SCHRIFTELIJKE VRAAG P-3856/02 van Eija-Riitta Korhola (PPE-DE) aan de Commissie. Consumentenprijzen van producten uit de rechtvaardige handel.
SCHRIFTELIJKE VRAAG P-3856/02 van Eija-Riitta Korhola (PPE-DE) aan de Commissie. Consumentenprijzen van producten uit de rechtvaardige handel.
20.3.2004 | NL | Publicatieblad van de Europese Unie | CE 70/26 |
(2004/C 70 E/028)
SCHRIFTELIJKE VRAAG P-3856/02
van Eija-Riitta Korhola (PPE-DE) aan de Commissie
(6 januari 2003)
Betreft: Consumentenprijzen van producten uit de rechtvaardige handel
De rechtvaardige handel is goed voor een relatief groot deel van de consumptie in Europa. Het omzetcijfer van de rechtvaardige handel bedroeg in 1997 naar schatting 200-250 miljoen euro. 11 % van de Europese burgers koopt producten die uit de rechtvaardige handel afkomstig zijn en volgens studies is de vraag naar deze producten bijzonder groot.
De Europese Unie heeft al initiatieven met betrekking tot de rechtvaardige handel opgestart en daarnaast worden acties op touw gezet door burgerverenigingen en organisaties die merken uit de rechtvaardige handel promoten. Ook worden projecten in de ontwikkelingslanden gefinancierd. Op wetgevingsgebied heeft de Unie de beginselen van de rechtvaardige handel in de praktijk gebracht via talrijke instrumenten, zoals bijvoorbeeld de maatregelen in het kader van het communautaire systeem van preferentiële douanetarieven. Maar ondanks alle maatregelen kosten de producten in kwestie althans in Finland nog altijd veel meer dan gewone producten.
Hoe omvangrijk is de steun voor producten uit de rechtvaardige handel?
Weet de Commissie hoe de consumentenprijzen van de producten uit de rechtvaardige handel zich op dit ogenblik verhouden tot de prijzen van gewone producten en wat bij de totstandkoming van de consumentenprijzen van producten uit de rechtvaardige handel de belangrijkste kostenposten zijn?
In hoeverre kunnen de nationale autoriteiten op deze prijzen nog invloed uitoefenen?
Antwoord van de heer Lamy namens de Commissie
(24 januari 2003)
De grotere aandacht van een deel van het publiek voor producten uit eerlijke handel is onder meer een gevolg van de diverse bewustwordingscampagnes die op nationaal niveau hebben plaatsgevonden, vaak gecofinancierd door de Gemeenschap. Cofinanciering van particuliere initiatieven is onderdeel van de beperkte financiële steun voor activiteiten op het gebied van eerlijke handel die de Commissie verleent aan niet-gouvernementele organisaties in de Unie en groepen van producenten in ontwikkelingslanden. Op nationaal niveau kunnen andere vormen van steun voorkomen, maar de Commissie gaat niet na wat het totale bedrag van die steun is.
De Commissie heeft nooit een gedetailleerd onderzoek verricht naar de prijsstructuur van producten uit eerlijke handel, aangezien het daarbij gaat om commerciële beslissingen binnen de betrokken organisaties. Bovendien zijn er grote onderlinge verschillen, afhankelijk van het product en de oorsprong ervan. In brede kring wordt echter aanvaard dat de detailhandelsprijs voor deze producten hoger is dan die van vergelijkbare producten die niet uit eerlijke handel afkomstig zijn. De oorzaak daarvan ligt in de extra kosten voor productie en marketing, het feit dat de afnemer toezegt meer dan de marktprijs van de betrokken goederen te betalen, en de tot dusver beperkt gebleven schaalvoordelen.
Wat betreft de mogelijkheid voor nationale autoriteiten om invloed uit te oefenen op deze prijzen: dergelijke beïnvloeding moet in overeenstemming blijven met de EU-wetgeving en de internationale verplichtingen van de lidstaten en de Unie. Op de langere duur kan echter waarschijnlijk alleen een aanhoudende groei van de vraag van de Europese consument naar producten uit eerlijke handel tot grote prijsverlagingen leiden.