SCHRIFTELIJKE VRAAG E-3515/00 van Werner Langen (PPE-DE) aan de Commissie. Spoedmaatregelen ter compensatie van extra lasten als gevolg van hogere energiekosten.
SCHRIFTELIJKE VRAAG E-3515/00 van Werner Langen (PPE-DE) aan de Commissie. Spoedmaatregelen ter compensatie van extra lasten als gevolg van hogere energiekosten.
SCHRIFTELIJKE VRAAG E-3515/00
van Werner Langen (PPE-DE) aan de Commissie
(13 november 2000)
Betreft: Spoedmaatregelen ter compensatie van extra lasten als gevolg van hogere energiekosten
Frankrijk, België en Nederland hebben spoedmaatregelen genomen om de aanzienlijke extra lasten als gevolg van de gestegen energiekosten te compenseren.
Kan de Commissie mededelen:
1. wat deze spoedmaatregelen concreet inhouden;
2. of de getroffen maatregelen verenigbaar zijn met het EG-Verdrag of tegen het Europese mededingingsrecht indruisen;
3. of de Commissie voornemens is maatregelen te nemen?
Antwoord van mevrouw de Palacio namens de Commissie
(9 januari 2001)
Naast België, Frankrijk en Nederland hebben ook Spanje, Italië en Engeland spoedmaatregelen genomen, of zijn ze van plan deze te nemen om de extra lasten als gevolg van de gestegen energiekosten te verminderen.
Op basis van de informatie waarover de Commissie op dit moment beschikt, zien de maatregelen voor het wegvervoer er concreet als volgt uit:
a) Frankrijk plant voor de periode 1 januari 2000-31 december 2001 een uitzonderlijke terugbetaling krachtens een verlaging van de TIPP (accijns op minerale oliën) zowel voor voertuigen voor goederenvervoer waarvan het gewicht meer dan 7,5 ton bedraagt, als voor voertuigen met meer dan negen zitplaatsen van ondernemingen voor passagiersvervoer over de weg. De Franse regering plant vanaf 2002 ook de integrale terugbetaling van jaarlijkse stijgingen van de TIPP, wat ongeveer overeenkomt met +0,07 FRF (ongeveer 0,10 euro) per liter dieselolie. Frankrijk is bovendien ook van plan om vanaf 2001 een aflossingssysteem in te voeren dat is gebaseerd op de terugbetaling aan de vervoerders van goederen over de weg van de extra BTW die door de staat wordt geïnd als gevolg van de stijging van de petroleumprijs. In een brief van 17 oktober 2000 heeft Frankrijk ook gevraagd of het alle verlagingen mag blijven toepassen, inclusief alle accijnsvrijstellingen waarvan sprake is in Beschikking nr. 1999/880/EG van de Raad(1).
b) Nederland is van plan voor de periode van 1 januari 2000 tot 31 december 2000 een uitzonderlijke terugbetaling te verlenen aan elke transportfirma krachtens een bijkomende vermindering van de accijnsbelasting op diesel die door bedrijfsvoertuigen wordt gebruikt. Gezien de beschikking van de Raad nr. 1999/880/EG(3), heeft Nederland bovendien gevraagd om tot 31 december 2002 deze vermindering op de diesel te mogen toepassen alsook, tot 31 december 2005, een gedifferentieerde accijnsbelasting op vloeibaar petroleumgas (LPG) dat wordt gebruikt als brandstof voor voertuigen voor openbaar vervoer. Daarenboven zal de Nederlandse regering vanaf 1 januari 2001 verlaagde accijnstarieven toepassen, via een prijsvermindering aan de pomp, op diesel met een laag zwavelgehalte.
c) Italië heeft in september 2000 een besluit aangenomen dat voor de periode van 1 september 2000 tot 31 december 2000 voorziet in een terugbetaling van de extra verlaging van de accijns op diesel voor ondernemingen die goederen over de weg vervoeren en waarvan de voertuigen een gewicht hebben van meer dan 3,5ton, voor openbare ondernemingen die het lokale vervoer verzorgen alsook voor de taxi's. Gezien de Beschikking van de Raad nr. 2000/446/EG(2), heeft Italië ook gevraagd tot 31 december 2002 het verminderde accijnstarief op diesel die wordt gebruikt door de wegvervoerders te mogen blijven toepassen.
d) België voorziet voor bepaalde vrachtwagens in een betaling na het verlopen van de termijn, en niet meer op voorhand, van de verkeersvoorheffing, in een wijziging van het jaarlijkse belastingtarief op verzekeringscontracten alsook in het afschaffen van de algemene heffing op inschrijvingen of vernieuwde inschrijvingen.
e) Spanje heeft in oktober 2000 een besluit aangenomen dat spoedmaatregelen beoogt voor de landbouw-, visserij- en transportsector. Wat de transportsector betreft gaat het onder andere om steun in de vorm van een belastingvermindering voor investeringen ten behoeve van de installatie van zowel navigatie- en plaatsbepalingsystemen via satelliet, als van toegangsmiddelen voor gehandicapte personen bij passagiersvoertuigen, als om steun voor vervoerders van 60 tot 65 jaar die de transportsector verlaten. Bovendien wordt de eventuele steun onderzocht voor de aankoop van voertuigen die minder vervuilend en veiliger zijn.
f) Op basis van de beschikbare informatie blijkt Engeland van plan te zijn om in het budget voor 2001 een verlaagd accijnstarief in te voeren voor diesel met een laag zwavelgehalte, een fiscale vermindering voor de minst vervuilende alternatieve brandstoffen, een aanpassing van de verkeersbelasting op grond van het gehalte van de CO2-uitstoot van het voertuig, een tijdelijke terugbetaling van de verkeersbelasting voor zware vrachtwagens. Engeland is ook van plan om voor de periode 2001-2204 een fonds op te richten dat de innovatie, de modernisering en de vermindering van de invloed op het milieu van het goederenvervoer over de weg wil bevorderen.
De Commissie heeft onlangs een voorstel aan de Raad van Ministers ter goedkeuring voorgelegd, om bepaalde van de hierboven genoemde afwijkingen te mogen verlengen tot een latere datum, en met name die welke betrekking hebben op brandstofaccijnzen, zonder afbreuk te doen aan artikel 87 van het EG-Verdrag. Om iedere intra-communautaire concurrentievervalsing te vermijden, analyseert de
Commissie bijgevolg elk van deze dossiers grondig in het licht van het Europese recht inzake staatssteun. Overwegen wordt om een formele onderzoeksprocedure in te stellen ten aanzien van sommige van deze maatregelen.
(1) Beschikking van de Raad van 17 december 1999 waarbij de lidstaten toestemming wordt verleend de voor bepaalde, voor specifieke doeleinden gebruikte minerale oliën bestaande verlagingen of vrijstellingen van het accijnsrecht toe te passen of te blijven toepassen, PB L 331 van 23.12.1999.
(2) Beschikking van de Raad van 17 juli 2000 waarbij Italië wordt gemachtigd een gedifferentieerd accijnstarief toe te passen op bepaalde minerale oliën die gebruikt worden voor bijzondere doeleinden, PB L 180 van 19.7.2000.
(3) Beschikking van de Raad van 17 december 1999 waarbij de lidstaten toestemming wordt verleend de voor bepaalde, voor specifieke doeleinden gebruikte minerale oliën bestaande verlagingen of vrijstellingen van het accijnsrecht toe te passen of te blijven toepassen, PB L 331 van 23.12.1999.