Home

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-1396/02 van Laura González Álvarez (GUE/NGL) aan de Commissie. Structurele onevenwichtigheden in de provincie Teruel (Aragon, Spanje).

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-1396/02 van Laura González Álvarez (GUE/NGL) aan de Commissie. Structurele onevenwichtigheden in de provincie Teruel (Aragon, Spanje).

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-1396/02

van Laura González Álvarez (GUE/NGL) aan de Commissie

(15 mei 2002)

Betreft: Structurele onevenwichtigheden in de provincie Teruel (Aragon, Spanje)

In het verslag-Moretti van het Europees Parlement (A3-0115/93) wordt erop gewezen dat bij het vast stellen van de doelstelling 1-regio's dunbevolkte gebieden geen bescherming genieten, en dat er rekening moet worden gehouden met andere criteria, zoals de bevolkingsspreiding of de beschikbaarheid van een minimumpakket van diensten. In dit verslag wordt de provincie Teruel als voorbeeld genoemd.

In de provincie Teruel doet zich de volgende paradox voor: het BNP/inwoner groeit terwijl de bevolking daalt (met bijna de helft in de 19de eeuw van 265 000 naar 136 000 inwoners) en het aandeel in het totale BNP eveneens afneemt. Essentiële diensten zoals gezondheidszorg, onderwijs, energievoorziening en infrastructuur zijn ontoereikend, waardoor de achterstand ten opzichte van de ontwikkeling en de economische en sociale cohesie in de EU geaccentueerd wordt.

Heeft de Commissie onderzoek verricht naar mogelijke Europese gebieden die dunbevolkt zijn maar die niet onder doelstelling 1 vallen?

Welke maatregelen denkt de Commissie samen met de Spaanse regering op korte en lange termijn te nemen om de onevenwichtigheden op te heffen waarmee de provincie Teruel te kampen heeft?

Gecombineerd Antwoordvan de heer Barnier namens de Commissieop de schritftelijke vragen E-1349/02 en E-1396/02

(3 juli 2002)

Verordening (EG) nr. 1260/1999 van de Raad van 21 juni 1999, houdende algemene bepalingen inzake de Structuurfondsen(1), stelt de criteria vast om te bepalen welke regio's in de programmeringsperiode 2000-2006 voor de doelstellingen 1 en 2 van deze Fondsen in aanmerking komen. De onder doelstelling 1 vallende regio's zijn die van het niveau II van de Nomenclatuur van territoriale eenheden voor de statistiek (NUTS). De onder doelstelling 2 vallende regio's zijn die van het niveau NUTS III of de ergst getroffen zones binnen deze regio's.

Teruel is een territoriale eenheid van het niveau NUTS III en kan dus niet in aanmerking komen voor doelstelling 1. Daarom komt Teruel, gelet op de sociaal-economische problemen van de provincie, voor de lopende programmeringsperiode in zijn geheel in aanmerking voor doelstelling 2. Een van de criteria om in aanmerking te komen voor doelstelling 2, is de bevolkingsdichtheid. Met de specifieke situatie van de provincie Teruel is trouwens al rekening gehouden bij de opstelling van het enig programmeringsdocument voor Aragón.

Bovendien is in de richtsnoeren inzake regionale steunmaatregelen uitdrukkelijk rekening gehouden met de specifieke kenmerken van regio's met een geringe bevolkingsdichtheid. Enerzijds volstaat de geringe bevolkingsdichtheid om voor regionale steun uit hoofde van de in artikel 87, lid 3, onder c), van het EG-Verdrag bedoelde afwijking in aanmerking te komen. Anderzijds is de maximale intensiteit van de investeringssteun die in dergelijke regio's kan worden toegekend, vastgesteld op 30 % in netto-subsidie-equivalent (NSE), in plaats van de gebruikelijke 20 % NSE. De provincie Teruel profiteert ten volle van deze bepalingen.

Om een solide en transparante rechtsgrond te creëren, heeft de Commissie in februari 2001 een voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad goedgekeurd betreffende de opstelling van een gemeenschappelijke nomenclatuur van territoriale eenheden voor de statistiek (NUTS)(2), waarover het Europees Parlement verslag heeft uitgebracht en dat op het ogenblik in de Raad besproken wordt. Met deze verordening wordt onder meer beoogd objectieve criteria vast te stellen voor de territoriale indeling van de lidstaten, om bij de opstelling van de regionale statistieken voor vergelijkbaarheid en onpartijdigheid te zorgen. Voor Spanje stelt bijlage II bij genoemd voorstel de autonome regio's gelijk met niveau II van de NUTS.

Voor de vaststelling van het toekomstige cohesiebeleid voor de periode na 2006 heeft de Commissie met het tweede verslag over de economische en sociale cohesie(3) een brede discussie op gang gebracht. Daarin beschouwt de Commissie de gebieden met zwaarwegende geografische en natuurlijke handicaps, waaronder streken met een lage bevolkingsdichtheid, als een mogelijke prioriteit voor het toekomstig cohesiebeleid. De discussie is gaande en de Commissie zal te zijner tijd in het derde cohesieverslag haar voorstellen aan de Raad en het Parlement presenteren met betrekking tot de manier waarop in het toekomstige regionale beleid het beste rekening kan worden gehouden met deze specifieke kenmerken.

(1) PB L 161 van 26.6.1999.

(2) PB C 180 E van 26.6.2001.

(3) COM(2001) 24 def.