Home

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-0565/03 van Luciano Caveri (ELDR) aan de Commissie. Regels voor waarschuwende geluiden bij achteruitrijden.

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-0565/03 van Luciano Caveri (ELDR) aan de Commissie. Regels voor waarschuwende geluiden bij achteruitrijden.

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-0565/03 van Luciano Caveri (ELDR) aan de Commissie. Regels voor waarschuwende geluiden bij achteruitrijden.

Publicatieblad Nr. 242 E van 09/10/2003 blz. 0147 - 0148


SCHRIFTELIJKE VRAAG E-0565/03

van Luciano Caveri (ELDR) aan de Commissie

(27 februari 2003)

Betreft: Regels voor waarschuwende geluiden bij achteruitrijden

Het is interessant dat uit gegevens van de NHTSA (National Highway Transportation Authority) uit de Verenigde Staten blijkt dat een groot aantal voetgangers wordt doodgereden door achteruitrijdende voertuigen; het gaat daarbij vooral om kleuters. Er bestaan helaas geen vergelijkbare statistische gegevens over Europa. Het toeteren bij achteruitrijden kan zoals gebleken is in de Angelsaksische landen effect sorteren, maar in sommige Europese landen (b.v. Frankrijk) wordt dit door de verkeersregels verboden en in sommige landen (b.v. Italië) wordt dit in het wegrecht niet eens genoemd.

Acht de Commissie het wenselijk om deze materie op communautair niveau te regelen voor verscheidene categorieën voertuigen zoals vrachtauto's, autobussen, campers, caravans en alle andere voertuigen waarvan de bestuurder bij achteruitrijden weinig zicht heeft op wat er achter hem gebeurt?

Antwoord van de heer Liikanen namens de Commissie

(3 april 2003)

De Commissie streeft ernaar om, voor zover dat haalbaar en noodzakelijk is, dode hoeken aan de voor- of achterzijde of aan de zijkant van motorvoertuigen zo klein mogelijk te maken. Hiertoe heeft de Commissie een ontwerp-richtlijn voorgesteld(1), die ten doel heeft het indirecte gezichtsveld voor chauffeurs van personenauto's, bussen en vrachtwagens te vergroten door hogere eisen te stellen aan de prestaties van achteruitkijkspiegels en de invoering van nieuwe technologieën voor het waarnemen van voetgangers of andere weggebruikers binnen de dode hoeken rond motorvoertuigen te versnellen.

Het voorstel van de Commissie breidt de bestaande richtlijn over achteruitkijkspiegels uit met specifieke eisen ten aanzien van de verkleining van de dode hoek.

De belangrijkste veranderingen betreffen:

- montage van extra spiegels op bepaalde voertuigen;

- aanpassing van de technische kenmerken van spiegels aan de technische vooruitgang;

- vervanging van bepaalde spiegels door andere systemen voor indirect zicht, zoals camera-beeldschermsystemen en invoering van nieuwe systemen zoals sensoren die obstakels waarnemen.

Toch is de Commissie zich ervan bewust dat dodehoekspiegels wellicht niet voldoende zijn om te voorkomen dat medeweggebruikers door achteruitrijdende vrachtwagens worden aangereden. Daarom zal de Commissie de in de lidstaten verzamelde gegevens over dergelijke ongevallen (EU-CARE-gegevensbasis) analyseren en op grond daarvan besloten of er nog andere maatregelen moeten worden genomen. Wegens de schadelijke milieueffecten van hoorbare alarminrichtingen, met name bij parkeerterreinen, bedrijventerreinen en winkelcentra, waar dergelijke alarminrichtingen dan bijna de gehele dag hoorbaar zijn, zal ook worden gekeken naar andere maatregelen, zoals op het voertuig gemonteerde sensoren.

(1) PB C 126 E van 28.5.2002.