SCHRIFTELIJKE VRAAG E-3763/02 van Emmanouil Bakopoulos (GUE/NGL) aan de Commissie. Veiligheid van de scheepvaart.
SCHRIFTELIJKE VRAAG E-3763/02 van Emmanouil Bakopoulos (GUE/NGL) aan de Commissie. Veiligheid van de scheepvaart.
SCHRIFTELIJKE VRAAG E-3763/02
van Emmanouil Bakopoulos (GUE/NGL) aan de Commissie
(23 december 2002)
Betreft: Veiligheid van de scheepvaart
Een studie van MOU-Parijs naar de situatie op het gebied van de havenstaatcontrole (port state control) maakt duidelijk hoe groot de chaos binnen de Europese Unie op dit vlak is. Zo controleert Italië bijvoorbeeld één op de twee schepen die in haar havens binnenlopen, terwijl dit in Frankrijk slechts één op de tien schepen is. Er zij overigens op gewezen dat Frankrijk het voortouw heeft genomen bij het verbod op de toegang tot de exclusieve economische zone voor enkelwandige tankers ouder dan 15 jaar.
Welke maatregelen is de Commissie, tegen deze achtergrond, van plan te gaan nemen voor de harmonisatie van de controles van schepen in havens, teneinde de veiligheid van de scheepvaart te vergroten?
Antwoord van mevrouw de Palacio namens de Commissie
(10 februari 2003)
Zoals het geachte parlementslid vermeldt, blijkt uit de jaarstatistieken die door het secretariaat van het Memorandum van Parijs over de havenstaatcontrole worden gepubliceerd, dat er grote verschillen bestaan in het niveau van de inspecties die door de verschillende staten wordt uitgevoerd. Dit betekent evenwel niet dat deze situatie chaotisch is.
De regels inzake de havenstaatcontrole zijn immers op communautair niveau geharmoniseerd bij Richtlijn 95/21/EG van de Raad van 19 juni 1995, betreffende de naleving, met betrekking tot de schepen die gebruik maken van havens in de Gemeenschap en varen in de onder de jurisdictie van de lidstaten vallende wateren, van internationale normen op het gebied van de veiligheid van schepen, voorkoming van verontreiniging en leef- en werkomstandigheden aan boord(1).
Deze tekst is naar aanleiding van het ongeval met de ERIKA aangescherpt, met name door de instelling van een verbanningsprocedure voor schepen die in de twee of drie voorafgaande jaren herhaaldelijk aan de ketting zijn gelegd en die voorkomen op de zwarte lijst van schepen met een hoger aantal vastleggingen dan gemiddeld. Deze wijzigingen in Richtlijn 95/21/EG worden eind juli 2003 van kracht.
De Commissie hecht bijzonder veel belang aan de naleving van de regels inzake de havenstaatcontrole en heeft de lidstaten verschillende keren gewezen op hun verplichtingen op dit gebied, onlangs nog in haar mededeling van 3 december 2002(2). Zij heeft hun dringend gevraagd een voldoende aantal inspecteurs in dienst te nemen teneinde minstens 25 % van de schepen te controleren zoals door de richtlijn wordt voorgeschreven. Voorts heeft zij hen verzocht te zorgen voor een voldoende inspectieniveau in al hun havens en aanlegplaatsen om te voorkomen dat deze echte gedooghavens worden.
Binnen het bestek van haar bevoegdheden wil de Commissie alle rechtsmiddelen aanwenden om een strikte toepassing van voornoemde regels te garanderen. Zo heeft zij voor het Hof van Justitie een procedure ingeleid tegen Frankrijk en Ierland wegens niet-naleving van de 25 %-controledrempel.
(1) PB L 157 van 7.7.1995.
(2) COM(2002) 681 def.