Home

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-2282/02 van Bernd Lange (PSE) aan de Commissie. Tanken van auto's met een gasinstallatie binnen de EU.

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-2282/02 van Bernd Lange (PSE) aan de Commissie. Tanken van auto's met een gasinstallatie binnen de EU.

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-2282/02 van Bernd Lange (PSE) aan de Commissie. Tanken van auto's met een gasinstallatie binnen de EU.

Publicatieblad Nr. 309 E van 12/12/2002 blz. 0219 - 0219


SCHRIFTELIJKE VRAAG E-2282/02

van Bernd Lange (PSE) aan de Commissie

(24 juli 2002)

Betreft: Tanken van auto's met een gasinstallatie binnen de EU

Steeds opnieuw ontvang ik klachten over problemen bij het tanken van personenauto's met een gasinstallatie binnen de EU.

Aangezien er blijkbaar geen voor alle landen geldende normen bestaan, is het voor eigenaars van auto's met een gasinstallatie onmogelijk met één enkel systeem binnen Europa hun gastank te vullen. Dit zorgt voor aanzienlijke extra kosten en moeite. Daarnaast weigeren sommige tankstations gas aan toeristen of buitenlanders te leveren. In enkele landen van de EU zijn er bovendien te weinig tankstations voor LPG.

Wat zal de Commissie ondernemen om de standaardisering op dit gebied te bevorderen? Welke stappen heeft zij genomen om het autorijden op gas aantrekkelijker voor de consument te maken?

Antwoord van de heer Liikanen namens de Commissie

(5 september 2002)

Nieuwe voertuigen die kunnen rijden op gas, zoals vloeibaar petroleumgas (LPG) of gecomprimeerd aardgas (CNG), en voertuigen die zijn omgebouwd om op gas te rijden, moeten voldoen aan bepaalde communautaire voorschriften inzake de veiligheid van de gasinstallatie op het voertuig en het ontwerp van de brandstofvulopening. Zo bevat Reglement nr. 67 van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) de voorschriften voor de typegoedkeuring van LPG-installaties op motorvoertuigen en stelt Reglement nr. 110 de voorschriften vast voor de typegoedkeuring van CNG-installaties op motorvoertuigen. Beide reglementen worden voor de EG-typegoedkeuring van complete voertuigen in acht genomen. Dientengevolge moeten voertuigen met een gasinstallatie die volgens de voorschriften van een van beide reglementen is ontworpen, de desbetreffende brandstof overal in de Gemeenschap kunnen tanken.

Een wijziging van Reglement nr. 67 is momenteel in voorbereiding om de veiligheid van LPG-installaties nog te verbeteren en de werkzaamheden in het VN/ECE-forum moeten zijn beëindigd voordat de Gemeenschap een besluit kan nemen over eventuele nieuwe amendementen. De Gemeenschap overweegt ook een voorstel te doen voor toetreding tot een nieuw VN/ECE-reglement betreffende de typegoedkeuring van LPG- en CNG-retrofitsystemen. Het voorstel voor toetreding tot dit nieuwe ontwerp-reglement over retrofitsystemen, dat binnenkort via de instemmingsprocedure aan het Europees Parlement zal worden voorgelegd, kan worden beschouwd als de snelste manier om de standaardisering te bevorderen en voertuigen op gas aantrekkelijker te maken voor de consument.

De Commissie is niet specifiek bevoegd om zich te richten tot de tankstations in de Gemeenschap die gas verkopen. Er zijn evenwel diverse lidstaten die programma's uitvoeren om het gebruik van voertuigen op alternatieve brandstof aan te moedigen, zoals nieuwe voertuigen die zowel op benzine als op LPG of CNG kunnen rijden (bi-fuelvoertuigen) of bestaande voertuigen die dankzij retrofitsystemen ook op gas kunnen rijden.