrijwielen en driewielers. Gezien artikel 1, lid 3, is de richtlijn eveneens van toepassing op motorvoertuigen met vier wielen (vierwielers) die voldoen aan de kenmerken van artikel 1, lid 3, sub a) en b).

Bij schrijven van 29 januari 1993 werd de Commissie door de Spaanse autoriteiten van de omzetting van de richtlijn in kennis gesteld. De Spaanse autoriteiten deden de Commissie daarbij ook een kopie van het rechtsinstrument waarbij deze omzetting gestalte kreeg toekomen: ministerieel besluit (orden ministerial) 18634 van 24 juli 1992, gepubliceerd in Staatsblad (Boletín Oficial) nr. 187, blz. 27373) van 5 augustus 1992.

Volgens de gegevens waarover de Commissie beschikt is er geen sprake van verkapte steun aan de fabrikanten van bromfietsen en motorrijwielen met twee of drie wielen.

De Commissie is op de hoogte van de verschillende fiscale behandeling in Spanje van twee- of driewielige bromfietsen en vierwielige bromfietsen. Voor bromfietsen met twee of drie wielen met een cilinderinhoud van minder van 50 cm3 geldt een verlaagd btw-tarief, terwijl op andere bromfietsen het normale tarief wordt toegepast. Aangezien bromfietsen niet voorkomen in bijlage H (Lijst van de leveringen van goederen en de diensten waarop verlaagde btw-tarieven mogen worden toegepast) bij de Zesde Richtlijn 77/388/EEG van de Raad van 17 mei 1977 betreffende de harmonisatie van de wetgevingen der Lid- Staten inzake omzetbelasting Gemeenschappelijk stelsel van belasting over de toegevoegde waarde: uniforme grondslag(1), zal de Commissie de opportuniteit bestuderen van een procedure hierover in het kader van artikel 226 (ex artikel 169) van het EG-verdrag. Een speciale belasting wordt in Spanje geheven op bepaalde transportmiddelen bij de eerste definitieve registratie in Spanje van nieuwe of gebruikte motorvoertuigen, met uitzondering van bepaalde categorieën voertuigen, zoals motorrijwielen met twee of drie wielen met een cilinderinhoud van niet meer dan 250 cm3. Voor de registratie van lichte vierwielers geldt deze belasting echter wel. Aangezien deze belasting niet Europees is geharmoniseerd, staat het Spanje vrij te kiezen op welke categorieën het land deze toepast.

(1) PB L 145 van 13.6.1977.