Home

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-0614/02 van Rosa Miguélez Ramos (PSE) aan de Commissie. Opleiding van zeevarenden.

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-0614/02 van Rosa Miguélez Ramos (PSE) aan de Commissie. Opleiding van zeevarenden.

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-0614/02 van Rosa Miguélez Ramos (PSE) aan de Commissie. Opleiding van zeevarenden.

Publicatieblad Nr. 205 E van 29/08/2002 blz. 0172 - 0174


SCHRIFTELIJKE VRAAG E-0614/02

van Rosa Miguélez Ramos (PSE) aan de Commissie

(6 maart 2002)

Betreft: Opleiding van zeevarenden

Op 4 april 2001 heeft de Commissie de Raad en het Europees Parlement een mededeling doen toekomen inzake de opleiding en rekrutering van zeevarenden(1). Het doel van deze mededeling was een grondige analyse te verrichten van de huidige situatie op het gebied van onderwijs en opleiding voor zeevarenden, een overzicht te geven van de wetgevende en andere maatregelen die de Commissie reeds heeft genomen en initiatieven te bevorderen die verbetering kunnen brengen in de situatie, zowel van de zijde van de sociale partners in het zeevervoer als van de verstrekkers van onderwijs en opleidingen voor zeevarenden.

Ondanks de titel had deze mededeling echter alleen betrekking op de sector van het zeevervoer. De volledige Europese visserijsector werd uitgesloten, ondanks het grote aantal werknemers in deze sector, de moeilijke omstandigheden waarin zij hun werk doen en het hoge ongevallenpercentage.

Waarom heeft de Commissie de visserijsector van haar voorstellen uitgesloten?

Is de Commissie voornemens een aanvullend initiatief uit te werken met voorstellen voor de opleiding en rekrutering van zeevarenden in de visserijsector?

(1) COM(2001) 188 def.

Antwoord van de heer Fischler namens de Commissie

(16 april 2002)

De mededeling van de Commissie waarnaar het geachte parlementslid verwijst, gaat specifiek over het personen- en goederenvervoer over zee. Feit is dat deze sector te kampen heeft met een groot gebrek aan personeel, met name aan officieren. Het doel van bovengenoemde mededeling is tweeledig: het scheppen van een aantrekkelijker klimaat aan boord door verbetering van de veiligheid en de levensomstandigheden enerzijds, en het waarborgen van een kwalitatief hoogstaande zeevaartopleiding door het aanbieden van hoogwaardig onderwijs aan de wal en aan boord anderzijds. Dit zou de sector beter in staat moeten stellen personeel aan te werven.

Hoewel een aantal van de in deze mededeling behandelde onderwerpen ook op de visserij kan worden betrokken, is de hierin uitgestippelde strategie niet op deze categorie zeevarenden gericht.

De Commissie is zich bewust van het feit dat de situatie ten aanzien van de opleiding van vissers minstens zo zorgelijk, zo niet nog zorgelijker is dan in het zeevervoer. Het gaat om een gevaarlijk en zwaar beroep dat vaak wordt uitgeoefend door personen die daarvoor onvoldoende zijn opgeleid. Met name kwesties als opleiding, veiligheid of milieubescherming op visserijgebied vragen naar de mening van de Commissie om een specifieke aanpak.

De Commissie wil het geachte parlementslid attenderen op het bepaalde in de kaderrichtlijn 89/391/EEG van de Raad van 12 juni 1989 betreffende de tenuitvoerlegging van maatregelen ter bevordering van de verbetering van de veiligheid en de gezondheid van de werknemers op het werk(1) en in de dochterrichtlijn 93/103/EG van de Raad van 23 november 1993 betreffende de minimumvoorschriften inzake veiligheid en gezondheid bij het werk aan boord van vissersvaartuigen(2), waarin uitgebreide voorschriften zijn vastgesteld voor de voorlichting en opleiding die aan werknemers moeten worden gegeven.

Met name artikel 9, lid 2, van Richtlijn 93/103/EG bepaalt dat in de opleiding aandacht dient te worden besteed aan brandbestrijding, het gebruik van reddings- en overlevingsmiddelen, het gebruik van het vistuig en de aandrijfsystemen, alsmede aan de verschillende signaleringsmethoden, met name door middel van gebaren.

Voorts is in artikel 10 van Richtlijn 93/103/EG vastgelegd dat personen die het gezag over een vaartuig kunnen krijgen, een gedegen opleiding dienen te ontvangen inzake:

a) de preventie van beroepsziekten en arbeidsongevallen aan boord en de maatregelen die bij ongevallen moeten worden getroffen;

b) de stabiliteit van het vaartuig en de handhaving daarvan onder normale omstandigheden tijdens het vissen;

c) navigatie en radioverbindingen, met inbegrip van procedures.

Daarnaast zijn in artikel 5 van Richtlijn 92/29/EEG van de Raad van 31 maart 1992 betreffende minimumvoorschriften inzake veiligheid en gezondheid ter bevordering van betere medische hulpverlening aan boord van schepen(3), uitgebreide voorschriften opgenomen voor voorlichting en opleiding op het gebied van medische hulpverlenings- en levensreddende maatregelen die bij een ongeval of een medisch spoedgeval terstond moeten worden genomen.

De problematiek rond de aanwerving van personeel is in de visserij niet dezelfde als in het zeevervoer. De visserijsector heeft niet te kampen met een echt personeelstekort, maar oefent te weinig aantrekkingskracht uit op de jongeren. Op dit punt dienen dan ook maatregelen te worden genomen waarmee het imago van deze sector kan worden opgekrikt.

In 2001 is een Groenboek verschenen over het gemeenschappelijk visserijbeleid(4) dat met alle betrokken partijen, inclusief het Parlement, is besproken. Op basis van deze discussies werkt de Commissie aan een mededeling over de hervorming van het gemeenschappelijk visserijbeleid die momenteel in de afrondende fase verkeert. Hierin zal ook aandacht worden besteed aan de problemen op het gebied van opleiding en veiligheid. Deze mededeling zal, net als een aantal wetgevingsvoorstellen voor het nieuwe gemeenschappelijk visserijbeleid na 2002, nog voor de zomer van 2002 aan het Europees Parlement worden voorgelegd.

(1) PB L 183 van 29.6.1989.

(2) PB L 307 van 13.12.1993.

(3) PB L 113 van 30.4.1992.

(4) COM(2001) 135 def.