SCHRIFTELIJKE VRAAG P-1282/00 van Dana Scallon (PPE-DE) aan de Commissie. Transportcorridor Dublin/Sligo.
SCHRIFTELIJKE VRAAG P-1282/00 van Dana Scallon (PPE-DE) aan de Commissie. Transportcorridor Dublin/Sligo.
SCHRIFTELIJKE VRAAG P-1282/00
van Dana Scallon (PPE-DE) aan de Commissie
(12 april 2000)
Betreft: Transportcorridor Dublin/Sligo
De Doelstelling 1-regio in het noordwesten van Ierland is een perifere regio waarvan het potentieel nog niet ten volle wordt benut, grotendeels als gevolg van de zeer slechte infrastructuurverbindingen.
Uit het onlangs gepubliceerde nationale ontwikkelingsplan blijkt dat de Ierse regering geen plannen heeft om de belangrijkste corridor tussen Dublin en Sligo, die tevens de belangrijkste verbindingsweg voor de gehele noordwestelijke regio vormt, uit te bouwen tot vierbaanssnelweg. Slechts een kort traject (37 mijl) tussen Dublin en Kinnegad en enkele ringwegen om steden worden verbreed tot standaard vierbaansweg. Dit besluit is genomen omdat de regering van opvatting is dat de huidige verkeersstromen investeringen niet rechtvaardigen. In het licht van deze verklaring wordt de Commissie verzocht de volgende vragen te beantwoorden.
In het belang van het regionaal en het vervoersbeleid zou aan de genoemde verbinding een hogere prioriteit moeten worden gegeven dan zij momenteel krijgt. Kan de Commissie meedelen wat haar standpunt terzake is?
Hoe raamt de Commissie het vervoersvolume in deze regio? Beschikt de Commissie over gedetailleerde statistieken over deze route en zo ja, rechtvaardigt dit volume een verbreding?
Is de Commissie van opvatting dat een verbreding van het wegenstelsel bevorderlijk is voor de economische, sociale en industriële ontwikkeling van deze regio?
Heeft de Commissie in haar herziene voorstel inzake de Trans-Europese vervoersnetwerken toegezegd een verbreding van deze route te overwegen?
Antwoord van mevrouw de Palacio namens de Commissie
(10 mei 2000)
De N4-weg is opgenomen in bijlage I van de communautaire richtsnoeren voor de ontwikkeling van een Trans-Europees vervoersnet (TEN-T) die in 1996 door het Parlement en de Raad werden goedgekeurd(1). Als dusdanig erkent de Gemeenschap het strategische belang van de N4 voor het realiseren van de communautaire doelstellingen, zoals de goede werking van de interne markt en de versterking van de economische samenhang.
Artikel 9 van de richtsnoeren stelt dat het weggedeelte van het Trans-Europese vervoersnet moet bestaan uit autosnelwegen en wegen van hoge kwaliteit mldr die de gebruikers een hoog, homogeen en continu niveau van dienstverlening, comfort en veiligheid garanderen. Bovendien moeten alle projecten van gemeenschappelijk belang voor de ontwikkeling van het netwerk volgens analyses van de sociaal-economische kosten en baten potentieel economisch levensvatbaar zijn.
Het Ierse nationale ontwikkelingsplan stelt dat er aan de N4 tussen Kinnegad en Sligo verdere grote verbeteringen zullen worden uitgevoerd als onderdeel van een programma dat op een kwalitatief goede dienstverlening gericht is. De onderhandelingen over het communautaire bestek tussen de Commissie en de Ierse autoriteiten zijn afgerond. Het bestek voorziet voor de Border, de Midlands en de Western Region effectief in steun voor wegen naar het westen en het noordwesten. In het bestek wordt de N4 specifiek aangewezen voor verbetering, maar uit hoofde van het subsidiariteitsbeginsel wordt de selectie van specifieke projecten aan de nationale overheid overgelaten. In dit verband heeft de Commissie een behoeftenstudie inzake wegen medegefinancierd in het kader van het operationele programma voor het vervoer dat nu als oriëntering zal dienen voor de selectie van projecten, met inbegrip van de N4 en andere wegen naar het westen. De besluiten van deze studie en meer recente overzichten van het verkeersvolume vormen de veiligste manier om beslissingen te nemen over de verbetering van de wegen teneinde tot een betere sociaal-economische ontwikkeling van het noordwesten te komen. Bovendien moeten voor grote infrastructuurprojecten een kosten-batenanalyse en een milieueffectbeoordeling worden uitgevoerd. De strikte toepassing van deze technieken biedt een grotere garantie dat de verbetering van de wegen op basis van objectieve criteria gerechtvaardigd is.
De Commissie gaat momenteel na of en hoe de richtsnoeren voor het Trans-Europese vervoersnet moeten worden herzien om rekening te houden met de technologische en economische veranderingen. Hierbij worden de in bijlage I opgenomen kaarten van het netwerk onderzocht. De bevindingen van dat onderzoek zullen worden gepubliceerd in een verslag dat deze zomer aan het Parlement en de Raad zal worden voorgelegd.
(1) Beschikking nr. 1692/96/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 1996 betreffende communautaire richtsnoeren voor de ontwikkeling van een Trans-Europees vervoersnet PB L 228 van 9.9.1996.