Home

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-0460/01 van Paulo Casaca (PSE) aan de Commissie. Tromboses bij vliegtuigpassagiers.

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-0460/01 van Paulo Casaca (PSE) aan de Commissie. Tromboses bij vliegtuigpassagiers.

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-0460/01 van Paulo Casaca (PSE) aan de Commissie. Tromboses bij vliegtuigpassagiers.

Publicatieblad Nr. 318 E van 13/11/2001 blz. 0057 - 0058


SCHRIFTELIJKE VRAAG E-0460/01

van Paulo Casaca (PSE) aan de Commissie

(19 februari 2001)

Betreft: Tromboses bij vliegtuigpassagiers

In haar antwoord op mijn vraag E-2020/99(1) over plaatsgebrek bij het vliegtuigvervoer van passagiers, heeft de Commissie meegedeeld dat zij dit vraagstuk aan de hand van een discussienota zou behandelen.

Geheel verrassend wordt in deze discussienota (punt 2.1) niet alleen beweerd dat er voor tromboses bij vliegtuigpassagiers nog niet genoeg wetenschappelijke bewijzen zijn om dit probleem serieus te nemen, maar wordt bovendien gesteld dat de krappe zitplaatsruimte de passagiers een betere bescherming bieden bij noodlandingen.

Na ongeveer een jaar is mij nog steeds geen enkel wetenschappelijk bewijs bekend voor de stelling dat de onderbrenging van vliegtuigpassagiers in extreem krappe ruimtes tot meer veiligheid leidt. Veeleer blijkt uit tal van wetenschappelijke publicaties, empirische bewijzen en de publieke opinie dat tromboses bij vliegtuigpassagiers onder andere te wijten zijn aan het onderbrengingsbeleid. Er wordt zelfs van uitgegaan dat de incidentie van deze ziekte bij 1 op 1000 ligt (Aerospace Medical Association - Air Transport Medicine Committee, Traveller's Thrombosis, Deep Vein Thrombosis associated with Travel, januari 2001).

Tromboses bij vliegtuigpassagiers zijn een van de voor de hand liggende gevolgen van de onmenselijke wijze waarop passagiers vaak door luchtvaartmaatschappijen worden behandeld. En ook reumatische aandoeningen, claustrofobie en zelfs syndromen als air rage, waaraan in het document ampel aandacht wordt besteed zonder op de redenen hiervoor in te gaan, houden natuurlijk verband met dit feit.

Tegen deze achtergrond wordt de Commissie verzocht het volgende mede te delen:

1. Is de Commissie niet van mening dat zij haar standpunt betreffende de onderbrenging van vliegtuigpassagiers in uiterst krappe ruimtes zou moeten herzien?

2. Is de Commissie niet van mening dat de beginselen van de Europese wetgeving inzake de minimale ruimtes bij het vervoer van kippen, varkens en andere dieren ook van toepassing zouden moeten verklaard op het vervoer van mensen in vliegtuigen?

(1) PB C 219 E van 1.8.2000, blz. 68.

Antwoord van mevrouw de Palacio namens de Commissie

(8 mei 2001)

De Commissie is zich ervan bewust dat het risico op trombose voor de passagiers kan toenemen of dat andere schade aan de gezondheid kan worden toegebracht tijdens langeafstandsvluchten. Niettemin is zij van mening dat een wetsvoorstel van de Commissie niet kan worden gerechtvaardigd op basis van de huidige stand van de kennis. De internationaal uitgevoerde wetenschappelijke studies moeten worden herzien alvorens er conclusies uit te trekken betreffende eventuele communautaire acties ter bescherming van de gezondheid van de passagiers. Dat geldt ook voor andere overwegingen die een rol spelen bij het bepalen van de zitplaatsruimte van de passagiers, naast de beoogde snelle evacuatie uit vliegtuigen.

Het door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) op 12 en 13 maart georganiseerde overleg over dit onderwerp bevestigt overigens het gebrek aan concrete bewijzen voor het verband tussen het risico op trombose en luchtreizen. De WHO stelt voor een aantal epidemiologische studies over de risico's, de omvang van het probleem en de risicofactoren uit te voeren, en verder ook studies om de omgevingsfactoren vast te stellen (cabinedruk, zuurstofgehalte, alcoholgebruik en gebrek aan lichaamsbeweging) en ten slotte een onderzoek naar de doeltreffendheid van de verschillende preventieve maatregelen. Diverse luchtvaartmaatschappijen stelden voor om ook financieel aan deze studies bij te dragen.

De Commissie is voornemens de ontwikkelingen in het onderzoek op dit gebied nauwlettend in het oog te houden. In dit opzicht zal zij ook rekening houden met de resultaten van het Dynasafe-onderzoeksproject, dat wordt gefinancierd in het kader van het vijfde kaderprogramma voor onderzoek en technologische ontwikkelin van de Gemeenschap(1).

(1) COM(97) 553 def.