SCHRIFTELIJKE VRAAG E-1255/02 van Glyn Ford (PSE) aan de Commissie. Vrij verkeer van goederen, diensten en personen.
SCHRIFTELIJKE VRAAG E-1255/02 van Glyn Ford (PSE) aan de Commissie. Vrij verkeer van goederen, diensten en personen.
SCHRIFTELIJKE VRAAG E-1255/02
van Glyn Ford (PSE) aan de Commissie
(6 mei 2002)
Betreft: Vrij verkeer van goederen, diensten en personen
Weet de Commissie dat de eigenmachtige beslissing van de Franse regering om een vliegverbod uit te vaardigen in de omgeving van de kerninstallatie van Cap de la Hague rampzalige gevolgen heeft voor de economie van Alderney?
Steunt de Commissie die beslissing? Zo ja, vindt zij dat in de omgeving van soortgelijke of alle kerninstallaties in de EU eveneens een vliegverbod moet worden uitgevaardigd? Welke compensaties zijn er mogelijk voor diegenen die door dergelijke beslissingen economisch worden getroffen?
Antwoord van mevrouw de Palacio namens de Commissie
(14 juni 2002)
Na de tragische gebeurtenissen in de Verenigde Staten op 11 september 2001 heeft de Franse regering luchtveiligheidsmaatregelen genomen, die hebben geleid tot een aantal vliegverboden en beperkte toegang tot het luchtruim boven grote steden en specifieke plaatsen.
In dit verband is de controle over het luchtruim boven de kerninstallatie van La Hague overgedragen aan de militaire luchtdefensie en is dit luchtruim verdeeld in twee verschillende zones, naargelang van de nabijheid van de installatie.
Om gebruikers van het luchtruim die gestationeerd zijn op vliegvelden welke dicht bij de betrokken plaatsen zijn gevestigd te helpen, zijn deze beperkingen sedert 13 april 2002 versoepeld en is de luchtvaartinformatie dienovereenkomstig aangepast.
Op dit ogenblik valt, volgens de in 1944 in Chicago ondertekende overeenkomst van de Internationale organisatie voor de burgerluchtvaart (ICAO), het beheer over het luchtruim en de veiligheid onder de verantwoordelijkheid van de verschillende staten die dit op nationaal niveau organiseren.
Dit kan soms tot moeilijkheden leiden wanneer de maatregelen dicht bij de nationale grenzen worden genomen. Dat is een van de redenen waarom de Commissie een pakket voorstellen inzake het beheer van het luchtverkeer heeft voorgesteld, dat bedoeld is om tegen 31 december 2004 één Europees luchtruim tot stand te brengen, dat efficiënter en veiliger op communautair niveau wordt beheerd.
Deze verordening laat echter de mogelijkheid onverlet voor lidstaten om maatregelen goed te keuren of toe te passen die worden gerechtvaardigd door ernstige verstoring van de binnenlandse openbare orde, in geval van oorlog of grote internationale spanningen die een oorlogsdreiging inhouden, of om te kunnen voldoen aan verplichtingen die zij zijn aangegaan om de vrede en de internationale veiligheid te waarborgen.