SCHRIFTELIJKE VRAAG E-1525/02 van Salvador Garriga Polledo (PPE-DE) aan de Commissie. Voorlichtingscampagne van de Europese Unie met het oog op de invoering van de euro in het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Denemarken.
SCHRIFTELIJKE VRAAG E-1525/02 van Salvador Garriga Polledo (PPE-DE) aan de Commissie. Voorlichtingscampagne van de Europese Unie met het oog op de invoering van de euro in het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Denemarken.
SCHRIFTELIJKE VRAAG E-1525/02
van Salvador Garriga Polledo (PPE-DE) aan de Commissie
(3 juni 2002)
Betreft: Voorlichtingscampagne van de Europese Unie met het oog op de invoering van de euro in het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Denemarken
De overgrote meerderheid van de burgers van de drie EU-lidstaten die niet tot het eurogebied behoren (Verenigd Koninkrijk, Denemarken en Zweden) is ervan overtuigd dat de eenheidsmunt uiteindelijk ook in hun land zal worden ingevoerd.
Daarom dringen zij aan op zoveel mogelijk informatie over de ervaringen die zijn opgedaan met de invoering van de euro in de overige EU-lidstaten, alsook op volledige informatie terzake om zich bewust te worden van de vereiste omschakeling in hun eigen land.
Kan de Commissie meedelen welke initiatieven zij heeft ontplooid om de drie genoemde landen over de gevolgen van de invoering van de euro in de overige EU-lidstaten te informeren en welke campagne is zij voornemens op te zetten met het oog op de bewustwording van de bevolking van het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Denemarken om hun opneming in het eurogebied te vergemakkelijken?
Antwoord van de heer Solbes Mira namens de Commissie
(9 juli 2002)
De drie EU-lidstaten die niet tot de eurozone behoren hebben een zeer grote belangstelling getoond voor het verloop van de eurocampagnes. Daarom woonden de vertegenwoordigers van de ministeries van deze drie lidstaten de coördinatievergaderingen bij die regelmatig door de Commissie werden georganiseerd. Ook valt op te merken dat Zweden, net als de twaalf lidstaten van de eurozone, met de Commissie partnerschapsovereenkomsten heeft gesloten om het publiek te informeren over de euro.
Wat betreft de overgangsperiode na de invoering van de chartale euro, bleek uit de persoverzichten dat de persbelangstelling in de drie lidstaten die niet tot de eurozone behoren groot was en dat het onderwerp de inwoners van deze landen erg interesseerde.
De Commissie heeft geen enkele specifieke campagne gevoerd in deze lidstaten, aldus overeenkomstig de wens van de regeringen en de raad van haar Vertegenwoordigers.
Te gepasten tijde zal de Commissie, in overeenstemming met de overheden van deze lidstaten, dezelfde steun verlenen en hetzelfde partnerschap instellen voor de informatiecampagnes als in de 12 lidstaten van de eurozone.
Momenteel krijgt elke vraag naar informatie van een persoon of organisatie uit Denemarken, Zweden of het Verenigd Koninkrijk vanzelfsprekend een gedocumenteerd antwoord.
De Commissie meent eveneens dat de lange zomervakantie de burgers van deze lidstaten de gelegenheid zal geven de euromunten en -biljetten te ontdekken en concreet te gebruiken in de landen van de eurozone.
In dit verband zal de Commissie in september 2002 een Eurobarometer-enquête uitvoeren in de 3 lidstaten die niet tot de eurozone behoren, de publieke opinie over de euro peilen na deze vakantieperiode en dus na de kennismaking met de ene munt.