SCHRIFTELIJKE VRAAG E-1080/02 van Erik Meijer (GUE/NGL) aan de Commissie. Grensoverschrijdende spoorweg Groningen-Bremen; het vinden van een publieksvriendelijke en doelmatige oplossing voor hervatting van de dienst.
SCHRIFTELIJKE VRAAG E-1080/02 van Erik Meijer (GUE/NGL) aan de Commissie. Grensoverschrijdende spoorweg Groningen-Bremen; het vinden van een publieksvriendelijke en doelmatige oplossing voor hervatting van de dienst.
SCHRIFTELIJKE VRAAG E-1080/02
van Erik Meijer (GUE/NGL) aan de Commissie
(18 april 2002)
Betreft: Grensoverschrijdende spoorweg Groningen-Bremen; het vinden van een publieksvriendelijke en doelmatige oplossing voor hervatting van de dienst
1. Is de Commissie het met mij eens dat de gang van zaken met betrekking tot zowel de heraanleg als de exploitatie van de korte grensoverschrijdende spoorlijn tussen Nieuweschans en Leer een voorbeeld is van tekortschietende samenwerking tussen lidstaten van de EU en zelfs de indruk wekt dat er helemaal geen EU bestaat, en dat hier al helemaal geen recht wordt gedaan aan het EU-streven om juist de traditionele achterstelling van grensregio's en belemmeringen op grensoverschrijdende verbindingen te beëindigen?
2. Acht de Commissie het nog langer aanvaardbaar dat het korte grensoverschrijdende verbindingstraject tussen de spoorwegnetten van Nederland en Duitsland, die in deze omgeving beide met uurdiensten worden bereden, als gevolg van misverstanden, conflicten en strijdige belangen blijft functioneren als onnodige barrière die het gebruik van het spoor voor grensoverschrijdend verkeer ernstig bemoeilijkt?
3. Acht de Commissie het aanvaardbaar dat de treinen voor personenvervoer niet op dit traject terugkeren, of hoogstens met een verbinding die als gevolg van de noodzaak tot een extra overstap kwalitatief slechter zal zijn dan bestond vóór het opschorten van de oude verbinding in 2000?
4. Is de Commissie het met mij eens dat de meest voor de hand liggende, publieksvriendelijke, doelmatige en betaalbare oplossing is dat de bestaande uurdienst Groningen-Nieuweschans over een korte afstand over de grens wordt doorgetrokken naar Leer, in plaats van zoals voorheen enkele speciale grensoverschrijdende treinen per dag te laten rijden of een in frequentie sterk beperkte pendeldienst Nieuweschans-Leer in te zetten?
5. Wat denkt de Commissie te ondernemen om deze langdurig voortslepende reeks onvruchtbare conflicten op de kortst mogelijke termijn te helpen beëindigen en te bewerkstelligen dat het oorspronkelijke doel van de vernieuwing, een verbeterde en meer frequente treinverbinding met zo weinig mogelijk overstappen tussen Groningen en Bremen, zonder verdere vertraging wordt bereikt?
Gecombineerd Aanvullend antwoordvan mevrouw de Palacio namens de Commissieop de schritftelijke vragen E-1078/02, E-1079/02 en E-1080/02
(27 september 2002)
De bevoegde Duitse en Nederlandse instanties hebben de Commissie gemeld dat de werkzaamheden ter verbetering van het baanvak Groningen-Leer voltooid zijn en dat er op dit ogenblik drie treinen in beide richtingen rijden via de grensovergang nabij Nieuweschans (NL) aan de Nederlands-Duitse grens. Tegen eind 2002 zal deze frequentie worden opgevoerd tot zeven rechtstreekse treinen in beide richtingen.
De overheid heeft in 1999/2000 voor deze dienst een openbare aanbesteding georganiseerd. Het contract voor de binnenlandse diensten in Groningen werd toegekend aan Noordned. Voor de grensoverschrijdende dienstverlening doken verschillende moeilijkheden op, onder andere in verband met rollend materieel en gediplomeerd personeel. Pas daarna kon men een overeenkomst sluiten met de spoorwegondernemingen Noordned en DB Regio.
De studie OGM (Organisation, Gestion, Marketing)(1) die de Commissie liet uitvoeren om de huidige en potentiële markt voor internationaal personenvervoer per trein beter te kunnen inschatten, toonde aan dat overheden er vaak niet in slagen regionaal grensoverschrijdend treinverkeer te organiseren en dat de dienstverlening achteruit gaat. Voor de treinverbinding tussen Groningen en Leer beslisten beide overheden met succes een overeenkomst te sluiten voor regionaal grensoverschrijdend treinverkeer. De dienst tussen Gronau (D) en Enschede (NL) is nog zo'n met succes heropende grensoverschrijdende treinverbinding. Het Interreg-programma financierde de vernieuwing van deze spoorweglijn. Zoals aangekondigd in de mededeling Naar een geïntegreerde Europese spoorverkeersruimte(2), zal de Commissie maatregelen nemen om grensoverschrijdend spoorwegvervoer te verbeteren en een verordening voorstellen inzake de rechten van spoorwegpassagiers.
De verbetering van de bestaande spoorlijn Groningen-Leer, waarover nog zal worden beslist of ze in het kader van het Trans-Europese vervoersnetwerk (TEN-vervoer) en het Interreg-programma wordt medegefinancierd, dient om grensoverschrijdende spoordiensten op korte en middellange termijn te verbeteren. De bouw van een magneetzweefbaan op de route Amsterdam-Groningen-Bremen-Hamburg werd tot nog toe niet opgenomen in het kader van het Trans-Europese vervoersnetwerk; van elk voorstel zou terdege moeten worden aangetoond dat het technisch, economisch en financieel uitvoerbaar is.
De bevoegde nationale autoriteiten hebben de Commissie verzekerd dat de verbetering uitgevoerd is overeenkomstig de oorspronkelijke doelstellingen. Voorts is de Commissie voornemens in de herfst van 2002 na een laatste technische en financiële controle formeel te beslissen of zij al dan niet financieel zal bijdragen aan het TEN-vervoersnetwerk.
De Commissie ziet geen technische factoren die de ingebruikname van die spoorweglijn kunnen belemmeren.
(1) Zie http://europa.eu.int/comm/transport/rail/library/ogm-report.pdf.
(2) COM(2002) 18 def.