SCHRIFTELIJKE VRAAG P-0297/03 van Esko Seppänen (GUE/NGL) aan de Commissie. Pensioenhervorming.
SCHRIFTELIJKE VRAAG P-0297/03 van Esko Seppänen (GUE/NGL) aan de Commissie. Pensioenhervorming.
SCHRIFTELIJKE VRAAG P-0297/03 van Esko Seppänen (GUE/NGL) aan de Commissie. Pensioenhervorming.
Publicatieblad Nr. 161 E van 10/07/2003 blz. 0205 - 0206
SCHRIFTELIJKE VRAAG P-0297/03
van Esko Seppänen (GUE/NGL) aan de Commissie
(4 februari 2003)
Betreft: Pensioenhervorming
Momenteel wordt een hervorming van het pensioenstelsel voor functionarissen van de EU voorbereid. Bij deze voorbereiding is gebleken dat de Commissie niet van de functionarissen verlangt dat zij eenderde van de totale dekking van de pensioenkosten afdragen in de vorm van pensioenpremies, zoals bepaald in de desbetreffende verordening van de Raad. Tengevolge hiervan dienen de lidstaten meer dan tweederde van de pensioenpremies te betalen. Kan de Commissie motiveren waarom de pensioenpremies niet volledig door de functionarissen opgebracht hoeven te worden?
Antwoord van de heer Kinnock namens de Commissie
(7 maart 2003)
Krachtens het personeelsstatuut dienen de ambtenaren een derde deel te financieren van de bijdrage die noodzakelijk is voor de handhaving van het actuariële evenwicht van de pensioenregeling en dat hebben zij altijd gedaan. De voorstellen van de Commissie bieden geen enkele grond voor de in de vraag van het geachte parlementslid neergelegde opvatting dat de Commissie niet van de ambtenaren verlangt dat zij een derde van de totale dekking van de pensioenkosten afdragen.
De werknemersbijdragen zijn meermalen verhoogd sinds de invoering van de pensioenregeling voor EU-ambtenaren. De laatste verhoging dateert van januari 1993, toen de totale bijdrage op 24,75 % werd gebracht (waarvan een derde, ergo 8,25 %, voor rekening van de ambtenaren komt). Uit een in 1998 uitgevoerde studie van actuariële specialisten kwam naar voren dat het totale bijdragepercentage in de toekomst mogelijk niet toereikend zou blijken. In de studie werd ook gewezen op het feit dat de parameters waarmee rekening moet worden gehouden bij de berekening van de bijdrage niet duidelijk waren gedefinieerd. Daardoor waren de onderdelen van de regeling, de in aanmerking te nemen actuariële methode en de toepasselijke parameters (rentepercentages, sterftetafels, enz.) niet goed afgebakend. Zonder duidelijke definities is uiteraard elk voorstel dat gebaseerd is op gebrekkige hypotheses en parameters, betwistbaar.
In haar hervormingsvoorstel heeft de Commissie dan ook instrumenten aangereikt om het stelsel doorzichtiger te maken door invoering van een objectieve procedure die moet leiden tot een duidelijke omschrijving van de onderdelen van de regeling en het actuariële evenwicht als bedoeld in het Statuut, moet bewaren. Deze procedure is opgenomen in de wijzigingsvoorstellen voor het statuut (Bijlage XII).
De Commissie wil het geachte parlementslid erop wijzen dat zij geen nieuwe actuariële verdeling van de lasten tussen personeel en begroting voorstaat. In haar voorstel blijven de ambtenaren voor een derde bijdragen in de financiering van de regeling. Zodra er in de Raad overeenstemming is bereikt over de in aanmerking te nemen parameters, zal het bijdragepercentage dienovereenkomstig worden aangepast. Het voornemen is om de nieuwe bijdrage per 1 januari 2004 te laten ingaan en de Commissie pleit ervoor om het percentage daarna jaarlijks opnieuw te beoordelen.