Home

SCHRIFTELIJKE VRAAG P-0922/02 van Ilda Figueiredo (GUE/NGL) aan de Commissie. Tijdelijk beschermingsmechanisme voor de scheepsbouw.

SCHRIFTELIJKE VRAAG P-0922/02 van Ilda Figueiredo (GUE/NGL) aan de Commissie. Tijdelijk beschermingsmechanisme voor de scheepsbouw.

SCHRIFTELIJKE VRAAG P-0922/02

van Ilda Figueiredo (GUE/NGL) aan de Commissie

(26 maart 2002)

Betreft: Tijdelijk beschermingsmechanisme voor de scheepsbouw

In de conclusies van de Raad van ministers van Industrie en Energie van 4 en 5 december 2001 wordt gewag gemaakt van een diepgaand debat in de Raad over het voorstel voor een verordening ter invoering van een tijdelijk beschermingsmechanisme voor de communautaire scheepsbouw. Omdat de Raad echter niet tot een gekwalificeerde meerderheid kon komen ten aanzien van het Commissievoorstel besloot hij tijdens een volgende zitting op dit dossier terug te komen.

Kan de Commissie aangeven:

- of er een herziening van het oorspronkelijke Commissievoorstel in voorbereiding is?

- zo ja, in welke richting gaat het voorstel met name wat betreft de verlenging van de termijn voor steun tot eind 2003? Wanneer zal het voorstel door de Raad worden behandeld?

Antwoord van de heer Monti namens de Commissie

(25 april 2002)

De Raad Industrie van 5 december 2001 heeft geen beslissing genomen met betrekking tot het voorstel van de Commissie over een Tijdelijk Beschermingsmechanisme voor scheepsbouw(1), waarbij het in de bedoeling lag eventuele steun van de Gemeenschap te verlenen tegen Korea in het kader van de Wereldhandelsorganisatie.

Het Tijdelijk Beschermingsmechanisme was beperkt in tijd en reikwijdte. De segmenten die voor steun in aanmerking kwamen in het kader van het voorstel werden aangegeven in het onderzoekstelsel van de Commissie in het kader van de Richtlijn van de Raad (EG) nr. 3286/94 van 22 december 1994 tot vaststelling van communautaire procedures op het gebied van het gemeenschappelijk handelsbeleid met het oog op de uitoefening van de rechten van de Gemeenschap in het kader van de internationale handelsregels, in het bijzonder die welke zijn vastgesteld onder de auspiciën van de regeling inzake handelsbelemmeringen(2) met betrekking tot de Koreaanse scheepsbouw, wat leidde tot aanzienlijke nadelen door de onbillijke Koreaanse praktijken. De steun in het kader van de Tijdelijke Beschermingsmechanismen zouden dienovereenkomstig beperkt zijn gebleven tot containerschepen en tankers voor allerlei producten en chemische producten.

In november 2001 werd de Commissie gevraagd om de scheepsbouw binnen de Gemeenschap aan te passen met het oog op het Tijdelijk Beschermingsmechanisme. Zodra bedoelde onderzoekingswerkzaamheden zullen zijn afgerond, zullen de resultaten ervan worden voorgelegd aan de Raad (het Comité Tijdelijk Beschermingsmechanisme). Wat de huidige stand van zaken betreft, kan de Commissie bevestigen dat een herziening van het voorstel slechts kan plaatsvinden indien een en ander kan worden gewaarborgd op grond van de bevindingen van het bijgewerkte verslag inzake het Tijdelijk Beschermingsmechanisme.

(1) PB C 304 E van 30.10.2001.

(2) PB L 349 van 31.12.1994.