Home

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-2738/02 van Charles Tannock (PPE-DE)en Theresa Villiers (PPE-DE) aan de Commissie. Status van het Londense Congestieplan.

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-2738/02 van Charles Tannock (PPE-DE)en Theresa Villiers (PPE-DE) aan de Commissie. Status van het Londense Congestieplan.

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-2738/02 van Charles Tannock (PPE-DE)en Theresa Villiers (PPE-DE) aan de Commissie. Status van het Londense Congestieplan.

Publicatieblad Nr. 110 E van 08/05/2003 blz. 0098 - 0098


SCHRIFTELIJKE VRAAG E-2738/02

van Charles Tannock (PPE-DE)en Theresa Villiers (PPE-DE) aan de Commissie

(30 september 2002)

Betreft: Status van het Londense Congestieplan

In februari 2003 zal de burgemeester van Londen, de heer Kenneth Livingstone, een omstreden pioneer Road User Charging Scheme introduceren. Dit plan, bekend onder de naam congestieheffing, voorziet in een heffing van een vast bedrag van 5 GBP per dag per wegvoertuig dat een aangewezen zone in Central London binnenrijdt. Een van de voorspelde negatieve effecten zal zijn dat het verkeer dat momenteel dwars door het centrum van Londen rijdt, zal uitwijken naar de rondweg met als gevolg meer geluidsoverlast en meer verontreiniging door uitlaatgassen in de Londense buitenwijken, wat schadelijke gevolgen zou kunnen hebben voor de bewoners aldaar. Een aantal andere steden in het Verenigd Koninkrijk overweegt soortgelijke plannen.

Kan de Commissie mededelen of zij de Londense congestieheffing beschouwt als een werk voor stadsprojecten in de zin van Richtlijn 85/337/EEG(1) (als gewijzigd bij Richtlijn 97/11/EEG(2)), welke richtlijn is omgezet in Britse nationale wetgeving op het gebied van de ruimtelijke ordening, en zo ja, of hiervoor een effectbeoordelingsrapportage nodig is wil het Verenigd Koninkrijk geen inbreuk maken op zijn wettelijke verplichtingen op dit terrein?

(1) PB L 175 van 5.7.1985, blz. 40.

(2) PB L 73 van 14.3.1997, blz. 5.

Antwoord van mevrouw Wallström namens de Commissie

(4 november 2002)

De voor Londen voorgestelde congestieheffing valt niet onder het toepassingsgebied van de milieueffectbeoordelingsrichtlijn (Richtlijn 85/337/EEG van de Raad van 27 juni 1985 betreffende de milieueffectbeoordeling van bepaalde openbare en particuliere projecten zoals gewijzigd bij Richtlijn 97/11/EG van 3 maart 1997, bijlage II, punt 10, sub b) als Stadsontwikkelingsprojecten, met inbegrip van de bouw van winkelcentra en parkeerterreinen. In de richtlijn wordt verstaan onder projecten de uitvoering van bouwwerken of de totstandbrenging van andere installaties of werken (artikel 1, sub 2). In de nationale richtsnoeren(1) van november 2000 (voor Engeland en Wales) met betrekking tot milieueffectbeoordelingen is bijlage II, punt 10, sub b, volgens deze benadering in nationale wetgeving omgezet. De congestieheffing valt onder de nationale bevoegdheid en dient bijgevolg bij de bevoegde lokale planningsautoriteiten aanhangig te worden gemaakt.

(1) Environmental Impact Assessment a guide to procedures, DETR/National Assembly for Wales, November 2000.