Home

SCHRIFTELIJKE VRAAG P-0893/02 van Paul Lannoye (Verts/ALE) aan de Commissie. Partnerschapsovereenkomst ADP-SAB.

SCHRIFTELIJKE VRAAG P-0893/02 van Paul Lannoye (Verts/ALE) aan de Commissie. Partnerschapsovereenkomst ADP-SAB.

SCHRIFTELIJKE VRAAG P-0893/02

van Paul Lannoye (Verts/ALE) aan de Commissie

(22 maart 2002)

Betreft: Partnerschapsovereenkomst ADP-SAB

In maart 1999 is een partnerschapsakkoord getekend tussen de vennootschap ADP (Parijse luchthavens) en de vennootschap SAB, die de luchthaven van Luik-Bierset beheert. Het akkoord bevat clausules volgens welke de Luikse luchthaven vluchten op Parijs mag verwerken ingeval van verzadiging van de Parijse luchthavens.

In de zin van het voorstel voor een richtlijn(1) betreffende de vaststelling van regels en procedures met betrekking tot de invoering van geluidgerelateerde exploitatiebeperkingen op luchthavens in de Gemeenschap, zoals geamendeerd door het Europees Parlement, kan het vliegveld van Roissy worden opgenomen in de lijst van grootstedelijke luchthavens (bijlage 1), in tegenstelling tot vliegveld Luik. Dit betekent dat aan eerstgenoemde luchthaven strengere exploitatie-eisen kunnen worden gesteld aan vliegtuigen uitgerust met een hushkit. Het ligt voor de hand dat dergelijke vliegtuigen naar Luik zullen worden omgeleid, met alle geluidsoverlast vandien voor de omwonenden van deze luchthaven.

Is de Commissie niet van oordeel dat het hier gaat om verplaatsing van overlast, voortvloeiend uit een geïnstitutionaliseerde vorm van milieudumping?

Is het gewraakte partnerschapsakkoord in overeenstemming met de eisen van het communautaire milieubeleid, en dan met name de artikelen 174 en 175 van het Verdrag?

(1) COM(2001) 695 def.

Antwoord van mevrouw de Palacio namens de Commissie

(18 april 2002)

De vraag verwijst naar een in maart 1999 ondertekend partnerschapsakkoord tussen de ADP (Aéroports de Paris) et de SAB, beheerder van de luchthaven van Luik-Bierset.

De Commissie is niet op de hoogte van de details van dit akkoord; evenwel wijzen de gegevens erop dat het geen enkele verwijzing naar de geluidskenmerken van vliegtuigen bevat. Het spreekt vanzelf dat de vliegtuigen die mogelijkerwijze van het vliegveld van Roissy zullen worden omgeleid (evenals welke afkomstig zijn van andere vliegvelden) in ieder geval dezelfde geluidsnormen moeten respecteren als die welke van toepassing zijn op andere vliegtuigen die op Luik-Bierset aankomen.

In tegenstelling tot wat is gezegd in de tweede alinea van de vraag van het geachte parlementslid betreffende het voorstel voor een richtlijn, is het vliegveld van Roissy niet opgenomen in de lijst van grootstedelijke luchthavens.

In ieder geval hoeft een luchthaven niet op de lijst van grootstedelijke luchthavens voor te komen om een verbod te kunnen instellen op vliegtuigen die uitgerust zijn met een hushkit en die zich op de grens van de twee geluidsnormen bevinden. Ingevolge de criteria van de richtlijn kunnen de andere vliegvelden ook vluchten verbieden van dergelijke vliegtuigen die zijn uitgerust met een hushkit, dat wil zeggen vliegtuigen die niet voldoen aan de certificeringgrenswaarden, verhoogd met een marge van vijf decibel, van boekdeel I, deel II van hoofdstuk 3 van bijlage 16 van het akkoord betreffende het verdrag inzake de Internationale burgerluchtvaart.

De Commissie is van oordeel dat deze richtlijn de benodigde middelen biedt aan elke lidstaat om een buitensporige toename van het vliegtuiglawaai rondom vluchthavens te ondervangen.

De Commissie is om deze redenen van oordeel dat er geen enkele kans is op institutionalisering van een internationale dumping en dat de kwestie betreffende de overeenstemming met artikelen 174 en 175 van het EG-Verdrag niet aan de orde is.